Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Valg af race! måske dansk landrace?  (Læst 5809 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline seeeb

• Passiv bruger
Valg af race! måske dansk landrace?
« Dato: 12 April , 2012, 12:32 »
Vi har tidligere haft Orpington. Men vi skilte os af med dem da de ikke lage særlig mange æg og rugningen gik heller ikke særlig godt. Så nu skal vi til at finde nogle nye høns. Vores kriterier i prioriteret rækkefølge er følgende.

1. de skal lægge flere æg end Orpington
2. Deres instinkter skal være naturlige og intakte (det med industriracer tiltaler os ikke)
3. Hårdføre
4. være ok til at ruge og passe kyllinger
5. ikke være for flyvelystne,
6. være ok som slagte kylinger (så altså ikke nogen dværge)
7. ikke være aggressive

Vi havde egentlig besluttet at få nogle danske landhøns, men er nu kommet i tvivl. Mest fordi jeg tænker om jeg kan holde dem på matriklen. Hønsegården har 2m hegn, men vil gerne kunne lukke dem ud i haven en gang i mellem uden de smutter ind til naboen. Der er et 1,5m højt plankeværk eller busk de fleste steder.

Vil dansk landrace være et godt bud ud fra hvores kriterier?
Hvilke andre racer kan i anbefale?

På forhånd tak.

Høns i haven

• Gæst
Sv: Valg af race! måske dansk landrace?
« Svar #1 Dato: 12 April , 2012, 12:49 »
Hvad med at beholde nogle af orperne og så bare få lidt forskellige høns. Så er det jo nemmere at opnå det hele.

Offline seeeb

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 12 April , 2012, 13:22 »
Nu har jeg jo solgt mine orpington. Så det er jo ikke længere en mulighed. Samtidig gav orpington os jo ikke særlig mange æg som er det primære, derfor vil de jo bare spise en masse foder uden vi "får noget for det" det med at de skal være ok når man slagter dem er sekundært. Men det Då meget rart hvis man kan spise de kyllinger der evt. måtte være i overskud.

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 12 April , 2012, 13:29 »
Hej
Jeg synes selvfølgelig at Landhøns eller Lutte er et udmærket valg,da det er den mest naturlige høne vi har,kan den selvfølgelig flyve men 2 meter skulle være nok,det er være med plankeværket det vil de opfatte som siddepinde /o så du kan vælge atforhøje det med en tråd eller klippe vingerne på dem,hvis du ikke vil udstille,men en ting er helt sikkert om aftenen kommer de hjem igen.
mvh Walter
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline seeeb

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 12 April , 2012, 13:40 »
Det lyder som det er til at have med at gøre. Danske landhøns bliver det så. Hvis ellers jeg kan finde nogen på sjælland. Der er ikke lige nogen i dba.

Nogle gode idéer til hvor man finder ca 6 høns og en håbe der er under 1 år

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #5 Dato: 12 April , 2012, 17:54 »
Lutter kunne godt være en fordel eller holde dem sammen med Landhønsene, da det er en kortbenet Landhøne. Lutter vil som regel oftere blive skruk og de korte ben gør at de ikke er nær så vilde med at flyve, som Landhønsene.

Lutternes korte ben er et letalgen og derfor hvis du vil have kyllinger ud af alle æggene du ruger på skal du bruge Landhane på Lutte høner eller omvendt.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Lone kühnell

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 12 April , 2012, 20:37 »
Du kan finde ringe til Lene på 24245631 hun har dansk landhøns af god stamme  ;D
Mvh Lone...

1.7 Dansk landhøns.
1.1 Barn
1.0 Sød kæreste
1.0 Goldenretriver

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 12 April , 2012, 20:55 »
Hej
hvis Lene ingen har så send en Pm så finder vi nogle andre på Sjl.se evt. på Hjemmesiden formanden og kassereren bor på Sjl.
mvh Walter
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline seeeb

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 13 April , 2012, 19:43 »
Mange tak for de gode råd. Jeg har nu snakket med lene. Og hun har ca 6 høns og en håbe der er fra sidst i februar. Det lyder dog som det lune være fint at supplerer med et par luttehøns. Men når man sp skal rige æg ud, kan man så se forskæld på dem der kommet fra landhønsne og luttehønsne? Og hvis der lige er en der har et par luttehøns der lægger æg, så er jeg Då interesseret.

Sebastian

Offline kærlund

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 13 April , 2012, 20:11 »
3 ud af mine 4 landhønsedamer flyver over vores hegn, omkring hønsegården, på 2 meter, så det kan ske. De respekterer heller ikke fuldstændig hvor skellet går, men tager ind imellem et smut ud på marken eller ind på naboens grund (det er heldigvis helt ok med ham).
For tiden ligger de 4, 3 æg om dagen, i vinter var det 1-2 æg pr dag.
Om de skrukker ved jeg ikke endnu.

1,5 brun Dansk Landrace
0,2 New Hampshire/dværgblanding
0,0,15 herlige kyllinger af blandet herkomst og alder
1,1,15 moskusænder
1,0 fransk vædder kanin
0,2 marsvin
1,0 kat
1,1 hunde
1,0 shetlandspony med krudt
3,2 æsler med knap så meget krudt
3 herlige døtre
Men dog kun 1 stk ægtemand :-D

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 14 April , 2012, 07:31 »
Jeg har selv danske landhøns - de lægger fint med æg. /o

Og ja, de kan da godt flyve hvis de bliver forskrækket ,eller hvis deres dør er blæst i om aftenen. Så sætter de sig for det meste oppe i træerne og så kan jeg puffe dem ned med en gren (ca 2 - 3 m over jorden for hanen, hønsene sætter sig på trådhegnet på 1,8 m eller på min bænk 0,5 m over jorden - ikke så godt med det sidste da det er lige i spisehøjde for ræven)

Jeg har pt 3 brune - fuld æglægning ok befrugtning og så har jeg 4 gråstribede - 2 - 3 æg om dagen (den ene er meget lille og ung) og igen god befrugtning. /o ;D

første rugning gav ikke så meget - kun 4 kyllinger, men nu har jeg så fået 23 kyllinger yderligere og maskinen er fuld med æg (ca 48 stk) så jeg regner med at blive dækket ind i år med kyllinger.

Har ikke selv haft nogen der er blevet skruk, men når jeg er færdig med at ruge i maskine får de lov til selv at forsøge med et kuld æg for at se om de vil ruge selv. ;)

Held og lykke med de dyr fra Lene - de er gode dem jeg har set på roskilde dyrskue.
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Henrik Helms Madsen

• Passiv bruger
  • HHM
    • Lidt nye haner
« Svar #11 Dato: 14 April , 2012, 07:46 »
Hej

Blev det til nogen gråstribede kyllinger?

Jeg har selv danske landhøns - de lægger fint med æg. /o

Og ja, de kan da godt flyve hvis de bliver forskrækket ,eller hvis deres dør er blæst i om aftenen. Så sætter de sig for det meste oppe i træerne og så kan jeg puffe dem ned med en gren (ca 2 - 3 m over jorden for hanen, hønsene sætter sig på trådhegnet på 1,8 m eller på min bænk 0,5 m over jorden - ikke så godt med det sidste da det er lige i spisehøjde for ræven)

Jeg har pt 3 brune - fuld æglægning ok befrugtning og så har jeg 4 gråstribede - 2 - 3 æg om dagen (den ene er meget lille og ung) og igen god befrugtning. /o ;D

første rugning gav ikke så meget - kun 4 kyllinger, men nu har jeg så fået 23 kyllinger yderligere og maskinen er fuld med æg (ca 48 stk) så jeg regner med at blive dækket ind i år med kyllinger.

Har ikke selv haft nogen der er blevet skruk, men når jeg er færdig med at ruge i maskine får de lov til selv at forsøge med et kuld æg for at se om de vil ruge selv. ;)

Held og lykke med de dyr fra Lene - de er gode dem jeg har set på roskilde dyrskue.
1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 14 April , 2012, 07:50 »
Ja da - det er dem der er kommet flest ud af denne gang - jeg har vel ca 15 grå gående ud af de kyllinger jeg har nu.

Det kunne være du skulle komme forbi når de er vokset til og hjælpe med at sortere - hvis ikke der var så langt ;D
mvh. Joan

Offline Henrik Helms Madsen

• Passiv bruger
  • HHM
    • Lidt nye haner
« Svar #13 Dato: 14 April , 2012, 07:59 »
Skal da godt nok til Langeland til sommer så det er jo i nabolaget men du skal nok have fat i nogle rigtige eksperter.
Glæder mig til billeder af hønekyllingerne.

Ja da - det er dem der er kommet flest ud af denne gang - jeg har vel ca 15 grå gående ud af de kyllinger jeg har nu.

Det kunne være du skulle komme forbi når de er vokset til og hjælpe med at sortere - hvis ikke der var så langt ;D
1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 14 April , 2012, 08:02 »
Skal da godt nok til Langeland til sommer så det er jo i nabolaget men du skal nok have fat i nogle rigtige eksperter.
Glæder mig til billeder af hønekyllingerne.

Jeg skal forsøge at tage nogle billeder når de vokser til.

Ang sommer må vi lige snakke sammen, kan være jeg giver en kop kaffe hvis du kigger forbi - så kan du også se dem live ;)
mvh. Joan