Berit, jeg må lige spørge, hvor tit skifter du filter i pumpen, eller hvis det er sand, så hvor tit der..
Filteret er et Filtoclear fra Oase, som er koblet til en Aquamax pumpe fra samme firma. Det er vanvittigt nemt at rense; man skal bare dreje på en knap og hive i et håndtag et par gange. Det gør jeg en gang om ugen. Jeg har ikke skiftet selve filtersvampene endnu; jeg har kun vasket dem grundigt igennem, da filteret blev taget ind for vinteren.
Filteret har også indbygget UVC, som holder algerne nede. Pæren skal skiftes en gang om året. Den koster godt 300 kr. UVC'en kunne ikke helt klare svævealgerne lige da det blev varmt, så vi havde 14 dage med grønt vand. Algerne er dog væk nu. Jeg har slet ikke haft problemer med trådalger i år.
Filteret står uden for bassinet, så det er nemt at komme til. Det kan endda graves delvist ned, men det har jeg ikke gjort. Det kan ikke være koblet til om vinteren når der er frost, men det drejede sig kun om et par måneder i den vinter, vi lige har haft. Pumpen har kørt hele året og holdt bassinet frostfrit næsten hele vinteren.
Jeg købte sættet brugt gennem dba.dk, så slangerne var blevet temmelig stive i år og blev skiftet. Jeg er ikke sikker på, hvor gamle de var, men de havde holdt
mindst tre år.
Her er en lille video om, hvordan man renser filteret:
http://dai.ly/sMm157Mit vand er lige knap så klart som det i videoen, men nu bruger Keld altså også bassinet mange gange om dagen. Jeg fisker overfladeskidt op et par gange om ugen med et finmasket net (fjer, kviste, blade, myggelarver), og cirka en gang om ugen skraber jeg slam (gåsebæ) op fra bunden med samme net. Vedligeholdelsen tager altså max. 10 minutter om ugen.