Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hjælp til nubegynder  (Læst 814 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pbv18

• Passiv bruger
hjælp til nubegynder
« Dato: 09 April , 2012, 10:05 »
Hej
Håber jeg skriver det rigtige sted, ellers vil jeg gerne vide det.
I går hentede vi 3 dværg orpington vil vores lille hønsehus.
Jeg havde købt æglægningsfoder til dem, men det viser sig så at de først skal have noget der hedder grofoder :P
Kan jeg give dem havregryn og æble idag?
De sidder inde i huset og ligner ikke nogen der vil ud i regnvejret , skal de have en indedag, eller løftes ud?
Kan de hoppe 40 cm ned, eller skal de have en lille stige, de sidste jeg havde var større da jeg fik dem, de kunne sagtens hoppe både ud og ind.
Min have er hegnet ind, men naboens gravhund tog dem >:(
Jeg vil jo også gerne have de nye til at gå rundt i haven, men ved ikke om jeg tør. Naboen er godtnok flyttet.
Glæder mig til hjælp fra hønsekyndige venner.
Mvh Sus

Offline R. F. Drabe

• Passiv bruger
Sv: hjælp til nubegynder
« Svar #1 Dato: 09 April , 2012, 10:26 »
Hej Sus.

Lad bare dine høns blive inde i dag. På Tåsinge er det i hvert fald ikke udevejr;)
Du kan snildt fodre dem med lidt reven æble og havregryn. Men tag da at køre noget voksefoder og korn i løbet af ugen, det er i hvert fald billigere på den lange bane - eller er det mon helt små kyllinger?

Hvis du er til fritgående høns, såsynes jeg da bare du skal lade dem gå frit. Der er en risiko ved alting, og om ikke andet, kan du jo sætte hegn op langs matriklen.

De bedste hilsner
Rasmus F. Drabe

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 09 April , 2012, 10:36 »
Jeg tror godt de selv kan komme ned. Og jeg ville lade dem selv vælge, om de har lyst til at være ude i dag. Her bliver dværg maran damerne inde, og dværg italienerne suser rundt ude i vores læhegn.  ;D.
Rester fra køkkenet - salat, agurk, kål, rugbrød, pålæg mm er vel også en slags grov foder for dem. Og når de har fundet ud af hvor de bor nu, og får lov at gå løs ude, så finder de også en masse guf og krible krable selv.  /o
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline preben r

• Bruger
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
« Svar #3 Dato: 09 April , 2012, 10:43 »
Hvor gammel er de :)
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

Offline pbv18

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 09 April , 2012, 10:50 »
ja hvor gamle er de, fik at vide at jeg først måtte hente dem her i påsken, da var de gamle nok til at stå på egne ben.
De har fjer, men siger som kyllinger

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 09 April , 2012, 18:28 »
Velkommen på forum, Sus :D
Jeg tror godt dine store kyllinger kan hoppe de 40 cm op og ned, men eller kan du jo lægge nogle herregårdssten eller noget.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk