Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: rotter  (Læst 1255 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline luffe

• Passiv bruger
  • jæger
rotter
« Dato: 05 April , 2012, 17:37 »
hej

det var hvad jeg fik da jeg var ude hos en med rotter igår 7 stk  /o

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
Sv: rotter
« Svar #1 Dato: 05 April , 2012, 17:54 »
Jeg gætter på mindst 5 af dem døde af skræk da de så udstyret ;)

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #2 Dato: 05 April , 2012, 17:58 »
føj for den lede. Når jeg roder i kloakker med rotter prøver jeg altid om jeg kan snuppe dem med slamsugeren. Så skal jeg nemlig ikke røre ved dem :D
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 05 April , 2012, 18:07 »
Landrotter er altså slet ikke i nærheden af at være så slemme som byrotter! - nu ved jeg så ikke var den slamsuger hiver dem ud fra :)

Offline kærlund

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 05 April , 2012, 23:45 »
Øverste rotte t.v. har da levet ret godt.
Uha, det er ikke en spøg at døje med rotter
1,5 brun Dansk Landrace
0,2 New Hampshire/dværgblanding
0,0,15 herlige kyllinger af blandet herkomst og alder
1,1,15 moskusænder
1,0 fransk vædder kanin
0,2 marsvin
1,0 kat
1,1 hunde
1,0 shetlandspony med krudt
3,2 æsler med knap så meget krudt
3 herlige døtre
Men dog kun 1 stk ægtemand :-D

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 06 April , 2012, 00:23 »
Hvis man kan skyde 7 rotter ved et enkelt 'besøg', så er der definitivt et meget alvorligt rotteproblem.

Det du ser/skyder er kun 'toppen af isbjerget'. Problemet kan ikke løses udelukkende ved skydning. Det kræver opsætning af fælder i tillæg til afskydning.

Jeg vil anbefale opsætning af i hvertilfald 3-4 trådfælder i områderne hvor der konstateres rotteaktivitet. Lokkemad i fælderne kan evt være majskorn. Det virker ihverttilfald her.
Mvh
Erik Andersen

Offline luffe

• Passiv bruger
  • jæger
« Svar #6 Dato: 06 April , 2012, 13:56 »
hej Erik

jeg vil ikke gi dig helt ret for jeg skyder ca 800 rotter om året
og har gjort det i nogen år både hos private og for jæger
og jeg kan godt komme hos en og skyde 5 rotter og komme tilbage dagen
efter og skyde 2 og så kommer 2-3 efter og så er der ikke nogen
og der er mange som ringer til mig og siger at de ikke set eller hørt fra rotter
så noget må det da virke
og har man majsmakker ved huset  om sommen så er der også rotter
og prøv du at spøge din rottemand om det
mvh luffe

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 06 April , 2012, 20:03 »
(Mis)forstå mig nu ret.  ;)

De rotter du ser og skyder, forsvinder selvfølgelig. At du efterfølgende ikke ser flere rotter, er bestemt ikke ensbetydende med, at der ikke er flere rotter.

Jeg formoder du kender udtrykket 'en (gammel,) snu rotte'. Det udtryk er ikke opstået ud af ingenting. Det er almindeligt kendt at rotter er endda særdeles snu. De rotter du ser og skyder vil typisk være unge dyr, der endnu ikke har lært om livets farer og derfor ikke tager sig nok i agt.

En undtagelse herfra vil dog være et sted hvor der aldrig er gjort noget, eller ihvertfald meget lidt, for at komme rotterne til livs, idet det her kan forekomme at selv gamle rotter ikke holder sig skjult. Hvorfor skulle de dog hvis der aldrig har været nogle farer?

Det påstås at voksne rotter kan være så snu at de sender deres børn i forvejen for at checke om der er 'fri bane' ligesom det påstås at de lader ungerne smage på ny mad inden de selv tager for sig af retterne, for at se om maden er farlig. Om disse påstande er helt sande eller ej skal jeg lade være usagt, men det er sjældent man ser fuldvoksne rotter frit fremme, medmindre man er i en decideret 'rotterede'.

Men én ting er givet. Er der ungrotter på et sted er der helt sikkert også ældre/voksne rotter (forældredyrene).

Så jeg vil stadig anbefale en kombination af bortskydning samt tilfangetagelse i trådfælder. Trådfælderne kan jo sættes op på strategiske steder efter alle rotterne er bortskudt. Kommer der ikke noget i fælderne er der ingen skade sket og du har fået en stærk indikation af, at det er lykkedes dig at skyde dem alle.

Mvh
Erik Andersen

Offline todda

• Bruger
« Svar #8 Dato: 06 April , 2012, 20:23 »
En kat kunne måske også gøre nytte ;) :D ;D
1.6 amrock,0.2 australorp,2.6 araucana   ,3.9 silker,1.1 chabo, 2,5 welsumer,4.12 færøske ænder,.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 06 April , 2012, 21:18 »
Jo da. Men det kræver en kat med et rimeligt stort ego at give sig i kast med en voksen rotte. De er ikke sådan at spøge med.

Jeg har hørt at flere terrier (hunde) skulle være udmærket til rotter. Dem de ikke fanger, jager de på flugt, ved at stå og gø af dem i området hvor de holder til. Det er så et spørgsmål om man selv kan holde ud at hunden står og gør i time- eller måske dage-vis. :D
Mvh
Erik Andersen

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 06 April , 2012, 21:30 »
Terrier er gode til at jage alt, som er mindre end den selv og bevæger sig... spørg mine høns ;)
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #11 Dato: 06 April , 2012, 21:35 »
Terrier er gode til at jage alt

Jeg laver lige en rettelse til dit indlæg, hvis det er ok med dig. Der findes nemlig ikke noget der er større end en terrier(s ego).  *g *g

Vores Westie sætter vores GD på plads.
Mvh
Erik Andersen

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 11 April , 2012, 18:31 »
Men nu tror en GD jo også den er en lille bitte nuser hund :) (Det er den også!)

Offline michael m

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 11 April , 2012, 19:12 »
tror nu bare jeg ville ringe til kummunen så kommer rottemanden og kigger på det hade besøg det ene år jeg hade stalden fyldt med rotter han smed nogle store klumper gift gemte dem lidt så ungerne ikke kommer til og pille ved det,der gik nu ikke længe før end der var fyldt med sløve rotter der bare stod  i kød for og dø han satte også lidt fælder op dem der gik der i skød han men det hjalp tak rottemand :-)

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #14 Dato: 12 April , 2012, 08:49 »
Vores kat, Fie er en sand mester i at nedlægge selv de store rotter ! Men hun æder dem aldrig, så nogle gange er man ved at snubler over sådan en klam fætter lige midt på staldgangen  ;D Hvin og skrig  ;D
Jeg har desværre ikke meget held med at fange dem i trådfælder....selv med chokolade, som rottemanden siger, er det bedste lokkemiddel.
Men jeg lader et par spande stå i stalden med vand op til ca. 5-8 cm til kanten og der ligger da sommetider en død rotte i  /o
Jeg kan se, at de primært holder til omkring søen, hvor jeg fodrer ænder og gæs, så det er lidt vanskeligt at få has på dem uden at forgifte mine egne dyr  /d
Vi havde ellers en del år, hvor vi tilsyneladende var rottefri, men sidste år kom de igen og da vi tømte møddingen i påsken, dukkede der et par stykker frem, så jeg har fyldt fælderne op med gift og taget en alvorlig snak med Fies børn om at de skal deltage i jagten, når nu deres mor har maven fuld af killinger og ikke er så hurtig lige nu  ;D
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡