Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken race?  (Læst 5118 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ANGI

• Passiv bruger
  • Kylling :)
Hvilken race?
« Dato: 04 April , 2012, 22:40 »

Hejsa,

Jeg er efterhånden brændt meget varm på ideen og at have lidt høns i haven til at står for forsyningen af æg :)
Min tanke er at investere i en hønsegård som denne ->
http://www.anthons.dk/shop/hoensehus-stor-86-1912p.html

Mit bud er en lille gruppe damer på 3 måske 4 er rigeligt til mit behov, men er hønsegården stor nok ?
Så er der selvfølgelig også hvilken race vil være den rigtige?

Ønsker:
- Robust type
- Rolig temperament og nem at gøre menneskevant
- Uden mega skruk-tendenser (lokal begrænsning gør at jeg ikke må have en hane)
- Æg i fornuftige mængder
- Dværg str. og gerne spændende fjerpragt, men ikke umulig at anskaffe :)

Nogen gode ideer?

« Senest Redigeret: 04 April , 2012, 22:57 Fra ANGI »
Det er aldrig for sent at lærer noget nyt.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvilken race?
« Svar #1 Dato: 04 April , 2012, 22:55 »
Jeg synes simpelthen at alle disse færdig lavede hønsehus er ALT for små. (medmindre man vil have små dværghøns).

Det der bliver linket til, skulle være til 4-6 høns  ???. Okay nu er det høns af hybrid størrelse det sikkert er lavet til, og de hører ikke iblandt de største.
Meeen alligevel.

Højde 179 cm - længde 127 cm - brede 86,1 cm

1,96 Kvm stort ialt, det er ikke meget plads og så kalder de det endda for et stort hønsehus.
« Senest Redigeret: 04 April , 2012, 22:58 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #2 Dato: 04 April , 2012, 23:05 »
Huset kan vel så endda gå an hvis det er dværghøns. Men hønsegården er absolut for lille - det bliver noget værre svineri når græsset er ædt og skrabet i stykker. Måske kunne hønsegården udvides til den ene side ved hjælp af nogle stolper og noget hønsenet. Gerne ovedækket så der er tørt.
Hønsene og de oplevelser, der følger med, er alt besværet værd /o
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 04 April , 2012, 23:11 »
Jeg er enig. 3 måske 4 dværge kan godt holdes i sådan et hus, men arealet omkring bør udvides noget.

Jeg anskaffede noget tilsvarende for 3 år siden til at holde en stamme af silkehøns i. Det placerede jeg i hønsegården og hegnede så en del af hønsegården så silkerne havde det som ekstra plads at boltre sig på og det fungerede fint.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 05 April , 2012, 05:21 »
Velkommen på forum, Anne :)
Jeg er enig i betragtningerne omkring størrelsen af hus og gård, og vil lige tilføje, at huset er meget lille, hvis vi får vintre i stil med dem vi har haft i de senere år. Det kan dog afhjælpes noget, hvis hønsegården er overdækket.
Dværgwyandotter lever op til alle dine ønsker, de er dog ret skrukkevillige. Du kan dog også opleve glæden ved kyllinger uden at have hane, for du kan jo købe befrugtede rugeæg, og så slagte overskydende dyr.
Dværgwyandotter er også ret nøjsomme mht. hvor meget plads de kræver.
Et andet valg kunne være dværgmaran, men de er ikke så almindelige i Danmark endnu.
Held og lykke med valget.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ANGI

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 05 April , 2012, 09:06 »

Tak for input - jeg har allerede planer om at udvide "gårdarealet" eller rettere inkludere en hundeløbegård på godt 10 kvm :)
Dværgwyandotter var også en af dem jeg havde i tankerne, men jeg syntes det er svært at snævre racerne ind, når man er helt ny på området. Men jeg kan se deres specialklubsside at der er et pænt opbud af opdrættere i området :)

Mht dværgmaran, så er der vist ikke nogen på Sjælland, så vidt jeg kan se på specialklubbens hjemmeside.

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 05 April , 2012, 09:47 »
Hollandske dværge kunne også være en mulighed. De er nemlig små og ligger faktisk ok med æg og findes ligeledes i flere forskellige fine farver. Æggene er små, men 1 æg passer lige til et ½ stykke rugbrød  ;)

http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Hollandsekriel
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Jimmy R J

• Passiv bruger
  • Vil det gå galt at bevise Murphy's lov?
« Svar #7 Dato: 05 April , 2012, 09:54 »
Anbefaler Dværg Wyandotter og evt "store" silker .. vi startede med dem. Gik fra dem og er tilbage ved dem igen ;)
0.9 Isa Brown
0.3 New Hampshire.
0.3 Sorte Hellevad
2.1 børn.
0.1 Skøn Kone
0.1 Kæmpe Hund :)

If it's not broken. DON'T FIX
Husk En god overskrift betyder SÅ meget for interessen for din tråd!!!
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=24598.0

Offline Louise Rosenbaum

• Passiv bruger
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
« Svar #8 Dato: 05 April , 2012, 10:37 »
Hej ANGI

Jeg var lige ved at skrive ADVARSEL i overskriften, men det var måske lige lidt for drama-agtigt.

Når det er sagt, så kan jeg IKKE anbefale det hus: jeg fik det i gave i nov., samlede det glad og fro, trods drillerier med om det nu ikke var til vagtler?! Kunne godt se det var lidt småt i det, men stolede naivt på producenten...

2 skønne dværgwyandotter flyttede ind for små 14 dage siden og lige inden skulle jeg liiige finde ud af noget med foder...og landede her på forum. En ny verden åbnede sig og jeg har siden forsøgt at lappe på det elendige bras:

Siddepindene til gården duer ikke; de er for små/tynde og systemet med kroge duer ikke, de vipper. Siddepindene inde i huset er også for små og de er kun hævet få cm over gulvet. Vi er derfor ved at lave dem om til gødningsbrædt og så lægter som siddepinde...

Plexiglas for trådnettet: det trak gudsjammerligt ind i soveværelset (huset kan ikke rigtig bruges til andet)

Bygget en lem, så der kan lukkes for natten og igen skærmes for direkte for træk.

Sat en plade bagpå stigen, da hønsene ikke kunne gå på de tynde tynde fingertrykke trin + lagt en lille plade, der hvor stigen slutter, da hønsene ellers snublede i mellemrummet, lige inden de nåede ind i huset (efter at pladen var sat på).

Lukket gården med plader på to sider, da der lige lovlig meget vind, hvor vi har sat huset.

Lukker lågen med en stor hulsten, da alle 3 hængsler rustede efter små 3 måneder.

Stigen tager uforholdsmæssig megen plads i den mikroskopiske gård og der er dårlig plads til at hænge foder og vand...Derfor futter madammerne rundt i haven fra morgen til aften  /o

Når alt det sagt så er det fuldstændig fantastisk at have fået høns - det gir så meget dejlig puslen og komme-når-jeg-kalder og afsætning på goe rester osv.

Så fortvivl ikke - hønselykken venter  *p

...og vi kunne sq være kommet et godt stykke for de 2000 kr, nu hvor vi er gået igang med at rydde det gamle brændeskur for at lave et ordentligt hønsehus med en opdelt gård til... Hønsedrømme har det nemlig med at vokse i en vis fart (hvem sagde Dværgmaran  *f)

Lykke til!
Louise

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #9 Dato: 05 April , 2012, 10:43 »
Prøv evt. at se om du ikke kan finde et brugt legehus i stedet for. Det er meget nemmere at indrette ordentligt. Hegnet rundt om skal du så selv lave, men hvis du leder her på forum så er der mange "opskrifter" på at lave ordentlige små hønsegårde. 
Det er altså træls at starte med noget l... så hele projekt hyggehøns bliver til projekt lap på hønsehus i stedet for.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline AnneB

• Passiv bruger
  • Glad hønseejer
« Svar #10 Dato: 05 April , 2012, 18:47 »
Vi har købt noget lignende, og det er ikke en permanent løsning :)

Vi har 3 Lohmann, og de kan fint være der, men kun fordi, jeg har lavet en større gård i tilslutning, OG de får lov at komme ud i haven.
Men det var lige den løsning, der kunne lade sig gøre nu her, så jeg synes det er ok for nu - tænker at kaninerne kan overtage boligen, når jeg engang får lavet et større hønsehus
0.1 grønlægger
0.1 mørk sussex
0.1 tværstribet skovhøne
1.0 dansk svensk gårdhund
1.1 børn
1.0 ægtefælle

Offline ANGI

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 05 April , 2012, 19:16 »
Igen tak for input - og jeg kan da godt se at der er bedre måder at bruge 2000 kr på - end lige den løsning. Men så kan man sikkert ligeså godt bygge noget selv. Jeg må kigge lidt om jeg ikke kan finde noget inspiration allerede liggende her på forummet :)

Min far er blevet indviet i projektet eftersom han nok kommer til at give et nap med byggearbejdet :) og han sagde med det samme "Dværg Wyandotter" og eftersom jeg kan se flere her også anbefaler dem, så ender det nok med den race og se om det ikke kunne blive et godt match :)

Offline Niels Kongsbak

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 05 April , 2012, 20:27 »
Jeg vil anbefale dværg italienere - de ligger pænt med æg, og bliver normalt ikke skruk.

Offline ANGI

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 06 April , 2012, 08:00 »
Jeg vil anbefale dværg italienere - de ligger pænt med æg, og bliver normalt ikke skruk.
Tak - dem vil jeg kigge lidt nærmere på :)

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #14 Dato: 06 April , 2012, 14:46 »
Jeg vil også ønske dig held og lykke med projektet og kan sige at det er en fantastisk hobby, som ikke behøver at tage meget af en ens tid. Derfor utrolig nemt også at have høns.
Dværg Wyandotter er et godt bud og selvom vores høner ligger skruk flere gange om året har vi rigeligt med æg fra dem af. De er også gode vinteræglæggere selvom vi ikke har lys på i hønsehuset, men det kan selvfølelig variere fra sted til sted.
Jeg har oplevet at nogle Gul sort-columbia stammer ikke er så glade for at skrukke, imens andre er rigtig gode til det. Så spørg ejeren om hvor meget de skrukke og vil ikke kunne sige om der er andre farver der skrukker mindre end andre.

Om ikke andet vil jeg ønske dig held og lykke med dem.

Dværg Italienere kan godt være noget flyvske i det og kræver som regel noget mere arbejde for at få dem rolige og tamme. Men det kan lade sig gøre.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen