Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: To rugehøns på samme æg..?  (Læst 4165 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MiniMona

• Passiv bruger
To rugehøns på samme æg..?
« Dato: 03 April , 2012, 09:02 »
Hej alle...

Ja som i kan se har jeg nu TO rugehøns i samme redekasse...
Den med brun hals har lagt i 5 dage, og er meget kælen, man kan ae hende osv mens hun ligger på sine æg... Der startede med at ligge 5 da hun lagde sig.

I går fandt jeg så ud af den sorte har lagt et enkelt æg i samme kasse og i går lagde hun sig så ind ved siden af den brune.
Og HUN er arrig.. Hende kan man ikke kæle med på samme måde...

Det skal lige siges det er de eneste høns jeg har foruden min hane.
Så ikke flere æg til os...  :(

Mit spørgsmål er så, er det muligt at få den sorte til at "droppe" sin udrugning? Der er jo ingen grund til der ligger to på de samme æg.. :D
Og hvad sker der når/hvis kyllingerne kommer? Har de så to mødre eller kan jeg risikere der bliver slagsmål osv.?

Jeg har ikke så meget mulighed for at skille mor og æg ad fra den anden høne... Så skal de indenfor og det må jeg ikke da jeg bor til leje...  :'(

Så vil alder helst have den sorte til at "droppe" hendes rugning... hvis man kan...

Offline kærlund

• Passiv bruger
Sv: To rugehøns på samme æg..?
« Svar #1 Dato: 03 April , 2012, 09:33 »
Jeg har ingen erfaring med at afskrukke. Men kan du evt snuppe den sorte efter mørkets frembrud og med handsker på, og placere hende og hendes æg på den anden side af skillevæggen. Jeg aner ikke, om hun bare vil smutte retur med det samme, men det ville jeg nok forsøge. Men der kommer sikkert en masse gode råd herinde.  :)
1,5 brun Dansk Landrace
0,2 New Hampshire/dværgblanding
0,0,15 herlige kyllinger af blandet herkomst og alder
1,1,15 moskusænder
1,0 fransk vædder kanin
0,2 marsvin
1,0 kat
1,1 hunde
1,0 shetlandspony med krudt
3,2 æsler med knap så meget krudt
3 herlige døtre
Men dog kun 1 stk ægtemand :-D

Offline Dyre-tossen

• Passiv bruger
  • Der er plads til alle og en hver
« Svar #2 Dato: 03 April , 2012, 09:40 »
Hvis du vil afskrukke den sorte så søg på den ''sorte spand''.... kender ikke selv metoden...
Hilsen Ann
0.0.1 sussex (Varmefri)
0.0.4 Landhøns (Varmefri)
1.0 Hund som er en og hedder Laban
1. Akvarie fulde af selvskabs-fisk

ALLE KYLLINGER SÆLGES

Her har man fået 100 C. i hønsefeber og det kan ikke helbredes af nogen medicin i verden.

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 03 April , 2012, 10:55 »
Hej
For at afskrukke en høne,skal hun holdes for sig selv i et par dage,bur eller lignende det behøver ikke at være mørkt,jeg har dem i et bur på græsplænen.
mvh. Walter
PS.To skruk i den samme rede giver MEGET sjældent kyllinger
« Senest Redigeret: 03 April , 2012, 10:59 Fra walter »
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Lolland

• Passiv bruger
  • En have uden høns, er som et akvarie uden fisk.
« Svar #4 Dato: 03 April , 2012, 11:45 »
Jeg prøvede det sidste år. Og fik ingen kyllinger.
Da de skrukkede igen, satte jeg dem i hver deres rede, og med net omkring den ene og så gik udrugningen fint og der kom kyllinger. Lavede en lille indhegning til den ene hvor hun kunne have mad ogvand stående, uden den anden hoppede på reden.
Hilsen Britta

0.4 høns (alverdens blanding af gode æglæggere) 0.2 fodbefjerede dværghøns( sabelpoot) sort guld porcelæn.
0.1 Dogue de bordeaux
4.5.10 kanariefugle
1.0 grå jaco
0.1 voksen datter

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #5 Dato: 03 April , 2012, 22:16 »
Fællesrugning plejer normalt ikke at være en god oplevelse med kyllinger bagefter, men når de bliver tvundet til at ligge så tæt kan der godt være en chance for at det lykkes med et godt resultat til følge, men kyllinger er hyggelige og to høner pluds en hane der passer kyllinger ser så sødt ud.
Hvis de begge får lov at ligge skruk vil det bedste nok være hvis du kan skilde dem ad i hver sin rede med net, så de ikke hopper ind til hinanden og glemmer sin egen rede. Så kan de lukkes ud på skift.

Et lille spøgsmål fra mig er hvad det er blandinger af. Da jeg ikke kan komme i tanke om en race der ser sådan ud.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline MiniMona

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 03 April , 2012, 23:25 »
Tak for alle de mange dejlige kloge ord.

Har prøvet at skille dem ad nogle gange i dag, hvor Perle (den sorte) ligger nogle timer uden æg, og flytter så tilbage til Punker.
Jeg har prøvet igen nu her inden jeg går i seng, og indtil videre ligger de hver for sig.

Jeg er kommet i tanke om jeg har et gammelt indendørs kaninbur stående på loftet. Det er ret stort, har haft 3 marsvin i det.
Kunne det være en mulighed at tage Punker og æg med IND i dette bur, i et rum som jeg aldrig bruger? Tænker om hun får ro nok, da det jo stadig er inde i huset..? Og kan jeg overhovedet flytte hende OG æg?
Og hvad skal jeg gøre når eventuelle kyllinger kommer? Hvis hun kommer ind...

TIL FRANK..

Må ærligt indrømme at jeg ikke er 100% på hvad der er i dem...
Jeg fik 19 kyllinger sidste år, (ud af 20 æg, så ret godt gået, dog i rugekasse)
Han var ikke helt klar over hvad der var i dem, men han mente sussex, silke og noget andet dværg. Og så var der nogle rene blomsterhøns med også. Har billeder af de fleste af kuldet i mit album.

Men da jeg gik fra min daværende kæreste, måtte jeg kun få disse 2 med, hvilket egentlig passer mig fint, da jeg ikke har den samme plads som før. Jeg er bare GLAD for jeg måtte få 2... Og nu siger jeg 2 fordi hanen først kom for 14 dage siden da han/vi troede det var en høne fordi den ikke galede...

Så jeg må være svaret skyldigt, men personligt synes jeg det er nogle ENORMT smukke høns... Punker har været min høne/kylling fra vi fik dem som 1 dags kyllinger. Det var den eneste af de 19 kyllinger som havde top/punkerfrisure som kylling. Så det betyder meget for mig at have hende hjemme igen..

Og så er de begge 2 meget rolige og børnevenlige... Har jo en datter på 2 år som hygger med dem hver dag...

Nå... Hihi... Nu blev det vidst en halv lang forklaring på at jeg ikke ved hvilket raceblanding de er..  :P Det er jo når man først kommer i gang med at snakke om sine børn, du ved...   ;)

Men i hvert fald... Mange tak for svarende indtil videre... Håber der kommer lidt flere råd om mit lille dilemma... :D Som jo på sin vis er et luksus dilemma når man gerne vil prøve at få kyllinger på naturlig vis... :D

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #7 Dato: 04 April , 2012, 21:55 »
Tænkte nok at der var silkehøns indover, men kunne ikke lige tænke mig til hvad der ellers kunne være i dem og Sussex kunne godt være en mulighed. De er bare faldet meget ud til silkehønsenes side i så tilfælde. Så der er måske en gul sort-columbia på den ene og en hvid sort-columbia til at lave den anden.
Grunden til at jeg gerne ville vide det var at de ligner hinanden rigtig meget, men har klar adskildelse i farven, hvilket gør at der nok er blevet brugt to forskellige farver indenfor den samme race til at lave dem med en blanding af silkehøns.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline MiniMona

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 04 April , 2012, 23:42 »
Det kan godt være... Mener ham jeg fik dem ad selv havde fået dem som blandinger, så der er nok ikke meget kontrolleret over dem, ikke længere i hvert fald.. Men der var 3 med i kuldet som ligner silken 100% hvad jeg kan se som amatør... De kloge vil nok sige det er en klar blanding... :D

Til orientering kan jeg da oplyse at Perle nu har lagt i sin egen redekasse hele natten og dagen... Dog uden æg, så håber hun hopper helt af og begynder at lægge nogen til mig i stedet.. :D
Ville være dejligt med nogle friske æg.. Må indrømme jeg ikker er meget for at købe nu når jeg har prøvet de friske.. :D Men det kan jo blive nødvendigt hvis de begge fortsætter med det hønsemors pjat.. :D
Hanen keder sig også lidt nu når han går helt for sig selv... :) Men han kaler så ikke ret meget ;)

Håber der kommer en lille kylling eller 2 omkring den 19...
Ville da bare være så sjovt og hyggeligt...