Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilket foder er bedst at bruge?  (Læst 3815 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

johan10

• Gæst
Hvilket foder er bedst at bruge?
« Dato: 01 April , 2012, 07:04 »
Hej
Nu skal jeg have høns på fredag igen efter ikke at have haft nogen i et halvt år. Sidste år fik de en forkølelsesvirus, så jeg blev nødt til at aflive dem. Nu starter jeg så helt forfra, og jeg har også lavet et nyt hus + en helt ny gård.
Da jeg havde høns sidst fodrede jeg med foder fra land og fritid der hed Brufa. Jeg blev lidt i tvivl om det var egenet, for på pakken står der: Til hvide og brune æglæggere. Hvad betyder det? Det var det eneste jeg fodrede med ud over madrester selvfølgelig. Er der nogen der kender det foder, og er det godt nok at fodre med, eller skal jeg vælge noget der er bedre. Jeg vil gerne prøve noget nyt så længe, det ikke er alt for besværligt  :).
Nogen der har et bedre forslag, som er nemt og godt?

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
Sv: Hvilket foder er bedst at bruge?
« Svar #1 Dato: 01 April , 2012, 08:11 »
jeg fodre lige for tiden med bufa fra land og fritid (plejer at få fodre fra tyskland)
det virker fint her og ved siden af det får de skaller og korn samt madrester!

er da ked af at høre du fik en vius i din besætning men tror ikke fodret har noget at sige der...

dog elsker mine høns deres korn
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 01 April , 2012, 08:43 »
Jeg giver kun tilskudsfoder, da mine høns får rester og korn, og desuden går frit på et stort område. Ind imellem laver jeg så en vandbaseret havregrød med hvidløg, og indimellem med finndelte kødrester. Fordi jeg har hørt at hvidløg skulle være forebyggende mod utøj og infektioner ( som ved mennesker). ;)
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 01 April , 2012, 09:56 »
Når der står at det er til hvide og brune æglæggere betyder det blot, at det sandsynligivis ikke er raps, der er anvendt som proteinkilde i foderet. Hos nogle brune æglæggere findes en "arvelig defekt", som medfører, at æggene får fiskesmag, hvis de fodres med raps som proteinkilde. Så der kunne istedet have stået "kan bruges til alle høns - også havehøns"  ;).

Du kan læse mere i leksikon under raps
http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Foder/%C3%98kologiskeN%C3%A6ringskilder
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

johan10

• Gæst
« Svar #4 Dato: 01 April , 2012, 13:38 »
Tak for svar.
Vil det sige at jeg sagtens kan fortsætte med den type foder fast sammen med grønt og andet godt? Der står også på pakken, at det skal anvendes i perioder, hvor hønsene ikke har adgang til grønt. Betyder det bare at der er de vitaminer i, som de ellers ville have fået gennem planter?

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 01 April , 2012, 14:16 »
Ja - jeg har lige været inde at læse på dlg's hjemmeside
http://www.dlg.dk/NR/rdonlyres/BCCEE5D0-214D-4026-9F9C-D633EC69F0E1/0/Fjerkræsækkesortiment150212.pdf

Det må betyde, at Brufa indeholder alt, hvad hønsene har behov for, så det er ikke nødvendigt, at de får andre foderkilder ved siden af.

Men jeg vil godt give dig ret i, at det faktisk nemt kan misforstås, så de overhovedet ikke må spise andet sammen med ;D. Hvis de skulle finde lidt ved siden af, eller de får lidt rester fra køkkenet, gør nu nok ingen skade. Tværtimod vil dine høns nok elske dig for sådanne små godbidder...
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Jimmy R J

• Passiv bruger
  • Vil det gå galt at bevise Murphy's lov?
« Svar #6 Dato: 04 April , 2012, 06:20 »
Du skriver forkølelses virus....... Bliver jo helt nervøs, da jeg har en høne som går og små nyser ind imellem.. og nu tænker jeg straks forkølelses virus.. Symptomer efterlyses tak  :-\   :'(
0.9 Isa Brown
0.3 New Hampshire.
0.3 Sorte Hellevad
2.1 børn.
0.1 Skøn Kone
0.1 Kæmpe Hund :)

If it's not broken. DON'T FIX
Husk En god overskrift betyder SÅ meget for interessen for din tråd!!!
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=24598.0

johan10

• Gæst
« Svar #7 Dato: 05 April , 2012, 06:35 »
Symptomerne var bare rallen i halsen og nærmest en fløjtelyd, når nogen af dem trak vejret. Jeg er bange for at de gik lidt for længe med det, men jeg ville så gerne have at de blev raske. De fik penicillin fra dyrlægen, og jeg gav dem en masse hvidløg, men ingen af delene hjalp, så der var ikke så meget at gøre. Dyrlægen rådede mig til at aflive dem og starte forfra.