Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hønse-test - hvordan gør jeg?  (Læst 937 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline JulieBH

• Passiv bruger
Hønse-test - hvordan gør jeg?
« Dato: 28 Marts , 2012, 20:26 »
Kære forum,

Nu har jeg læst og læst mange af de gode indlæg, der findes her på forum. Og jeg har forsøgt at stykke de mange informationerne sammen. Men uden det helt store held, desværre.

Jeg har fået overbevist min kære kæreste til at lave en hønse-test. Det går ud på at have et par høns henover forår og sommer for at finde ud af, om det er noget for os, hvad det kræver, og om vi kan lide det.
Eller kort sagt: for at få endeligt overbevist manden om, at det er en god idé med høns :)

Så.. hvordan gør jeg? Budgettet er begrænset, og hønsene skal jo have et lille hus at bo i og lidt plads at løbe lidt rundt.

Og så skal jeg finde et par rolige høns, der kan lægge æg og som ikke flyver væk :)

Jeg håber, I har nogle gode råd og kan hjælpe mig på rette vej - så på forhånd tak!

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hønse-test - hvordan gør jeg?
« Svar #1 Dato: 28 Marts , 2012, 21:00 »
Velkommen på forum, Julie :)
Høns kræver uendeligt lidt, du kan måske finde et brugt legehus og indrette det til hønsehus. Jeg vil anbefale minimum tre høns af såkaldt svær (tung) race, de er som regel meget rolige og ikke flyvske. Endelig skal du have nogle foderskåle og vandskåle, men det kan bare være, hvad du nu har i første omgang. Hvis I bor til det, og sørger for at lukke hønsehuset om natten, behøver I ikke hønsegård.
NB Du skal lige opdatere din profil inden du kan skrive mere på forum.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline JulieBH

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 27 Juli , 2012, 13:09 »
Tak for svar Marianne ( jeg håber min profil nu er tilstrækkeligt udfyldt?).

Hønsetesten blev udskudt, men til det bedre. Snart bygges et rigtigt hønsehus og hønsegård :)

Jeg har lige et par yderligere spørgsmål, som jeg håber nogen kan hjælpe mig med:

Marianne skriver at en tung race, vil være en god idé. Men hvilken race kan opfylde følgende krav/ønsker:

- 4-5 damer, skal gå sammen uden hane
- skal bruges til æglægning og på sigt måske udrugning af slagtekyllinger
- skal være rolige
- skal ikke flyve over havehegnet på ca. 90 cm i højden
- skal være lysebrune (mandens ønske)

Desuden.. hvis hønsene lukkes ud i haven, lægger de så æggene under buske og i bede? og kan jeg så være sikker på også at finde æg i redekasserne?

Julie

Offline Lis V

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 27 Juli , 2012, 13:38 »
Hej Julie
Hvis du klikker på fanebladet leksikon og vælger racebeskrivelser, så får du noget at vælge imellem. Herinde vil du få ligeså mange racer foreslået som der er medlemmer. Vi har alle rigtig gode erfaringer med mange forskellige racer. Jeg gjorde meget brug af racebeskrivelserne da jeg valgte race sidste år.
Held og lykke med dit nye hønseprojekt.
1.0 mand
2.4 børn
1.0 Schæfer
1.0 Dansk/svensk gårdhund
1.12.10 høns, race og bandingshøns

Offline bjyrka

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 27 Juli , 2012, 13:47 »
Det kan godt give lidt problemer at lave slagtekyllinger ,når du vil have 5 høne damer uden hane.         
                                        Vh Niels
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 28 Juli , 2012, 10:25 »
Wyandotter fås i et utal af farver, de er habile æglæggere (også om vinteren), de er gode slagtedyr, og de vil være gode til at ruge og passe de rugeæg, du måtte købe.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #6 Dato: 28 Juli , 2012, 10:43 »
Hej Julie,

Måske new hampshire høns?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 28 Juli , 2012, 11:47 »
Ja new hampshire eller wyandotter i den guld, sortrandede farve..de ser også "lysebrune" ud :-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline JulieBH

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 28 Juli , 2012, 23:03 »
Tusind tak for svar. Nu har jeg lidt racer at læse videre på!

Og Bjyrka.. Slagtekyllingerne skulle meget gerne komme ud af købte rugeæg.. Måske engang.. :)