Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Tid er noget mærkeligt noget  (Læst 1117 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Tid er noget mærkeligt noget
« Dato: 19 Marts , 2012, 20:09 »
Her er en lille artikel som jeg læste i medlemsbladet for Dansk Kamphønseklubben :

OM AT HAVE TID

"Jeg har ikke tid" er en bemærkning som er meget almindelig, både på arbejdspladsen og når man f.eks i foreningslivet spørger en kollega om at give et nap med.

Men hvad er TID ?

Min oldefar :
Arbejdede i 12 timer dagligt, undtagen søndag. Det var en arbejdsuge på 72 timer. Ved siden af passede han sin kolonihave med et lille hus. Han var kasserer i skyttelavet, strålefører i det kommunale brandvæsen, tenor og nodeskriver i sangforeningen. Han klippede selv sine 8 børn, forsålede familiens sko og kløvede 8 kbm. brænde årligt. Desuden lavede han alt det, der skulle bruges af husgeråd.

Min bedstefar :
Var kommet ned på en arbejdstid på 54 timer om ugen. Han overtog kolonihaven efter oldefar og han var også strålefører i det kommunale brandvæsen. I sangforeningen sang han baryton og han var også aktiv i skyttelavet. Han var ikke kasserer og skrev ikke noder og han klippede heller ikke sine 4 børn. Da han begyndte at fyre med kul, indskrænkedes hans brændehugst til 1 kbm. om året og husgeråd var noget man købte hos isenkræmmeren.

Min far :
Arbejdede 48 timer ugentligt. Han havde hverken tid til sang eller frivillig brandtjeneste. Hans 2 børn gik til frisøren og brændehugst ? ja kun for motionens skyld. Kolonihaven, nå ja den havde vi da.

OG MIG :
Jeg er medlem af hjemmeværnet, men kommer der aldrig. Jeg har opgivet kolonihaven, den betaler sig jo ikke længere. Jeg har ingen børn. Brænde og kul - nej tak, jeg har fjernvarme. Hvordan skulle man ellers få tid til noget i vores forjagede tid ? For jeg skal arbejde 37 timer om ugen. 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pnille11

• Passiv bruger
  • har en flok gul orpingtons samt 6 silker
Sv: Tid er noget mærkeligt noget
« Svar #1 Dato: 19 Marts , 2012, 20:22 »
Sjov læsning Lene.
Ja, det med manglende tid, den har vi da vist bare fået mere og mere af gennem tiderne- vi er bare så forvænte at vi synes vi aldrig har tid nok til alt det sjove jo!! Høns fx. ;)
Her rækker tiden heller aldrig til.
Jeg har nemlig opdaget at høns sluger ret meget af min fritid :D
Der går timer med at planlægge, undersøge, læse og bare være i hønsegården og hygge om putterne. Glæder mig helt vildt til varmere vejr og alle de haveprojekter vi har i støbeskeen i " hyggeområdet lige ved siden af hønsenes område :)
Det startede med tre gule orper og en tilsvarende hane.
Nu er der 10 gule og tre haner og også en lille flok silkehøns. Pladsen rækker snart ikke længere, for nu er der også kyllinger på vej om et par uger og jeg skal jo have bygget et specielt område til dem i eller ved siden af hønsegården... Puhh, men sjovt det er det ;D

Offline nygaard

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 19 Marts , 2012, 20:31 »
Tak for den læsning Lene :) /o

Sund og interessant læsning ;)
1.1 store gule orpingtoner
1.3. guldvildfarvede dværg silkehøns
0.2 sorte dværg silkehøns
2.0 hunde
1.0 kaniner
3 dejlige børn: teenagepige på 13 år, og to drenge på 7 og 9 år

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 19 Marts , 2012, 20:34 »
Ja, det er interessant og tankevækkende hvordan tiden formøbles eller slås ihjel.

På farfar og oldefars tid var der ingen tv og computere, som begge er enorme tidsrøvere i vores moderne verden.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #4 Dato: 19 Marts , 2012, 21:05 »
Tak Lene
 Det gav mig lidt at tænke over  *e
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 19 Marts , 2012, 22:25 »
Stof til eftertanke.

Jeg tror de fleste har tid til hvad de vil give sig tid til. Så det er jo i høj grad et prioriteringsspørgsmål.
Mvh
Erik Andersen

Offline Anja Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 20 Marts , 2012, 04:56 »
Et super godt indlæg, Lene /o

Man kan hvad man vil, og planlægger derefter.

Men godt lige at blive rusket lidt op i  /o
Med venlig hilsen

Anja

0.6      Lys Sussex (Stor )
1.1      Gul Sussex (Stor)
1.0      Amerikansk Collie
2.0      Misse-Mau

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 20 Marts , 2012, 07:12 »
Ja, man finder vel tid til det man virkelig brænder for og hvis man ikke kan finde tid, så er det nok ikke den store interesse alligevel.

Jeg har selv været hesteejer i ca. 27 år uafbrudt fra jeg var 11 år. I teenage årene og i tyverne kunne jeg ride hver dag og i al slags vejr.
Siden aftog det og fjerkræet/foreningslivet tog mere og mere tid og var mere interessant, så hestene stod urørte i længere og længere tid.
Beslutningen blev taget i 2010 og de blev solgt, for interessen var der bare ikke mere. jo det var hyggeligt nok at have dem stående og passe dem. De var jo dejlige dyr.

Men de blev ikke brugt og det var en stor skam, for de var langt fra ubruglige gamle øg.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 20 Marts , 2012, 07:14 »
Det er også en bedre undskyldning at sige "jeg har ikke tid" istedet for at sige " det gider jeg sgu ikke".
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline ncj

• Bruger
« Svar #9 Dato: 20 Marts , 2012, 07:54 »
Ja, jeg havde parakitter,papegøjer og andre småfugle i omkring 30 år,og lige før jeg skulle på efterløn,havde jeg lige pludselig ikke tid til det :-\Selvfølgelig er det interessen der er dalende,samt det er lettere for naboer at passe fjerkræ end forskellige fugle når man er hjemmefra.Men Lene har ganske ret ,det man brænder for finder man også tiden til /o.
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #10 Dato: 20 Marts , 2012, 10:37 »
Rigtig god lille beretning der i den grad giver stof til eftertanke. /o

På mit arbejde er vi ved at indøve en ny sætning. I stedet for at sige : det har jeg ikke tid til. Skal vi "lære" at sige: jeg har lige andre opgaver....
Det virker mindre stressende og frustrerende.... Siger ledelsen. *f

Mine veninder roser mig altid for alt det jeg når og selv syntes jeg selv at jeg kun når halvdelen af alt det jeg har planer om og vil. ::)

Når jeg læser div. Blogs på nettet får jeg totalt nedtur over at jeg ikke når tilsvarende.

Piet hein har jo sagt det så klogt:

Alt det meget ingen mennesker når
Gråner mange menneskers hår
Glæd dig istedet over alt det du formår

(og lige de mest kendte linier af den gruk)

Husk at leve imens du gør det
Husk at elske imens du tør det          *d

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #11 Dato: 20 Marts , 2012, 10:51 »
Rigtig god lille beretning der i den grad giver stof til eftertanke. /o

På mit arbejde er vi ved at indøve en ny sætning. I stedet for at sige : det har jeg ikke tid til. Skal vi "lære" at sige: jeg har lige andre opgaver....
Det virker mindre stressende og frustrerende.... Siger ledelsen. *f

Jamen Lene, er grunden til at du ikke har tid, netop ikke at du har andre opgaver?  så det er jo den helt rigtige årsag der kommer frem, og det er altid godt. /o når det så er sagt så  *f moden skifter
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn