Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: R-com 50 Pro 4stk for 3's pris??  (Læst 56714 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: R-com 50 Pro 4stk for 3's pris??
« Svar #105 Dato: 17 Maj , 2012, 21:21 »
Maskinen standset, æg taget ud og maskinen efterfølgende renset.

De udtagne æg blev åbnet for at se hvad de indeholdt. Af de åbnede æg kunne konstateres følgende kedelige kendsgerninger. Stort set færdige, men omkomne kyllinger i æg af:

1 haleløs Araucana
4 behalede Araucana
10 Brahma

Lidt mod forventning var flere æg af behalede Araucana blanke. De var ikke tidligere taget fra da jeg havde problemer med at se noget afgørende ved gennemlysninger.

Men, alt i alt et nedslående resultat.

Som sagt er maskinen renset og ny 'rugning' igangsat. Denne gang dog uden æg. I stedet er forskelligt måleudstyr placeret i maskinen for at få styr på hvad temperatur og fugtighed egentlig er i maskinen.

Der er placeret en Rosenborg vejrstation, et køleskabstermometer, et andet digitalt termometer samt det lille runde hygrometer fra America:

Disse instrumenter har nu været i maskinen i ca 8 timer og resultatet ser ud som følger:

Temp             Fugt
Rcom 50 pro                      37,8              40
Rosenborg                         36,8              32
Køleskabsterm                    36,2-3           -
Andet digitalt term              35,6               -
America hygro                      -                 29

Så jeg tror jeg kalibrerer rugemaskinen til +1 grad og + 10 %.

Jeg påtænker herefter at igangsætte en rugning med ca 20 æg af egne blandingshøns på lørdag, og gøre plads til at Rosenborg kan ligge i den ene side, og et nyindkøbt temp/fugt måleapperat fra America kan ligge i den anden side.               

Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #106 Dato: 17 Maj , 2012, 21:41 »
@ Erik

Det hedder nu Araucana og Engelsk Araucana. og hverken af- eller behalede.

Ellers en spændende tråd I har her.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #107 Dato: 17 Maj , 2012, 21:55 »
@ Lene

Jeg ved godt hvad disse Araucana hedder, men ville gøre det så simpelt som muligt for ikke at få spørgsmål om hvad forskellen er på Araucana og Engelsk Araucana. Men nu har du jo heldigvis elimineret yderligere spørgsmål om forskellen, så tak for det.  :) :)

Jeg vil gerne holde fokus på nøjagtigheden af 'måleudstyret' i RCom 50 Pro, som synes at mangle en hel del. Hvilket jeg synes er helt i skoven når man tænker på at disse maskiner i DK sælges til 6.500 kr/stk. Maskinerne er produceret i S.Korea. Hvor meget kan det koste at afsætte feks én mandetime til at tilsikre en rimelig kalibrering? Hvis direktøren hos producenten skal gøre det taler vi måske 100-200 kr, men da han med sikkerhed ikke ved hvordan man kalibrerer en maskine skal det nok være en mand 'på gulvet', og så taler vi måske 25-50 kr.

Der mangler ansvar og stolthed i produktionen. Havde dette været et japansk produkt, produceret i Japan, var det ikke kommet uden for landets grænser hvis det afveg 0,1 grad eller 1 pct på fugt.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tjørnemosegård

• Passiv bruger
« Svar #108 Dato: 18 Maj , 2012, 00:20 »
1,16 New Hampshire; 0,6 Lys Sussex; 0,4 Farverolles; 1,4 Gul Orpington; 0,1 Border Terrier

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #109 Dato: 18 Maj , 2012, 00:26 »
Den tråd havde jeg ikke lige set. Men tak for linket.  ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #110 Dato: 19 Maj , 2012, 22:54 »
Så jeg tror jeg kalibrerer rugemaskinen til +1 grad og + 10 %.

Jeg påtænker herefter at igangsætte en rugning med ca 20 æg af egne blandingshøns på lørdag, og gøre plads til at Rosenborg kan ligge i den ene side, og et nyindkøbt temp/fugt måleapperat fra America kan ligge i den anden side.               

Kalibrering foretaget og maskinen startet op med 23 æg og en Rosenborg vejrstation (jeg regner ikke med at sidstnævnte klækker  ;D).

Elektronisk temp/fugt måler er bestilt hos America men ikke modtaget endnu, men mon ikke den kommer mandag eller tirsdag. Så må vi se hvad den siger ift Rosenborg.

Og så må vi se hvordan det går lørdag 9. juni, eller deromkring.
Mvh
Erik Andersen

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #111 Dato: 22 Maj , 2012, 14:57 »
Selvom jeg har flyttet min rugemaskine nu driller en ting mig stadig voldsomt og det er fugtigheden. Den vil bare ikke ned og er alt for høj synes jeg. Ellers ser resten ud til at fungere som jeg vil have det til.
Nu må jeg se hvordan det går denne her gang og så håbe det bedste for et godt resultat.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Dorte K

• Passiv bruger
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
R-com 50 Pro 4stk for 3's pris??
« Svar #112 Dato: 22 Maj , 2012, 16:27 »
@ Frank Jeg havde i min første rugning i RCom20 standard modellen et - måske - lignende problem m for høj og vanskelig styrbar fugtighed. I en gammel tråd fra Henriette Hall (vist) fandt jeg frem t at det kunne skyldes overfyldning af vandbeholderen, altså den der fyldes vand i. Da jeg forsigtigt skilte maskinen ad kunne jeg se at der lå vand udenfor karrene. Og da jeg havde fået det tørret op gik resten af forløbet upåklageligt! Din rcom50 kunne muligvis være opbygget lidt tilsvarende min, og jeg håber du får styr på det!
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #113 Dato: 22 Maj , 2012, 16:44 »
Det må jeg se på og tak for hjælpen. Er dog ikke for vild med at skulle skilde den ad mit i en rugning, men hvis alternertivet er ingen kyllinger må jeg hellere prøve det.
Opdræt af følende:

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Sydsjælland

• Passiv bruger
    • http://www.stutteriedelweiss.dk/
« Svar #114 Dato: 22 Maj , 2012, 17:13 »
Da jeg fik min Rcom 50 pro tjekkede jeg også både temp og fugtighed. Temp passede fint, fugt skulle hæves ca 10 %. Den klækker stort set mindst 90 % af de befrugtede æg hver gang, har også klækket 45 ud af 45 et par gange. SUPER maskine.

Jeg kører på 37,8 i 18 dage og 37,2 de sidste 3 dage.

Fugt 45 % i 19 dage og 60 % de sidste to dage.
Store silkehøns i sorte, perlegrå og dalmatiner alle med skæg.

Offline Dorte K

• Passiv bruger
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
« Svar #115 Dato: 22 Maj , 2012, 18:59 »
@ Frank - Nej jeg var bestemt heller ikke vild med at skille maskinen ad midt i rugningen (måtte endda gøre det 2 gange samme dag), men jeg var grænseløst irriteret over at fugtigheden ikke kunne styres. Men du har helt ret, det er da en afvejning.
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #116 Dato: 04 Juni , 2012, 23:47 »
Det må jeg se på og tak for hjælpen. Er dog ikke for vild med at skulle skilde den ad mit i en rugning, men hvis alternertivet er ingen kyllinger må jeg hellere prøve det.

Havde ikke set dit indlæg her Frank. Jeg når ikke altid at få det hele med.

Du kan roligt skille maskinen ad under en rugning. Det er så simpelt at du kan gøre alt det fornødne på mindre tid end hvad skrukken dagligt bruger når hun går af reden, for at gøre hvad hun har behov for.

Hvis du åbner de 4 grå hængsler (2 for og 2 bag) tror jeg du kan løfte hele overdelen inkl bakker og æg af så du kan se om du evt er kommet til at overfylde vandkarrene, og vand er løbet ud hvor det ikke burde findes.

Men, det kan også blot være et spørgsmål om forkert kalibrering af hygrometret. Det oplevede jeg. Så måske er din fugtighed slet ikke så høj som maskinen angiver. Og det er helt sikkert værd at finde ud af.

Som skrevet andet steds investerede jeg i en kombineret temp/fugtmåler fra TFA. Den kan erhverves hos America-Thisted for 227,50 kr plus forsendelse. Det er varenr 489c-1. 
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #117 Dato: 05 Juni , 2012, 00:07 »
Jeg synes at have fået nogenlunde kontrol over 'dyret' nu.

Fugtigheden er rimeligt konstant, med variation indenfor +/- 0,5 %, ihvertfald i løbet af de første 16 dage af nuværende rugning. Hygrometret fra TFA står på 40 % det meste af tiden, og kun en sjælden gang imellem går det ned på 39%, og når det sker kommer det hurtigt tilbage på 40%.

Temperaturen har været lidt mere drilsk. De første dage af nuværende rugning var jo med en Rosenborg vejrstation placeret i maskinen sammen med 23 æg. Og det gik fint lige de første dage. Helt stabil temperatur. Men så pludselig begyndte vejrstationen at vise forhøjet temperatur (38,6 g), så justering på maskinen, og temperaturen kom ned igen. Efterat vejrstationen blev udskiftet med måleinstrumentet fra TFA har jeg en enkelt gang observeret at temperaturen pludselig var steget. Ny justering på maskinen. Og et par dage senere står den så for lavt (36,8 g). Endnu en justering på maskinen.

Men de sidste 5-6 dage synes den at være blevet meget stabil. Visninger på TFA-en svinger mellem 37,7 og 37,9 g.

Jeg har her til aften lyst de tilbageværende 16 æg og de ser ud til at udvikle sig fint. D-dag er lørdag eftermiddag, så det ser jeg selvfølgelig frem til.
Mvh
Erik Andersen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #118 Dato: 05 Juni , 2012, 00:40 »
Jeg har skildt maskinen ad og tømt det meste af vandet af. Dagen efter var fugtigheden stadig for høj og sidenhen har jeg glemt at kigge til den før idag, da den står et sted jeg ikke lige kommer forbi. Idag er den så gået over til klækning, så må lige vente og se med næste rugning.
Problemet er at jeg ikke kan stole på den fugtighed der stod dagen efter fordi der står at det godt kan tage 2-3 dage før den er færdig med at regulere sig og først der kan man se det.

Grunden til at jeg kunne se at fugtigheden var for høj udover maskinen viste det var æggene. De havde tydelige fugtskader udenpå skallen og mange af æggene kunne man se igennem skallen at der var noget galt og fosteret var dødt. Nok druknet desværre. Min har til gengæld ikke problemer med at holde den rigtige temperatur.
Opdræt af følende:

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #119 Dato: 05 Juni , 2012, 01:05 »
Jeg vil anbefale at du investerer i instrumentet jeg skrev om tidligere. Det er så ærgerligt at have spenderet 4.000 kr+ på en maskine og så ikke få det optimale ud af den.

Men lad os holde kontakten ved lige og dele erfaringer. Wulff og Louise må også gerne deltage. ;)
Mvh
Erik Andersen