Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: R-com 50 Pro 4stk for 3's pris??  (Læst 56693 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Louise Strømvig

• Passiv bruger
  • Nyder livet på landet!
Sv: R-com 50 Pro 4stk for 3's pris??
« Svar #90 Dato: 09 Maj , 2012, 10:21 »
Så kom der lidt billeder af kyllingerne og mit kyllingehus i stalden hele 10 kvm har de at boltre sig på og kan udvides med yderligere 10 kvm <L
Louise Strømvig
1.9.15 Sussex Lys Stor, 0.0.18 Orpington Gul/sort sømmet, 1.2.11 Wyandotter Stor guld blå/randet, 0.1 Labrador, 1.1.2 Chihuahua, 2.1 UdeKat (rottefangerne :)), 1.0 Traver, 0.2 New Forest. Godt man bor på landet :)

Offline Louise Strømvig

• Passiv bruger
  • Nyder livet på landet!
« Svar #91 Dato: 09 Maj , 2012, 10:25 »
Så lige et af stalden
Louise Strømvig
1.9.15 Sussex Lys Stor, 0.0.18 Orpington Gul/sort sømmet, 1.2.11 Wyandotter Stor guld blå/randet, 0.1 Labrador, 1.1.2 Chihuahua, 2.1 UdeKat (rottefangerne :)), 1.0 Traver, 0.2 New Forest. Godt man bor på landet :)

Offline Louise Strømvig

• Passiv bruger
  • Nyder livet på landet!
« Svar #92 Dato: 09 Maj , 2012, 10:29 »
Så er der lagt over til en ny omgang i maskinen. 10 X Lys Sussex, 20 X Stor silker forskellige farver, 5 X RIR, 5 X Vorwek, 5 X Islandske landnamshøns, 3 X laksefarvet Faverolles. Så kommer der snart noget forskelligt i hønsegården  <L
Louise Strømvig

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #93 Dato: 14 Maj , 2012, 22:56 »
Hvorfor bruger du ikke blot bakken til hønseæg med 48 'huller'. Det giver lidt mere plads mellem æggene, og stadig samme antal som du har 'sat over' her.

Hih. Nej er ikke gået over tid.  ::) De startede klækningen torsdag aften og søndag formiddag kom den sidste ud. 28 kyllinger ud af 42 æg. Der er solgt 14 og resten beholder jeg selv.

Som du måske har bemærket i en anden tråd oplever jeg meget sen klækning ift normalen på 21 døgn. Jeg mistænker temperaturen i maskinen for at være lavere end hvad displayet angiver.

Jeg kan ikke ud fra dine tidligere beskeder se hvor længe dine æg har været om at klække. Jeg kan se at der er noget spredning. Var 'torsdag aften' lig 21 fulde døgn, eller var 21. fulde døgn først i løbet af fredag eller lørdag?

Jeg håber du kan huske det eller evt har skrevet det ned, så jeg kan få en pejling på om det blot er min maskine der er lidt længere om udrugningen.

På forhånd tak.
Mvh
Erik Andersen

Offline Louise Strømvig

• Passiv bruger
  • Nyder livet på landet!
« Svar #94 Dato: 15 Maj , 2012, 10:01 »
Hvorfor bruger du ikke blot bakken til hønseæg med 48 'huller'. Det giver lidt mere plads mellem æggene, og stadig samme antal som du har 'sat over' her.
Jeg har været på rundtur i det danske og fået nogle tips til rugemaskinen. Jeg har lagt nogle ekstra æg rundt langs siden (som jeg selv vender) når jeg så sorterer fra efter lysning på dag 4-6 så har jeg en fuld maskine og forhåbentlig fuld klækning af 48 æg. Men hvis jeg bruger bakken med huller kan der ikke ligge æg rundt i siden. Men jeg skifter over når jeg har sorteret. Indtil videre har det fungeret perfekt. Har sorteret et par stykker fra så nu kan jeg snart skifte til bakken med huller :) Håber det var svar nok og evt. et tip til at udnytte maskinen fuldt ud.
Jeg kan ikke ud fra dine tidligere beskeder se hvor længe dine æg har været om at klække. Jeg kan se at der er noget spredning. Var 'torsdag aften' lig 21 fulde døgn, eller var 21. fulde døgn først i løbet af fredag eller lørdag?
Æggene fra forrige rugning kom i maskinen på to forskellige dage så nogle skulle klække fredag formiddag og nogle lørdag aften, så derfor har der været så stor en spredning.  ::)
Louise Strømvig

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #95 Dato: 15 Maj , 2012, 19:57 »
Tak for tippet om bedre udnyttelse af maskinen.  /o

Mht til klækning. Med disse to 'terminer' på æggene og den oplevede fordeling af klækning synes din maskine ihvertfald at være korrekt kalibreret mht temperatur.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #96 Dato: 15 Maj , 2012, 20:05 »
Har lagt lidt blandet i af æg herhjemmefra, og den første lysning af æggene siger godt resultat med befrugtning ud fra hvordan de forskellige stammer har vist i den anden rugemaskine.
Fugtigheden er dog lidt høj i den og det er nok fordi at jeg har akvarier på værelset og derfor den er så høj i rugemaskinen. Nu må jeg så se om det har en indvirkning på klækningen eller slutprocessen af rugningen.

Hej Frank
Hvis jeg lidt baglæns udfra hvad du skrev ovenfor så burde du være færdig med klækning nu. Hvordan gik det for dig med den nye maskine?
Mvh
Erik Andersen

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #97 Dato: 15 Maj , 2012, 20:24 »
Det gik desvære ikke for godt :'(

Jeg tror dog ikke jeg kan skyde skylden på maskinen, da den ikke kunne holde fugten nede på det rette. Det betød at mange af æggene havde fugtskader og nogle var direkte rådne. Så har fundet et nyt sted til den hvor det næste hold kommer i om et par dage. Det gik ikke at have den stående inde på værelset med mine akvarier.

Der blev tre overlevene kyllinger, en Gul Antwerpener Skægkylling, en Dv. Paduan i Guld sortsømmet samt en MEDK i Guldhalset. Desuden fire kyllinger døde på vej ud af ægget. Så det kan ikke kaldes det bedste resultat og kan forhåbenlig slå den næste gang.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Wulff

• Passiv bruger
« Svar #98 Dato: 15 Maj , 2012, 22:39 »
Så er vagtlerne klækket, ud af 10 æg var 2 beskadiget under transport eller ilægning, ved lysning var kun 3 befrugtet 2 er klækket og en død i ægget inden for de sidste par dage...

Har nu startet næste omgang med 20 moskusæg, har i samme moment haft ilagt min Georg Jensen termostat og fugtighedsmåler, to termostat og fugtighedsmålere fra min vejrstation, ved en indstilling på 37,5grad og 45% rh, viste målerne ca 37grader og 42% rh så helt ved siden af er det da ikke...?

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #99 Dato: 15 Maj , 2012, 22:50 »
Tak for indspark Jørgen.

Jeg var ikke klar over at du var så langt i processen, hvilket var grunden til ikke at inddrage dig omkring resultat af første rugning.

En halv grads afvigelse, er stadig en halv grad for meget. Og i min bog helt uacceptabelt for et produkt i denne prisklasse. Afvigelsen i fugtighed tror jeg er mindre vigtig når den ikke er større.

Men vi må jo så inden næste rugning sørge for at kalibrere maskinerne så temperaturen er mere i tråd med det ideelle.
Mvh
Erik Andersen

Offline Wulff

• Passiv bruger
« Svar #100 Dato: 15 Maj , 2012, 23:00 »
Begge vagtelkyllinger kom ud med spagatben, så jeg ville  lige tjekke op mht fugten men 3% er jo ikke galt så må til dels være fordi de har haft svært ved at stå fast på underlaget og en fejl40 mht indstilling af fugtigheden.

Hønseæggene er kommet ud under de professionelle rugemaskiner (dværgwyandotter) og burde klække på fredag, hvis altså ikke jeg fik rundforvirret hønsene for meget ved at flytte dem i skrukhus...

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #101 Dato: 15 Maj , 2012, 23:11 »
Jeg tror forkert temperatur har større indflydelse på misdannelser end en marginal afvigelse på fugtigheden.

Ud af de 8 kyllinger der er klækket nu hos mig har 3 været med defekter. Én var ikke færdigudviklet så 'indmad' hang ud af enden på den. Én har en stor væskeansamling på toppen af hovedet (som dog ser ud til at svinde lidt ind) og én havde en noget blodig tå (som også ser ud til at fortage sig).

Der er 3 mere under klækning men de er jo meget forsinkede ift normalen, så frygter at også de vil have skavanker.
Mvh
Erik Andersen

Offline Louise Strømvig

• Passiv bruger
  • Nyder livet på landet!
« Svar #102 Dato: 16 Maj , 2012, 08:39 »
Hvor står jeres maskiner henne? Jeg tænker på svingninger i temperaturen i rummet den stå i,  det kan vel gøre maskinen ustabil/upræcis.
Jeg fik også en kylling med spagatben, en enkelt hvor 'indmad' hang ud og to der omkom efter de var kommet ud. :( Så kan være jeg skal sætte en måler i min, så kan vi sammenligne!
Louise Strømvig

Offline Wulff

• Passiv bruger
« Svar #103 Dato: 16 Maj , 2012, 12:38 »
Min står i garagen/værkstedet hvor der er rimelig ens temperatur og luftfugtighed.

Har du så givet kyllingen med spagatben "fodlænker" på..?

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #104 Dato: 16 Maj , 2012, 22:09 »
Min maskine står i en stue, hvor temperaturen måske svinger 4-5 grader mellem dag og nat. Men placeringen burde ikke have den store betydning så længe temperaturen i maskinens display er konstant. Og min har været fuldstændig konstant. Alle de gange jeg har set til den har den i de første 18 dage vist 37,8 og dagene derefter 37,5, altså nøjagtigt hvad jeg indstillede den til inden igangsætning af rugning.

Hvis maskinen udsættes for så store og hurtige temperaturudsving at den ikke kan holde temperaturen (i displayed) konstant er det selvfølgelig en anden sag.

Jeg har nu stoppet denne omgang rugning. Der er ikke tegn på mere liv i de tilbageværende æg. Kyllingerne i 2 af de æg jeg skrev om i går i den anden tråd var stadig ikke kommet ud og det var tydeligt at hinden, pga de åbninger der har været i æggene i mere end et døgn, nu var ganske udtørret. Selvom man normalt ikke skal hjælpe så jeg ikke anden udvej end at brække skallen på det lille stykke som manglede, og kyllinger er herefter tumlet ud af skal og hinde. Men de ser noget medtagne ud og jeg tvivler på at de bliver til noget.

Når disse 2 kyllinger er tørre vil jeg tage dem ud af maskinen, sammen med resten af æggene. Rengøre maskinen og så begynde kontrolmålinger på både temperatur og fugtighed. Jeg vender tilbage når jeg har noget herom at tilføje.
Mvh
Erik Andersen