Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: For koldt til små kyllinger i uopvarmet hønsehus?  (Læst 3293 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Susanne

• Gæst
For koldt til små kyllinger i uopvarmet hønsehus?
« Dato: 18 Marts , 2012, 19:50 »
Jeg har lige brug for nogle  hurtige input.

Jeg er fuldstændig i tvivl om, om  jeg imorgen kan sætte 30 kyllinger - som indtil nu er vokset op i to papkasser i opvarmet værksted - ud i uopvarmet hønsehus.

De er fra 15. februar - dvs fire en halv uge gamle.

Huset er hævet over jorden og jeg har lagt en flamingoplade (5 cm tyk) under strøelsen. Der kommer en varmeplade (fra America - lille model) og en varmelampe derud.

Men jeg er simpelt hen i tvivl om det alligevel er for koldt?

Papkasserne er for små og der skal ske noget. Min erfaring med Americas varmeplade er, at den afgiver ganske lidt varme, og at der er grænser for, hvor koldt der må være i rummet før den virker.

Og varmelampen kan ikke opvarme et areal, der kan rumme tredive kyllinger.

Erfaringer modtages meget gerne. Skal jeg købe en ekstra varmelampe evt? Eller er det helt hen i vejret med de nattetemperaturer, vi har nu?

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: For koldt til små kyllinger i uopvarmet hønsehus?
« Svar #1 Dato: 18 Marts , 2012, 19:57 »
Mine 10 maran af stor race klækkede d. 22. februar, de har været i deres lille uopvarmede hus med easystrø i bunden i en uge. De har en varmelampe med 100 W elstein pære i.
Jeg har haft den slukket om dagen torsdag, fredag og lørdag, men i dag har det regnet, så den har været tændt. Fredag og lørdag har kyllingerne også været ude på tur i en minihønsegård. De ser ud til at stortrives, og er dejligt varme. De kan dog ikke finde ud af at gå ind i huset af sig selv endnu, så de er kun ude, når jeg er hos dem, og kan holde øje med om de begynder at "klumpe".
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #2 Dato: 18 Marts , 2012, 20:10 »
@ Susanne
Mine er på alder med dine. De går i uopvarmet hus under en gammeldags grisselampe med den røde pære i. Ingen problemer. De tonser rundt i hele huset og så under lampen når de bliver trætte.
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 18 Marts , 2012, 20:43 »
De kan dog ikke finde ud af at gå ind i huset af sig selv endnu, så de er kun ude, når jeg er hos dem, og kan holde øje med om de begynder at "klumpe".
/o /o /o
Hvor bliver jeg da glad og i godt humør, Marianne, når jeg læser om din omsorg for dine kyllinger.
Det er sådan det skal være, ellers skal man nemlig ikke lade dem komme ud endnu. Men de har rigtig godt af at komme ud.
Udelivet kræver stor tilvænning i starten, og isærdeleshed på denne årstid.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 18 Marts , 2012, 20:55 »
Tak Rudy, det var pænt af dig at skrive, somme tider føler jeg nemlig, at jeg er lidt for meget hønemor, når jeg render hos mine høns i tide og utide. I år er det første gang, jeg har kyllinger, som ikke går med en skruk, så der er meget at lære.
De her er simpelthen så søde og sjove, det virker nærmest som om de er på speed eller har ADHD alle sammen, de tonser rundt, springer buk, spiller sig op overfor hinanden og er nærmest ved at overfalde mig, når jeg kikker til dem (nu kommer madvognen nok ;D )
Selv de kyllinger, der går med skruk kommer styrtende, når de hører min stemme, det er da lige til at blive glad over. *p

Jeg læste en artikel i det grønne blad for et par år siden, hvor der stod noget om kyllinger, kyllingemoder og varmeregulering, og jeg har forsøgt at "hærde" dem så meget som muligt, for sådan som jeg læste det, er det vigtigt, at de bliver udsat for temperatursvingninger i deres første levedage for at lære en rigtig varmeregulering.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 18 Marts , 2012, 21:12 »
@Susanne

Jeg tror ikke du behøver være så bekymret for dine kyllingers ve og vel. De skal nok klare sig under de forhold du beskriver. De er jo iøvrigt lidt over en måned nu, så de må jo også have en pæn del fjerdragt allerede. Og tilmed er vejret med os.
Mvh
Erik Andersen

Susanne

• Gæst
« Svar #6 Dato: 18 Marts , 2012, 21:19 »
Tak for god hjælp  /o

Jeg er ikke længere nervøs  :D

Og i morgen er det "store-flyttedag" - det bliver sjovt  :)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 18 Marts , 2012, 21:34 »
Jeg læste en artikel i det grønne blad for et par år siden, hvor der stod noget om kyllinger, kyllingemoder og varmeregulering, og jeg har forsøgt at "hærde" dem så meget som muligt, for sådan som jeg læste det, er det vigtigt, at de bliver udsat for temperatursvingninger i deres første levedage for at lære en rigtig varmeregulering.

Den er jeg nødt til at kommentere på, da det er en af mine kæpheste. Hvadenten det drejer sig om høns, hunde, katte eller mennesker.

Og det er jo tilmed udtrykt i en sang der er helt fremme lige nu med Kelly Clarkson 'What doesn't kill you makes you stronger'.

Jeg taler ikke for at man skal belaste dyr/mennesker unødigt med bakterier og vira. Det jeg er fortaler for, er, at man ikke skal forsøge unødig afskærmning mod kontakt med bakterier og vira, fordi jeg er af den opfattelse, at hvis man har opretholdt et kunstigt 'skjold' mod udefrakommende farer, så vil der, den dag skjoldet svigter (og det vil det på et eller andet tidspunkt gøre), opstå alvorlige problemer for de individer der har levet et, for, sterilt liv, bag et sådant 'skjold'. Jeg var lidt inde på tilsvarende i en anden tråd for et par dage siden, hvor jeg beskrev at jeg havde oplevet uacceptabelt frafald ved køb af kyllinger fra en 'dyrehandel' og netop pointerede at jeg mente at problemet opstod fordi kyllingerne havde været holdt for sterilt.   

Ovenstående er primært henførende til ting man ikke naturligt ville vaccinere imod.
Mvh
Erik Andersen