Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Æder egne æg  (Læst 7605 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Æder egne æg
« Svar #15 Dato: 17 Marts , 2012, 05:37 »
Prøv det Janni.
Desværre er det sådan, at når først høns har fået den uvane, er det næsten umuligt at slippe af med igen, og andre høns er desværre også lynhurtige til at lære "tricket".
Jeg kender mange, som har måttet slagte deres høns pga. problemet. /d
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Hiltunen

• Passiv bruger
  • Øksemorder
« Svar #16 Dato: 17 Marts , 2012, 11:39 »
Mine 1.2 orpington spiser desværre også deres æg, idag har jeg givet dem golfbolde. Den ene høne og hanen hakkede i den en nogle gange med det samme, den anden høne var lige glad. Men nu kan jeg jo ikke holde øje med dem hele tiden, så ved ikke om den 2. høne også gør det.
Det er da ikke nemt bare sådan at give dem en dødsdom :-[
Tænker på at flytte den måske uskyldige ind til de andre høns et par dage og se hvad der sker.
Men men så er der også lige det at orpe hanen går og nyser (han blev våd, op og slås og ude i blæsevejr på et døgn, blev forkølet men lyder meget bedre end for et par dage siden)
Slæber man så noget smitte rundt, eller havde det smittet uanset, de går ude på samme areal på skift.
Spørge Jørgen ::)
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #17 Dato: 17 Marts , 2012, 11:44 »
Rudy, hvad består dit blødfoder af?::)

Grunddelen i mit blødfoder er frasorterede kartofler (kogte) tilsat, toasted soya, levertran, mineraler, E-vitamin (reproduktions-fremmende), foderkridt og salt. Salt nedsætter ægspisnings-tendenser.
Når jeg i alvs-sæson bruger blødfoder, har hønsene adgang til foder med højt protein-indhold (soya har ca.40% og "købe-foder" æglægningspiller ca. 15-16%) også derfor jeg ikke bruger "købe-æglægningsfoder" i avls-perioden, da jeg ikke syntes det er godtnok.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #18 Dato: 17 Marts , 2012, 14:01 »
Du kan få noget, der hedder næb-ringe hos America, hvis man bruger dem i en periode, kan hønsene ikke hakke hul på æggene. de er også effektive, når høns får en uvane med fjerpilleri.
Jeg har ikke selv prøvet dem, men har hørt andre har haft gode erfaringer med dem.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #19 Dato: 17 Marts , 2012, 23:05 »
Jeg har haft held til at stoppe ægspiseri hos både maran og orpington ved at give hønsene opblødt katterfoder dagligt i en periode - et råd jeg engang fik af Jørn Clevin og det har virket her /o

En stor kop til 6-8 dyr pr. dag afh. af race/størrelse.
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #20 Dato: 18 Marts , 2012, 00:17 »
Jeg har haft held til at stoppe ægspiseri hos både maran og orpington ved at give hønsene opblødt katterfoder dagligt i en periode - et råd jeg engang fik af Jørn Clevin og det har virket her /o

En stor kop til 6-8 dyr pr. dag afh. af race/størrelse.
Jørns gode råd har også virket hos mine ægspisende høns. En pose kattemad koster 13,- i Aldi....

Jeg har prøvet tricket med chilisause i udpustede æg . Det virkede ikke.

Offline Hiltunen

• Passiv bruger
  • Øksemorder
« Svar #21 Dato: 18 Marts , 2012, 17:43 »
Her blev der serveret opblødt kattemad i formiddags, og jeg hentede et helt æg i eftermiddags!
Det var helt varmt, så om jeg bare var heldig ved jeg ikke, men det skal da helt sikkert prøves af :)
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises