Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kløer sig hyppigt  (Læst 2923 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline JNTS

• Passiv bruger
Kløer sig hyppigt
« Dato: 06 Marts , 2012, 09:26 »
Vores fine ænder kløer sig en del i hovedet - gør ænder bare det, eller er der utøj i farvandet??
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline JNTS

• Passiv bruger
Sv: Kløer sig hyppigt
« Svar #1 Dato: 08 Marts , 2012, 08:23 »
Er der slet ingen som har et bud?  ???
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline madsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 08 Marts , 2012, 08:26 »
Har de vand, så de kan svømme i det ?
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 08 Marts , 2012, 08:32 »
Ja de har vand til at svømme i, men gør det ikke ???  Kun den ene har været hoppet i et par gange ganske kortvarigt.

De har kløet sig siden vi fik dem, og de kom først i fredags.

Jeg tror ikke det er noget fra avler af, men ved ikke om de kan have redet sig en hundeloppe måske??

Men jeg ved heller ikke om ænder bare kløer sig jævnligt?? <J

Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #4 Dato: 08 Marts , 2012, 10:39 »
ænder piller fjer ligesom høns, altså alm pelspleje, men ikke sådan kun i hovedet.
Svømmefugle skal have vand på en måde så de kan få hele hovedet under vand, og skylle næbet i gennem så der skal være en vis dybde.
Er deres adgang til badevand nem, eller skal de arbejde for at komme i bad.
hvis de bader i en halv muslingeskal sandkasse feks, så kan du lægge en plade som adgangsrampe så de ikke skal kravle eller hoppe, det er de ikke så gode til, og slet ikke når det er nyt for dem, så nem adgang til vand er et must.

Måske det kan hjælpe på kradseriet
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 08 Marts , 2012, 10:47 »
De har en stor balje på 150 L. der er nedgravet i plænen som de lystigt bruger mange gange om dagen til at dyppe hele hovedet i.

Der ligger en stor sten i baljen, som når til vandoverfladen, som anden godt kan finde ud af at bruge når hun skal op, andrikken var så lidt længere tid om at finde ud af det ::)

Så både adgangsforhold og udgangsfold samt tilgang til vandet burde være i orden.

De har også en lille balje med vand stående andet sted i haven, som også bruges flittigt.

I huset hvor de er om natten har de også en balje med vand.

De pudser selvfølgelig deres fjerdragt med næbet, gnider sig osv.

Men de klør sig også med foden, som en hund klør sig bag øret - er det bare helt normalt, eller skal jeg kigge dem igennem igen for utøj??
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #6 Dato: 08 Marts , 2012, 11:23 »
Tja det skader jo aldrig at tjekke for utøj, men jeg tror ikke det er sædvanligt at svømmefugle har utøj, jeg har jo to gæs, og de klør sig også som hunde når noget klør i hovedet på dem, og det gjorde mine moskusænder også, men ikke så jeg blev mistænksom over det.

Andrikken har det med at være en rigtig dreng der ikke gider gå i bad, så det ser man ikke så tit, kun så længe de er helt unge, altså store ællinger, en kønsmoden andrik mener ofte ikke det er nødvendigt med hygigejne, mens ænderne godt kan lide at se godt ud.
Sådan oplevede jeg og andre det i hvert fald med moskusserne, men om det gælder alle ænder ved jeg ikke.
 Hvis de klør sig så de bliver skaldede, så er der grund til bekymring, men ellers ville jeg tjekke dem og derefter tage det roligt.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 08 Marts , 2012, 11:30 »
Super, tak for svar  /o 
Vi tager det helt roligt så, ville bare være sikker på der ikke var noget i "gære", så det kunne fanges i tide.

Vi har aldrig haft fjerkræ før af nogen art, så aner ikke hvad der er normalt og ikke er.
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin