Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllinger dør...  (Læst 11242 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Susanne

• Gæst
Sv: Kyllinger dør...
« Svar #15 Dato: 05 Marts , 2012, 14:10 »
....og som en tilføjelse til Mariannes påmindelse: Man kan vel ikke sige, at der har brug for Esbetre - før man/dyrlægen ved, hvad der behandles for.

Jeg har netop mistet nr to - og jeg kan se, hvem der bliver nr tre. Jeg hælder stadig lidt til teorien om, at de ikke var med i den hårde kerne fra starten af - og selvom jeg (selvfølglig) efterfølgende har givet vanddråber i næbbet - er de alligevel kommet så langt "bagud af dansen" at de er blevet for svækkede.

Der er også oplæringskyllinger her - nemlig de stærkeste af kuldet - som bare kan spise og drikke efter få minutter. De er alle fra samme dato og alle er dværgsilkekyllinger.

Offline Mercedes

• Passiv bruger
    • www.123hjemmeside.dk/benz
« Svar #16 Dato: 05 Marts , 2012, 14:31 »
Hej.
Jeg har aldrig dyppet deres næb i vand, og heller ikke haft ældre kyllinger til at vise dem det, men alligevel har de selv fundet ud af fidusen. Jeg havde nogle små kyllinger der døde på et tidspunkt af forstoppelse....men efter jeg begyndte at give hirsefrø(undulatmad) de første 6 uger har jeg ikke haft kyllinger der dør.
Det kan være svært at se om de har forstoppelse, for klatten kan godt være tynd, da det presses forbi forstoppelsen. Jeg ville prøve at give lidt olie i næbbet med en pipette, og så gå over til at fodre med hirsefrø hvis de ikke allerede får det. Nogle gange er kyllingers fordøjelsessystem ikke helt udviklet, og alm.  kyllingefoder kan give forstoppelse.
Held og lykke herfra /o
Mercedes
0,1,3 sort silker, 1,1,2 Blå silker, 0,6 Perlegrå silker, 0,1 vildtfarvet silker, 1,1,sølvfarvede silker, 0,1, hvid silke, 0,1 gul silke, 2,6, hvid Dv. Silker, 0,0,8 Brahma, 1,0 græsk gadehund, 1,2,7 katte, 0,1 Dansk Varmblod, 1,2 børn, samt en dejlig hønseglad mand.

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 05 Marts , 2012, 14:42 »
Ok..vidste ikke lige det der med videresalg af medicin.

Men selvfølgelig kan man ikke være sikker på at de er coccidiose. Men jeg ved bare at hvis det er netop det, skal man behandle med det samme. Man kan nemt miste alle kyllingerne på 2-3 dage. Man kan ikke vente på en diagnose, der skal behandles med det samme.
Desuden sker der heller ikke noget ved at bruge lidt esbetre i vandet de første 14 dage som forebyggende. Det har jeg gjort i flere tilfælde. Men har dog ikke de sidste par år, brugt det forebyggende.
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #18 Dato: 05 Marts , 2012, 16:05 »
Jeg har heller aldrig givet vand i næbet til dem. Men når de første kommer ud af rugemaskinen prikker jeg i vandet og maden og de farer hen og starter med at æde mig ud af huset. :) og jeg mister meget sjældent nogen kyllinger.

Har læst eller hørt at kyllinger skal være 2-3 uger før de kan få coccidiose.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #19 Dato: 05 Marts , 2012, 17:07 »
Kyllingerne har fri adgang til undulatfrø. Det bruger jeg altid. Er helt sikker på at det ikke er forstoppelse. Nu må vi se hvad dyrelægen siger i morgen. Tror jeg ringer før jeg tager derover.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline mogens præst

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 05 Marts , 2012, 17:21 »
hvis deres brystben føles spids så er de døde af sult. Havde for et par år siden samme problem med mine dværg wyandotter. De døde af sult selv om jeg dyppede deres næb i foder og vand, og selv om de gik med daggamle Australops kyllinger der nok vidste hvor der var foder. Det virkede som om at dværgene var for "dumme" til at finde foderet. Prøv at koge nogle æg og hak dem fint. Så foder du som en skruk ville gøre ved at mase lidt mellem fingrene og så lade det falde ned i foderet, sådan at de ser at der er noget som bevæger sig. Det er ikke sikkert at du reder dem som er svage, men du skal sikre dig at de har fundet foderet og at det er det, som kan spises
Mvh mogens
1.4 Guld sortbåndet Wyandotter i stor.
2.6 Sølvsortbåndet dværg Wyandotter.
1.2 Fransk vædder kaniner
1,10 Suffolk får

Susanne

• Gæst
« Svar #21 Dato: 05 Marts , 2012, 18:12 »
Nu bliver jeg helt glad - altså ikke fordi mine kyllinger dør, men fordi jeg får bekræftet, at jeg ikke er "helt ude i skoven"

Jeg sætter kogevandet til æggene over lige nu - og de resterende små kyllinger vil blive specialbehandlet. .Jeg skal have mærket på deres brystben, men jeg kender næsten svaret

Tak fra mig af til Mogens - og også til dig, Henriette for at have startet tråden, som jeg  lige kunne hægte mig på.

Held og lykke med din kyllinger, jeg er spændt på at høre, hvad dyrlægen siger.
« Senest Redigeret: 05 Marts , 2012, 18:20 Fra Susanne »

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #22 Dato: 07 Marts , 2012, 16:14 »
Så har jeg aflivet resten af kyllingerne.  :'( Der blev ved med at komme nogen der var syge, så i samråd med dyrelægen (som lød til at vide hvad hun snakkede om) aflivede jeg resten, og nu skal alt vaskes ned med virkon s. Hun syntes ikke det lød som hverken mareks eller coccidiose, men måske som en rigtig dum virus eller bakterie. Så for at vi forhåbentligt kan sikre at de kyllinger der skal klække i weekenden/starten af næste uge ikke bliver smittet, skal jeg i gang med at skrubbe alt ned.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Dyre-tossen

• Passiv bruger
  • Der er plads til alle og en hver
« Svar #23 Dato: 07 Marts , 2012, 17:04 »
Følger med dig  :'( :'( :'( :'(

Bedre held næste gang
Hilsen Ann
0.0.1 sussex (Varmefri)
0.0.4 Landhøns (Varmefri)
1.0 Hund som er en og hedder Laban
1. Akvarie fulde af selvskabs-fisk

ALLE KYLLINGER SÆLGES

Her har man fået 100 C. i hønsefeber og det kan ikke helbredes af nogen medicin i verden.

Susanne

• Gæst
« Svar #24 Dato: 07 Marts , 2012, 17:15 »
Pyh, Henriette - barsk omgang  /d

Og stort held og lykke med næste omgang  /o

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #25 Dato: 07 Marts , 2012, 17:23 »
Ja, det var rigtigt ubehageligt. Jeg har ellers ikke haft meget sygdom i hønseholdet før, og det gør det nok ekstra væmmeligt. Især fordi der var 6 kyllinger der stadig var friske, men som sikkert var smittede alligevel. Det er aldrig sjovt at slå raske dyr ihjel, og kyllinger er slemt. Meget værre end at hugge hovedet af en hane som skal slagtes og spises. Nå, det er overstået, så nu håber jeg bare ikke at det forfølger mig i mine drømme i nat... :P
1 Dansk Landhøne. Stor.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #26 Dato: 07 Marts , 2012, 18:10 »
Nej det er bare ikke rart.

Vi har selv lige slået en stak ihjel med skæve tæer (MEGET). De var jo raske nok men havde bare svært ved at gå. Havde håbet de kunne gå til de kunne slagtes men det var alt for synd.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #27 Dato: 07 Marts , 2012, 19:32 »
Uh, det lyder ikke rart. Føler med alle, der har været nødt til at aflive dyr uden reelt at vide hvorfor det var nødvendigt.
Her er jeg over de nye kyllinger, ja, - som en hønemor ;D. Vores nyklækkede kyllinger bor med deres varmelampe i en stor varekasse af plastik fra Brugsen, som tidligere har huset siameserkatte med deres killinger, på skrivebordet i vores gæsteværelse. Jeg tror, kassen er 30 år gammel. Den bliver skoldet flere gange mellem hvert "kuld". I bunden aviser og et kasseret KOGT viskestykke der skiftes jævnligt. Kyllingerne har vand og mad ("æggemadder": hårkogt æg, finthakket med finvalsede havregryn) og lidt startfoder som de har problemer med at spise - det går fint med "æggemadderne". De får fra mine fingre indtil de selv stormer op i maden når jeg stiller den ned - allesammen. Nogen af dem skal som regel hjælpes i et par dage og så har de også fattet det. Vandindtaget tjekker jeg også ved at give kyllinger, jeg ikke ser drikke, en dråbe ad gangen på fingerspidsen eller fra en tændstik. Når alle stimler sammen om mad og vand, forlader de gæsteværelset og flytter i separat afdeling i hønsehuset. Så er evt. spagatkyllinge også befriet fra snoren og dem der får prop i måsen er ovre det. Dem er der altid nogle stykker af. Det er måske pga "æggemadderne" for det forsvinder når de får autoriseret kyllingestartfoder som dog ikke vækker samme begejstring. De vokser imponerende hurtigt af "æggemadderne". Hidtil har jeg været heldig og har kun mistet 2-3 kyllinger, der simpelt hen har ligget døde om morgenen.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand