Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllinger dør...  (Læst 11256 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Kyllinger dør...
« Dato: 04 Marts , 2012, 22:58 »
Årets første hold kyllinger er ved at være knap 2 uger gamle, og pludselig blive de syge og 2 er allerede døde. De bliver slappe, stritter med vingerne og kan ikke holde balancen. Umiddelbart ser det ikke ud som om de har dårlig mave. Tror at knapt halvdelen af kuldet har fået symptomer i løbet af i dag. Der var en der var syg i går og var død i morges. her til aften døde nummer 2, De er klækket i rugemaskine, har aldrig været i kontakt med andet fjerkræ (står i baggangen), jeg har ikke haft syge høns i flere år, så hvad hulan er det og hvor kommer det fra???
Jeg vil selvfølgelig nødigt aflive hele kuldet, men hvis det er det der skal til, så gør jeg det. Jeg skal arbejde hele dagen i morgen, så jeg kan ikke nå til dyrlægen før på tirsdag. Magter næsten ikke tanken om at komme hjem fra arbejde i morgen og samle døde kyllinger sammen.  :'(
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Kyllinger dør...
« Svar #1 Dato: 04 Marts , 2012, 23:11 »
Henriette.

Ked af det på dine vegne, men det er vist et Mareks tilfælde.

Du behøver ikke aflive hele kuldet, blot de som bliver dårlige/syge. Resten, som måske blot er nogle få, vil klare sig igennem.

Føler med dig. Det er noget lort at få ind.
Mvh
Erik Andersen

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #2 Dato: 04 Marts , 2012, 23:16 »
Ok. Så må jeg i gang med rosensaksen. (aaaadr, jeg hader det). Er det i æggene? Jeg har som sagt ikke haft syge høns i årevis, så jeg undrer mig mest over hvor det kommer fra. Havde en enkelt kylling på et par måneder der fik noget sært stjernekiggersyndrom sidste år. Den aflivede jeg, men det er det eneste sygdom jeg har haft i 2-3 år.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 04 Marts , 2012, 23:29 »
Jeg vil nødigt gøre mig klog på hvor det kommer fra i dit specifikke tilfælde.

Men vira og bakterier findes jo overalt. De er dog i de fleste tilfælde uskadelige for mennesker og dyr ved godt helbred. Er et individs immunforsvar ikke 100 pct i orden (= en PC's antivirus/firewalls) kan skadelige elementer bryde igennem skjoldet og anrette væsentlig skade.

Måske en lidt søgt/abstrakt sammenligning, men i bund og grund holder den vist meget godt.

Hvorfor der så i en enkelt rugning er flere individer der rammes er svært at sige, men de kan jo have samme genetiske svaghed.

*k for at det aftager snart, så du får lov at beholde nogle af dem.
Mvh
Erik Andersen

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 05 Marts , 2012, 00:34 »
Hej Henriette
Føler med dig,ved heller ikkehvad det er,men tror ikke at det er Mareks da hverken Barnevelder eller Landhøns er modtagelige,håber ikke jeg tager fejl.
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #5 Dato: 05 Marts , 2012, 06:55 »
Nej, jeg havde også søgt rundt og læst at det var nogle bestemte racer der var mest modtagelige. Men dør gør de. Håber godt nok ikke det er noget der skal gentage sig hver gang jeg får kyllinger.
1 Dansk Landhøne. Stor.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 05 Marts , 2012, 07:17 »
Jeg tror nu heller ikke at det er Marecks, men jeg er jo heller ikke dyrlæge.

Måske kunne det være coccidiose.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #7 Dato: 05 Marts , 2012, 07:32 »
Jeg tænker også coccidiose.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 05 Marts , 2012, 09:28 »
Så vidt jeg ved, får kyllinger ikke Mareks i så ung en alder.
Prøv at få noget Esbetre mod coccidiose fra dyrlægen.
Produktresume
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Susanne

• Gæst
« Svar #9 Dato: 05 Marts , 2012, 10:50 »
Jeg kunne næsten have skrevet om samme forløb som du gør.

Jeg har tredive kyllinger gående i to store papkasser med varmelampe i opvarmet værksted.

Jeg har mistet en og nr. to dør sandsynligvis idag. Samme symptomer - står usikkert med spredte vinger.

Men jeg har samtidig lagt mærke til, at de også er mindre end de andre kyllinger. Og jeg har haft tanken, at de aldrig rigtig har "lært" at spise og drikke.

Der har helt fra starten været forskel på hvem, der bare busede frem til foderet og hvem, der trykkede sig i et hjørne. Og de to er fra "hjørneflokken".

Hvis min tanke er rigtig dør de simpelt hen af sult og tørst - men som skrevet - det er bare en tanke - mest fordi de er så små - næsten på nyfødt-størrelse - og jeg har ikke holdt decideret øje med, om hver enkel har taget foder og vand til sig.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 05 Marts , 2012, 11:51 »
Jeg har jo ikke så meget erfaring med "kasse-kyllinger", men jeg havde hørt et sted, at det var vigtigt at dyppe deres næb i vandet, når man satte dem i kassen, så det har jeg gjort.
Jeg har dog haft en enkelt kylling, der efter ca. 3 dage lå på siden og så rigtig elendig ud, den var dog stor og velnæret, men den døde desværre, selv om jeg fik vand i den. Det er ca. en uge siden og ingen af de andre har fejlet noget, nærmest tvært imod, de er i den grad vitale og ved af æde mig ud af huset. Vand er jeg nødt til at skifte to!!! gange om dagen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lærke M. P.

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 05 Marts , 2012, 12:27 »
Jeg har jo ikke så meget erfaring med "kasse-kyllinger", men jeg havde hørt et sted, at det var vigtigt at dyppe deres næb i vandet, når man satte dem i kassen, så det har jeg gjort.
Jeg har dog haft en enkelt kylling, der efter ca. 3 dage lå på siden og så rigtig elendig ud, den var dog stor og velnæret, men den døde desværre, selv om jeg fik vand i den. Det er ca. en uge siden og ingen af de andre har fejlet noget, nærmest tvært imod, de er i den grad vitale og ved af æde mig ud af huset. Vand er jeg nødt til at skifte to!!! gange om dagen.

Jeg plejer bare at sætte en dråbe vand på spidsen af deres næb med fingeren :) så lærer de at det betyder vand, og efter kort tid sætter jeg bare fingeren i vandskålen, så lærer de det ;D
Hilsen Lærke

4.7 Silkehøns
1.3.10 Dværg-orpingtoner, gul/sortsømmet
0.1 "Marloff"
1.3.9 *Britisk lavendelfarvet Araucana*
2.1 Vildtfarvet haleløs øretuft (bedre kendt som Araucana ;) )
0.3.1 Hellevadhøns
0,1 Dværg-Punker (Krydsning mellem silke og kochin)

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #12 Dato: 05 Marts , 2012, 12:27 »
Jeg dypper altid deres næb i vand et par gange i løbet af de første dage og efter en dag eller to også et påtvunget bekendskab med madskålen.  ;) Har godt nok tænkt på at et par stykker af dem virkede lidt små, men ikke som om de slet ikke havde udviklet sig. Og hvis de har været syge/følt sig dårlige et par dage kan de jo hurtigt komme bagud i udviklingen. Må et smut omkring dyrlægen i morgen og høre om jeg kan få estrebe. Det er da et forsøg værd. Er det til at komme til i små mængder og til en rimelig pris? Eller er det noget af det man skal købe i industrielle mængder  ???`
1 Dansk Landhøne. Stor.

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 05 Marts , 2012, 12:48 »
Jeg må sige at jeg aldrig har "lært" mine kyllinger at drikke. De har altid selv kunnet finde ud af det. Men har så til gengældt tit haft nogle ældre kyllinger til at gå sammen med de helt små i starten. De små lærer jo af den store..
Esbetre fås vist kun i en lidt stor pakning. Det er jo bare så lidt der skal bruges i vandet. Hvis jeg var dig Henriette ville jeg bestille det ved dyrlægen og evt. dele portionen op i 3-4 små poser og forsøge sælge det videre..her på forum. Der må være mange der får brug for det her i foråret.
Jeg ruger mange kyllinger ud..og jeg købte det for 5 år siden og har stadigvæk en del tilbage..det kan vel også blive for gammelt..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #14 Dato: 05 Marts , 2012, 13:20 »
Hvis jeg var dig Henriette ville jeg bestille det ved dyrlægen og evt. dele portionen op i 3-4 små poser og forsøge sælge det videre..her på forum.
Det kunne lyde som en god idé, men det er ikke lovligt at sælge receptpligtigt medicin. Så det kan ikke sættes til salg her.
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=3375.msg27843#msg27843
Marianne - admin
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk