Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vis os dit "rugerum"!  (Læst 16672 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

  • Gæst
Sv: Vis os dit "rugerum"!
« Svar #15 Dato: 08 Marts , 2012, 16:06 »
Hvor er det skønt i har skrevet lidt...

Berit: hvilken maskine er det du har? du skriver du vil lægge noget i bunden så de kan stå sikkert og så det letter rengøringen, men hvordan kommer jo an på hvilken maskine  ::)

Jer der klækker i rugemaskiner med rullepinde, har i klækkebakker med netbund og høje kanter så kyllerne ikke falder igennem og overbord? De bakker der hører med til min Hemel maskine er jeg i tvivl om er klækkebakker eller bare lidt for rigeligt med vandbakker  ;D Har fået sådan 3 stk brune lange smalle plastikbakker med meget lav kant. Har brugt dem til at lægge æggene i på 18. dagen så de ikke blev rullet inden de skulle over i den fugtige klækker.

Jeg er nu så klar til at årets første rugemaskineæg skal klække  8) Alt er klappet og klart, jeg mangler bare kyllingerne  ;D
Har fået det lille rum på vores 1. sal til at lege i, så der står det hele og en sofa til kaffen og den gode udsigt  /o


Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Vis os dit "rugerum"!
« Svar #16 Dato: 08 Marts , 2012, 16:37 »

Karina
Min gamle træruger er jo i princippet magen til din, og den kom med klækkebakke med netbund og rumdeler, jeg tænker ikke de brune kar er klækkebakker, og det lyder jo heller ikke som kyllerne kan stå fast i dem, så det er nok vandbakker.
hvis jeg skulle klække i min maskine og ikke havde en klækkebakke, ville jeg bruge en skotøjsæske, klippe kanterne lidt ned så det passer, og lægge en skridsikker måtte i bunden,,, kan købes i mindre stykker eller ruller i en isenkram, kop og kande el.lign.
det behøver jo ikke være så avanceret, jeg ville lave nogle små huller i bunden så luften kan passerer, og smide papkasserne ud bagefter,,, juhuuu ikke megen rengøring, kun støv
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

karina dj

  • Gæst
Sv: Vis os dit "rugerum"!
« Svar #17 Dato: 08 Marts , 2012, 16:41 »
Nemli Ina  /o Det er nogenlunde det samme jeg kom til hvis jeg skulle klække i Hemelmaskinen.

Ang de plastikbakker der hører med så er der 3 ialt og der kan kun stå max 2 i bunden...derfor var jeg lige en anelse i tvivl om hvad jeg skulle med den 3.  ;D

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Vis os dit "rugerum"!
« Svar #18 Dato: 08 Marts , 2012, 16:44 »
Kan de der bakker stå en af gangen i dine rullebakker ?
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Vis os dit "rugerum"!
« Svar #19 Dato: 08 Marts , 2012, 16:45 »
De brune er vandbakker til at stille i bunden. Alt efter hvor meget fugt du vil have fylder du en eller flere bakker samt justerer spjældene. I min rugemaskine kan der lige stå tre bakker ved siden af hinanden i bunden.
Mine klækkebakker er stammeopdelte og ser sådan ud:

Metalsiderne i klækkebakken kan tages ud, så man får to store rum eller blive i, så man har seks små rum, og selvfølgelig kan man også vælge 3 - 4 eller 5 rum
Hvor er dit "nursery" fedt, jeg er helt vildt misundelig på den gode måde. *y
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

karina dj

  • Gæst
Sv: Vis os dit "rugerum"!
« Svar #20 Dato: 08 Marts , 2012, 16:48 »
Jeps, der kan stå 2 men ikke 3  ;)

Der er jo 3 rullebakker og 3 plastikbakker  <A er der noget dér?

Nææh for nogle fine klækkebakker Marianne... nu må jeg lige tjekke.......jo sørme, de kan stå der alle 3 i bunden!
Får man virkelig brug for SÅ meget fugt  :o

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Vis os dit "rugerum"!
« Svar #21 Dato: 08 Marts , 2012, 16:52 »
Når man skal klække maranæg, skal det være meget fugtigt. Jeg spurgte da vi besøgte maranavlerne i Frankrig, de sagde, at de klækkede ved 80 - 90 % fugtighed, efter at have tørruget.
Jeg talte med Anders P. for nylig, han sagde, at han altid lagde maranæg i lunkent vand i 4-4½ minut på 18. dagen for ellers var hinden i ægget alt for sej for kyllingen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Vis os dit "rugerum"!
« Svar #22 Dato: 08 Marts , 2012, 18:00 »
Det var godt nok længe .Det samme gælder måske RIR.De er også tykke/hårde i skallen.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

karina dj

  • Gæst
Sv: Vis os dit "rugerum"!
« Svar #23 Dato: 08 Marts , 2012, 18:23 »
Da jeg klækkede maran sidste år gjorde jeg præcis som jeg plejer og det gik strygende! Men jeg klækker osse på høj fugtighed  /o

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Vis os dit "rugerum"!
« Svar #24 Dato: 08 Marts , 2012, 18:33 »
Hov..jeg er forresten også misundelig på dit rugerum.Især farverne og sofaen :)

Her er der noget mørkt og kedeligt 70-tapet (meget spraglet)  :o
Det kan der jo gøres noget ved.
Men mon man skal fortælle sine kollegaer man skal bruge en frieftermiddag på det ??

Kollegaer:Hvad skal du så lave i eftermiddag ??
Svar: Joo..jeg skal hjem og tapetsere mit rugerum  ;D

Hmm ??...
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

karina dj

  • Gæst
Sv: Vis os dit "rugerum"!
« Svar #25 Dato: 08 Marts , 2012, 19:04 »
Orjaaa Vicki...jeg byttede altså gerne, for jeg er nemli træt af her er så pæææænt  ;) og jeg elsker 70'er spraglede sager  ;D
Får vi ikke et billede  ::)

Offline Berit Linea

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 872
Sv: Vis os dit "rugerum"!
« Svar #26 Dato: 08 Marts , 2012, 21:45 »
Halløj sovs hvor blæret  8) . Sådan et rum ønsker jeg også på sigt  /o . Jeg har lige flyttet vores kyllinger fra rugemaskinen og ud i en trækasse i fyrrummet . Kassen er 1/3 overdækket og de har varmelampe, mad og vand. Den sidst klækkede kylling ville ikke lige spise, ellers har alle været i maden. Hov  :o tilbage til emnet !
Vi har en Rcom 20 . Da den ikke skulle vende æggene mere fjernede jeg æggebakken og  lagde et stykke plastik i bunden ( du ved , sådan "malet på "med vand så det ligger fast. Og så et stykke blødt skridsikkert ovenpå( som også bruges til børn i badekar ) . Jeg har lige gjort den ren og der var stort set ikke noget skidt udover det på plastikken. Så drøn nemt  ;D
« Senest Redigeret: 08 Marts , 2012, 21:59 Fra Berit Linea »
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

karina dj

  • Gæst
Sv: Vis os dit "rugerum"!
« Svar #27 Dato: 09 Marts , 2012, 17:18 »
Jamen Berit, så har du jo en lækker maskine der næsten klarer det hele for dig  ;)

Marianne, de der mælkekartoner du har opgivet, dem har jeg jo givet en chance. Kan sagtens se problemet opstår, derfor lavede jeg lige 2 modeller hvor jeg klippede 2 hakker op i det stykke den lille del som jeg så presser ned over åbningen i den store del...ja, der taber i sikkert tråden... så det kræver vist et billede... men på den måde får man jo samme princip som i en almindelig foderautomat. Åbningens udgangshul ligger lavere en kanten på "skålen" = forhåbentligt mindre svineri  8)


Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Vis os dit "rugerum"!
« Svar #28 Dato: 09 Marts , 2012, 22:36 »
Karina..ha ha nej.Men jeg kan sende en SMUK orange lampe til dig  ;D
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

karina dj

  • Gæst
Sv: Vis os dit "rugerum"!
« Svar #29 Dato: 09 Marts , 2012, 23:35 »
Så gerne  <: