Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høne der "nyser"  (Læst 3867 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nygaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 208
Høne der "nyser"
« Dato: 03 Marts , 2012, 13:02 »
min ældste høne på ca. 2 år, hun "hvæser" når hun trækker vejret, og idag "nyser" en del. Hvad er der galt med hende? Hvad skal vi gøre med hende?
1.1 store gule orpingtoner
1.3. guldvildfarvede dværg silkehøns
0.2 sorte dværg silkehøns
2.0 hunde
1.0 kaniner
3 dejlige børn: teenagepige på 13 år, og to drenge på 7 og 9 år

Offline madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 832
Sv: Høne der "nyser"
« Svar #1 Dato: 03 Marts , 2012, 15:51 »
Det er muligt at få noget flydende, til at dryppe i drikkevandet.  ;)
Ellers kan bruges frisk hvidløg i vandet, og hønseguf, som også indeholder hvidløg.  :)
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Høne der "nyser"
« Svar #2 Dato: 03 Marts , 2012, 16:22 »
Din høne har da vist reddet sig en slem forkølelse.

Prøv at se tiden an en dag eller to mere...som hos os mennesker, så kan man ikke kurere en gang forkølelse med medicin.

Sørg for at hun ikke for træk og ikke ligger fugtigt.

Fortsætter forkølelsen så kan du give hende tylan. Det skal du have hos dyrlægen.

Jeg har aldrig selv haft en forkølet høne, men jeg har en enkelt, som reddede sig en halsbetændelse. Hun blev rask igen efter en penicillinkur.

Pøj, pøj med hønsen
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline nygaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 208
Sv: Høne der "nyser"
« Svar #3 Dato: 03 Marts , 2012, 17:00 »
tak for jeres svar. Jeg må se hvordan hun har det imorgen. Da jeg kom op til dem idag, kom hun ud i hønsegården, og guffede dåsemajs, så jeg  *k
Sker der ikke noget ved, at de andre høns får medicinen, når de drikker af vandet?
1.1 store gule orpingtoner
1.3. guldvildfarvede dværg silkehøns
0.2 sorte dværg silkehøns
2.0 hunde
1.0 kaniner
3 dejlige børn: teenagepige på 13 år, og to drenge på 7 og 9 år

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Høne der "nyser"
« Svar #4 Dato: 03 Marts , 2012, 17:07 »
Jo der er tilbagehold på æg og slagt når der gives penicillin.

Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Høne der "nyser"
« Svar #5 Dato: 03 Marts , 2012, 17:12 »
tak for jeres svar. Jeg må se hvordan hun har det imorgen. Da jeg kom op til dem idag, kom hun ud i hønsegården, og guffede dåsemajs, så jeg  *k
Sker der ikke noget ved, at de andre høns får medicinen, når de drikker af vandet?

Det er rigtig gode tegn at hun spiser så er hun ikke slemt angrebet /o

Jeg må melde pas mht til om de andre høns må drikke vandet, hvis du behandler med tylan, men umiddelbart vil jeg ikke mene, at det er nogen god ide. Jeg har som tidligere nævn aldrig selv haft en forkølet høne.

Hvis hendes rallen bliver værre og sætter sig som en betændelse, så skal du have penicillin til hende. Den sikreste måde at give hende det på, er med sprøjte i næb...så ved du, at hun får den daglige dosis, hun har brug for..

...men se lige tiden an - sker der en forandring til det værre..så vend tilbage ;)

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Høne der "nyser"
« Svar #6 Dato: 03 Marts , 2012, 17:15 »
Helle@ Hvad er tylan vet?
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Høne der "nyser"
« Svar #7 Dato: 03 Marts , 2012, 19:04 »
Helle@ Hvad er tylan vet?

tylan er et antibiotika, der er effektivt over for mange gram positive bakterier - har du f. eks. svær forkølelse i hønseflokken, som viser sig ikke at være forårsaget af vira,  så gives ofte tylan af dyrlægen.

Tylan egner sig til gengæld ikke mod betændelsestilstande i luftveje og lunger - her skal bruges et mere bredspektret antibiotika som f. eks Baytril
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline nygaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 208
Sv: Høne der "nyser"
« Svar #8 Dato: 03 Marts , 2012, 19:50 »
Jeg vil prøve hønseguf. Jeg gav dem det sidst på sommeren 2011, der ville de ikke spise det, men nu vil jeg prøve igen.
1.1 store gule orpingtoner
1.3. guldvildfarvede dværg silkehøns
0.2 sorte dværg silkehøns
2.0 hunde
1.0 kaniner
3 dejlige børn: teenagepige på 13 år, og to drenge på 7 og 9 år

karina dj

  • Gæst
Sv: Høne der "nyser"
« Svar #9 Dato: 04 Marts , 2012, 12:01 »
De fleste af os prøver det med en forkølet høne i ny og næ... lige pt har jeg en dværgwyandot, og dens kammerat for nogle en måned siden...

De værste syndere er træk og fugt! Og der skal ikke meget træk til for det "svage" individ. Der skal seføli være udluftning i et hønsehus, men med revner og sprækker, hønselemme og døre der ikke lukker ordentligt osv, så kan der godt komme forkølelse... med mindre seføli du har en særlig stærk flok...