Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Jeres erfaringer med sur gase?  (Læst 2650 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marie_Bonde

• Passiv bruger
Jeres erfaringer med sur gase?
« Dato: 01 Marts , 2012, 19:21 »
Hej alle kloge gåse-folk :D

Jeg har et gåsepar fra sidste sommer. For et par dage siden, så jeg, dem parre på søen for første gang. Problemet er dog nu, at gasen er blevet MEGET sur, og han har idag bidt mit knæ til blods  :o

Er der nogen herinde, der ved, at om han muligvis holder op med at være så sur, når vi kommer længere hen på året? Er det ikke noget med at gæs kun lægger æg her først på året? Tænker det er derfor han er så gal.

Hvad er jeres erfaringer med sådanne gaser? Stopper "galskaben" mon igen?
Jeg har ikke lyst tíl at beholdde ham, hvis han fortsætter med at angribe!! - Men vil også være ked af at skulle af med ham!

Er det helt ok at holde 2 gæs sammen uden gase? Har kun et enkelt par, for ved jo, de er monogame af natur, men tænker det er muligt at skifte ham ud med en gås. Den gås jeg har nu er nemlig rigtig sød og på ingen måde sur ligesom han er.

Hvad er jeres meninger?
Men venlig hilsen

Marie Bonde-Pedersen

0,2 gul orpington ; 1.2 agerhønefarvet orpington; 0.1 gul/sortsømmet orpington; 0,1 blå orpington, 0,1 tværstribet orpington; 0,2 legbar orpington; 0,2 trefarvet orpington; 0,1 grå land gås; 0,1 grå gås (toulouser/landgås) 1.1 nymfeparakit; 1.0 norsk skovkat, 0.1 huskat, 0.1 Samojedespids; 1.0 Flemming

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Jeres erfaringer med sur gase?
« Svar #1 Dato: 01 Marts , 2012, 19:23 »
Ina her på forum har to gåsedamer, Mibbe og fruen fra Korsør, de får daggamle gæslinger hvert år, som de passer til den helt store guldmedalje.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #2 Dato: 01 Marts , 2012, 19:28 »
Da vi havde et gåsepar, var gasen også vrissen på denne årstid. Han angreb dog ikke men kom med sure lyde og sænket hoved løbende hen imod os. Det, der virkede her, var at simulere sur gås ved at række en arm i vejret og råbe tilbage. Så stoppede han op, tænkte sig lidt om - og trissede så tilbage til fruen. Til hans forsvar skal siges at han var alletiders til at passe både egne og tilkøbte gæslinger og at han aldrig udgjorde nogen egentlig trussel for nogle af beboerne. Han truede altid hunden, der kiggede den anden vej og så var det i orden.
Måske er det fordi din gase er så ung at hormonerne raser - men hvis det gentager sig ville jeg også hellere have to gæs og så købe gæslinger til dem. Sure dyr er ikke sjove.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Marie_Bonde

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 01 Marts , 2012, 19:41 »
Tak for jeres hurtige svar :D

Indtil nu har han også blot kommet løbende med sænket hoved og sagt sure lyde, og det synes jeg egentlig er ok. Men synes bare ikke det er sjovt, når man ligefrem skal frygte at gå ind til dem. Jeg vil selvfølgelig lige se tiden lidt an og prøve dit råd med armen. Jeg råbte også af ham i dag, og så blev han vist lidt "flov". Vil prøve at bruge armen i morgen  /o ;)

Håber selvfølgelig at han bliver "god igen" - men ellers må min gås jo få sig en "kone"  ;D
Men venlig hilsen

Marie Bonde-Pedersen

0,2 gul orpington ; 1.2 agerhønefarvet orpington; 0.1 gul/sortsømmet orpington; 0,1 blå orpington, 0,1 tværstribet orpington; 0,2 legbar orpington; 0,2 trefarvet orpington; 0,1 grå land gås; 0,1 grå gås (toulouser/landgås) 1.1 nymfeparakit; 1.0 norsk skovkat, 0.1 huskat, 0.1 Samojedespids; 1.0 Flemming

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #4 Dato: 01 Marts , 2012, 19:44 »
Ellers ville jeg overveje om ikke han smager glimrende ;)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Marie_Bonde

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 01 Marts , 2012, 19:53 »
 /o
Men venlig hilsen

Marie Bonde-Pedersen