Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Angus kalv  (Læst 6056 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Angus kalv
« Svar #45 Dato: 04 Marts , 2012, 02:45 »
Kalven virker ikke altid lige opvakt. Den forsøger at komme til 'mosters' patter og får et spark i hovedet, selvom 'mor' står 5 m fra og kalder på den. Selv Ferdinand var den på et tidspunkt inde at 'bokse' i skridtet. Det slap den nu heldigt fra.
Ja, altså - så gætter jeg på at det er en tyrekalv *f
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

karina dj

• Gæst
« Svar #46 Dato: 04 Marts , 2012, 07:50 »
Altså selvom det lyder som et bizart "gæt"...hvis tyren har renset tyrekalven på maven, så er mit bud at det var fordi den trængte til det...altså at den tisser "fra maven"  ::) og det har lugtet godt for Ferdinand...

Tyrekalve slikker... øøøhhh, renser nemli altid hinanden på "maven" ;D
« Senest Redigeret: 04 Marts , 2012, 07:52 Fra karina dj »

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #47 Dato: 04 Marts , 2012, 12:37 »
hvis det er en tyrekalv er du ikk i tvivl, den har pung og boller, mener kvier har 4 små patter fra start, , men det er jo snart 30 år siden jeg har set det /o

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #48 Dato: 04 Marts , 2012, 16:37 »
Umiddelbart ville jeg også sige tyrekalv men, som der bliver nævnt, så er det meget nemt at se hvis du løfter halen på den.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Søren

• Bruger
  • ER CHR registret.
« Svar #49 Dato: 04 Marts , 2012, 19:46 »
Hej Erik
Efter mine snart 15 år med sorte ANGUS har jeg fundet ud af ( og det passer)
tisser de fra mave regionen er det en tyr og tisser de fra enden er det en kvie
det slår meget sjælden fejl. God lærdom.
Hved du hvad den vejer??
Søren
Søren
 Gul Orpington , 25 Aberdeen-Angus kødkvæg
Tårnfalke og en sneugle

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #50 Dato: 04 Marts , 2012, 20:36 »
Tak for mange gode svar.

Fra billedet i svar #41 i denne tråd, som måske ikke helt tydeligt viser hvordan kalven tager sig ud i virkeligheden men dog giver en fornemmelse, og fra hvad jeg havde observeret indtil i går først på aftenen, her fokuserede jeg specielt på den udviklede tot/kvist af hår/pels midt på maven, var min vurdering at der var tale om en tyrekalv. MEN, det er en lille dame. *h
 Og ja, den tisser fra 'enden'.

Jeg har ikke haft den på vægten, men har jo et par aftener båret den hjem fra den fjerne ende af engen (ja, jeg ved det, men jeg syntes altså ikke den skulle ligger derude alene mens dens mor gik og gassede sig på den varmere stald). Umiddelbart ville jeg sige at fødselsvægten lå lidt over en sæk 'Fuld af pep', så lidt over 15 kg.
Mvh
Erik Andersen

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #51 Dato: 04 Marts , 2012, 20:59 »
MEN, det er en lille dame. *h
 Og ja, den tisser fra 'enden'.

Så kan man jo fristes til at sige "øv" når nu kvægholdet skal bidrage med kød til fryseren. Det er nu sjovere at slagte en tyrekalv kontra en kvie kalv.
Men det kan selfølgelig også være at der istedet bliver udvidet med endnu en kvie/ko ;)

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #52 Dato: 04 Marts , 2012, 21:05 »
Jeg startede med 1.2 og havde planer om at slagte én hen mod efteråret. Havde jeg fået en tyrekalv, og slagtede en ko til efteråret ville jeg stå tilbage med 2.1. Så præferencen var for en lille dame.

Tror den anden ko også er drægtig. Så kan den jo levere en tyrekalv.
Mvh
Erik Andersen

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #53 Dato: 04 Marts , 2012, 21:48 »
Tillykke med den ualmindeligt søde kviekalv :)
Hun kan da bare blive ved med at hedde Hannibal, ligesom hungåsen Keld  ;)
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #54 Dato: 04 Marts , 2012, 22:18 »
Tak Louise.

Navnet Hannibal er reserveret til den første tyr født her på matriklen, så hun må have et andet navn. Moder og moster hedder hhv 13 og 11 som er deres ID-numre. Meget opfindsomt. Må vist i tænkeboks.
Mvh
Erik Andersen

Offline todda

• Bruger
« Svar #55 Dato: 05 Marts , 2012, 00:33 »
Hanna eller Hanneballa
1.6 amrock,0.2 australorp,2.6 araucana   ,3.9 silker,1.1 chabo, 2,5 welsumer,4.12 færøske ænder,.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #56 Dato: 06 Marts , 2012, 23:13 »
Nåeh Hannabella ;D /o
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #57 Dato: 06 Marts , 2012, 23:34 »
Jeg tror det ender med Bela. Er det ikke 'smuk' på esperanto? Og det er hun.

Fik iøvrigt en glimrende service fra RYK-øst. Hun skal jo ved lov øremærkes, men jeg var lidt i tvivl om nummereringen da der tidligere har været kvæg på ejendommen (mere end 14 år siden). Jeg sendte dem en mail i aftes og spurgte om det var i orden at give hende nr 0001, da det var så længe siden der havde været kvæg her og jeg iøvrigt ikke vidste hvor langt tidligere ejer var kommet i nummereringen.

De ringede mig op i løbet af formiddagen i dag. De havde styr over hvilke nummermærker der tidligere var udleveret til ejendommen (dog ikke om alle var blevet brugt), og kunne fortælle mig at næste nr i rækkefølgen var nr 0161. Og om de lige skulle bestille lidt numre, til hvor mange dyr jeg ønskede numre osv. Så det var da en positiv oplevelse.

Så øremærker skulle gerne komme i løbet af et par dage. Tangen til isætning af mærker ankom i dag. Så nu regner jeg med at skulle være cowboy i den kommende weekend.
Mvh
Erik Andersen

karina dj

• Gæst
« Svar #58 Dato: 07 Marts , 2012, 08:49 »
Uha Erik, det bli'r sikkert ikke så sjovt  :-[

Havde jeg nu stadig boet på sydsjælland var jeg kommet med min kvæghest så du kunne lege rigtig cowboy...eneste minus er at han er dødsensangst for køer  ::)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #59 Dato: 08 Marts , 2012, 23:14 »
Nej 'sjovt' bliver det ikke. Jeg forventer dog ikke de store problemer, da hun, indtil nu, har været ganske tryg ved at være 'i hænder', det kan så ændre sig efter weekenden. Mærkerne er også modtaget nu.

Jeg tror imidlertid at isættelsen af mærker ikke er mere smertefuldt end feks at få en piercing i øret. Og det er der jo ganske mange mennesker der får lavet helt frivilligt. Så jeg håber fortsat at have et tæt forhold til hende efter weekenden. :)
Mvh
Erik Andersen