Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad mænd dog kan slippe afsted med....  (Læst 2009 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline LindaChristie

• Passiv bruger
Hvad mænd dog kan slippe afsted med....
« Dato: 28 Februar , 2012, 20:38 »
Min hane - Hanibal - lever højt på hans første sæson som far; Sidste år angreb han mig, da jeg var i hønsegården i rugesæsonen, og uforvarende kom til at nærme mig hønsenes reder. :-\ Fair nok - det er vel hans job at beskytte de forsvarsløse fruer - men det er som om han har fået smag for, at puste sig lidt rigeligt op.
Mine skønne sussex-høner lægger nu æg i lange baner - og jeg samler flittigt ind til rugemaskinen, som skulle ankomme een af dagene.
Og tror I så ikke at den mini-rocker af en hane, starter hele showet igen. Vender siden til mig og strækker vingen ned - som om jeg var en høne - og til andre tider så skuler han ondt efter mig... ;D

Jeg ved jeg er en piv-skid - men efter første møde med hans sporer, så har han sat sig i respekt overfor mig - men ligefrem at aflive ham.... NUL PUTTE - sidst jeg rugede var der levende kyllinger i 38 ud af de 40 æg.

Men måske en brynje og et par sikkerhedstræsko skulle overvejes... 8)

Linda
Hønemor med en broget besætning:
8 Lys Sussex - 1,5
1,1 Huskatte
1,0 Grand Danois
1,3 franske væddere
6 franske vædder-unger
-og en stadigt varierende mængde af kyllinger!

Offline kristiank

• Bruger
Sv: Hvad mænd dog kan slippe afsted med....
« Svar #1 Dato: 28 Februar , 2012, 20:41 »
jeg ville jage ham lidt rundt i hønsegården, så han kan lære hvem der bestemmer og bagefter komme med en med en skål guf som han sikkert spiser af skålen hvis man er lidt tålmodig

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #2 Dato: 28 Februar , 2012, 20:43 »
Giv den et los i Rø..., det hjælper muligvis, men ikke sikkert, og det skal være så han bliver overasket og hummer sig, og han vil sikkert komme igen.
Livet er for kort til at slås med en dum hane, når man kan få en der er sød og omgængelig, hvis han var min blev han et hoved kortere   /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #3 Dato: 28 Februar , 2012, 20:50 »
Hvis en af mine kokke gør det over for mig sker der det at jeg sidder på den nærmeste pind og skriger af kokken  :-\  Så her holdes kun rolige haner  ;D Jeg er væk inden jeg kan nå at sparke ham....
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #4 Dato: 28 Februar , 2012, 21:07 »
Skift ham ud! Det er jo hverken sjovt eller hyggeligt at gå og være småbange for sine egne dyr. Han har i høj grad misforstået noget - han skal jo ikke beskytte hønerne mod DIG.
Vi har gennem årene haft en del dumme haner. Alle opdragelsesforsøg har prellet af på dem når der var gået et par dage efter en evt. forbedring. Så har de fået "rødvinskuren" som gør dem dejligt medgørlige ;). At han er aggressiv er ikke årsagen til den gode befrugtning. Det kan en rar hane også sagtens klare. Og så kan du sidde og hygge i hønsegården  med at se en omsorgsfuld hane passe behersket på flokken.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Dyre-tossen

• Passiv bruger
  • Der er plads til alle og en hver
« Svar #5 Dato: 28 Februar , 2012, 21:10 »
Det lyder som min hane når jeg har mine røde overalls på...her har jeg sigtet efter -ALDRIG RAMT- ham... siden da har han ikke angrebet mig...
Hilsen Ann
0.0.1 sussex (Varmefri)
0.0.4 Landhøns (Varmefri)
1.0 Hund som er en og hedder Laban
1. Akvarie fulde af selvskabs-fisk

ALLE KYLLINGER SÆLGES

Her har man fået 100 C. i hønsefeber og det kan ikke helbredes af nogen medicin i verden.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 28 Februar , 2012, 21:27 »
Jeg er enig med Ankerine, livet er for kort til aggressive haner. Det er bare så hyggeligt med en sød hane, og han kan nemt klare befrugtningen også.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 28 Februar , 2012, 22:37 »
Jeg har også en hane som er en smule agressiv. Ikke så meget overfor mig som overfor børnene. Det skal lige siges at mine børn kommer ikke derud så tit og de er store og ikke bange for ham ligemeget hvor meget han prøver. ;)
Han har forsøgt sig een gang ved mig (imens jeg vendte ryggen til) og så rendte jeg efter ham som om jeg ville fange ham. Han har ikke forsøgt noget siden. I stedet får vi en lille snak når jeg kommer derud. ;)

Til gengæld er han rigtig sød ved sine høner og han holder ro i gården trods et par hanekyllinger der er ved at være voksne. (og dobbelt så store som ham) Jeg vil ikke bytte ham for nogen anden.  /o
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #8 Dato: 28 Februar , 2012, 22:47 »
Er der noget om snakken ?..at de ikke kan li den skrigrøde farve ?
Min store X-hane er hoppet på én som havde en helt rød blank regnjakke på.Han har aldrig gjort mig noget.Så er det også gryden her.
Jeg tror det er farven.Hvad tror I ? Var det fordi det var en lille .Én som han ikke kendte ?

Læser også at der er haner der flyver på én hvis man har bare ben.Det gør ham her ikke.Det er testet  ;D
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 28 Februar , 2012, 22:56 »
Emnet har været oppe et par gange før. Det handler om at sætte sig i respekt overfor den pågældende hane. Stampe i jorden og råbe ad ham. Evt et los i røven, uden at skade ham. Han skal forstå, at måske er han hanen i gården, men der er en 'overhane m/k', som han ikke skal sætte sig op imod.

Og virker det ikke efter nogle forsøg, så er rødvinskuren yderst effektiv. De bliver så dejligt rolige efterfølgende.
Mvh
Erik Andersen

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #10 Dato: 28 Februar , 2012, 23:03 »
Jeg er bange for at en refleks helt automatisk udløser det der los i r... hvis han skulle finde på noget.
Håber ikke det kommer så vidt.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 29 Februar , 2012, 07:23 »
Jeg snupper mine uartige haner op under armen, sludder lidt med den, og sætter den ned igen. Det holder de fleste fra at prøve igen. De mest uartige får stuearrest oppe i fodertønden, mens jeg ordner stald, snart er de helt rolige når jeg kommer /o
Lidt mandfolk skal der jo være i dem :D

Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline kærlund

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 29 Februar , 2012, 10:06 »
Efter at have prøvet både at jage og senere sparke vores forhenværende hane (som dog kun artede sig nogle uger før næste angreb), blev han et hoved kortere. Nu håber jeg, at vores nye unge hane udvikler sig i en bedre retning. Syntes dog, at han er en smule hård ved damerne ind imellem. En af dem fik dog sat ham på plads med et par hak den anden dag og det virker til at have hjulpet. Jeg vil jo gerne have både kyllinger og en hønseflok som kan færdes frit i haven uden fare for at børnene bliver overfaldet  :)
1,5 brun Dansk Landrace
0,2 New Hampshire/dværgblanding
0,0,15 herlige kyllinger af blandet herkomst og alder
1,1,15 moskusænder
1,0 fransk vædder kanin
0,2 marsvin
1,0 kat
1,1 hunde
1,0 shetlandspony med krudt
3,2 æsler med knap så meget krudt
3 herlige døtre
Men dog kun 1 stk ægtemand :-D

Offline Kicki

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 29 Februar , 2012, 12:20 »
Vi har haft to enormt aggresive haner, der har angrebet både mine børn og mig selv. De er bare hoppet på os uden varsel.  /d Jeg skriver i datid, da de selvfølgelig mistede hovedet.

Vores nye hane er okay sød - tror jeg...  ???

Der har aldrig været problemer med ham (han er fra maj 11), forleden dag, var vi så ude og fodre lidt i det gode vejr. Min ældste datter på ni, min yngste datter på fem og mig selv. Min yngste datter sad på hug og fodrede med hånden, da hanen pludselig hopper op og bider hende i jakken, da hun ikke reagerer, hopper han op af hende endnu engang.
Jeg tog straks mine piger i hånden og gik ud af hønsegården... De er blevet angrebet før, og det er absolut ikke sjovt.

Hanen var fuldstændig ligeglad med min store pige og mig, han kiggede dårligt nok på os.

Min yngste datter havde en postkasse rød dun-jakke på  ;D  ::)
Hilsen Kicki

0.2 New Hampshire 0.2 Bantamm 0.2 Skalborg 1.1 Faverolles
0.1 Bullmastiff 1.1 kaniner
1.3 skønne børn 1.0 dejlig mand

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #14 Dato: 29 Februar , 2012, 18:09 »
helle det er da oss direkte ondt, stakkels hane ;D