Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Racebestemmelse - giv endelig et bud  (Læst 6508 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nygaard

• Passiv bruger
Racebestemmelse - giv endelig et bud
« Dato: 26 Februar , 2012, 15:05 »
Hejsa alle jer hjælpsomme på forum. Så har jeg fået taget nogle bedre fotos af mine høns. De ligger i hver deres mappe i mit galleri. Jeg sætter stor pris jeres foreslag.
På forhånd tak :)
1.1 store gule orpingtoner
1.3. guldvildfarvede dværg silkehøns
0.2 sorte dværg silkehøns
2.0 hunde
1.0 kaniner
3 dejlige børn: teenagepige på 13 år, og to drenge på 7 og 9 år

Susanne

• Gæst
Sv: Racebestemmelse - giv endelig et bud
« Svar #1 Dato: 26 Februar , 2012, 15:33 »
Smukke billeder af dejlige dyr  /o

Jeg vil lade de mere race-kyndige om at hjælpe.

Offline nygaard

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 26 Februar , 2012, 16:55 »
Hej Susanne,

Tak for dine søde ord :)
2.0 hunde
1.0 kaniner

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #3 Dato: 26 Februar , 2012, 17:33 »
Maude vil jeg gætte på at der er noget fodbefjeret dværg ind over. Tror ikke hun er ren, men kan ikke lige komme på hvad der ellers kunne være inde over. Det kommer jo også an på hvilke racer i har derover.

Torden6lyn vil jeg stadig sige kunne være en Dværg Australors med en ikke særlig god hale eller også har der været noget andet ind over som har givet den hale.

Thor er der nok noget Dværg Sussex inde over og det præger hende tydeligt. Hovedet på Thor og Maude får mig til at tænke på Hollanske Dværge. Benfarven på Thor ville også passe med hvis man har blandet en Hollandsk Dværg med en Dværg Sussex Hvid sort-columbia.

Kenneth minder meget om en Fodbefjeret Dværg og det er måske fordi moderen ligner dette meget. Pletterne han har er meget store og minder mere om dem man ser på Dværg Welsumere selvom det nok er alm. pletter der er blevet for store i det. Har lidt svært ved at sige hvad der eller skulle have været inde over andet end det nok er en race med lidt retankulær krop, som en Sussex, Welsumer, Italiener, Australorps eller noget lignene.

Hudini er jeg lidt i tvivl om efter jeg kan se de andre billeder. Der er noget tværstribet ind over ham og ved ikke hvilke racer i har derover, men et bud kunne være Dværg Plymouth Rock eller Dværg Amrock. Det andet som har været ind over er nok ikke orangefarvet, men nok snarre noget guldfarvet/rustfarvet af en art, som i kombination med sølvfaktor giver den orange farve. Derfor kunne det stadig være Dværg Welsumer, men nok snarre i rustfarvet i så tilfælde.

Pjuske ligner rigtig meget en perlegrå Fodbefjeret Dværg med nogle få hvide pletter, som nok stammer fra hendes mor. Dette betyder også at Maude er split perlegrå, som er en virkelig flot farve. Ellers minder pjuske mest om en Fodbefjeret dværg og ikke så meget andet. Hovedet måske lidt præget til Hollandsk Dværg, men hvis mor har det inde over vil hun også have det i lidt grad.

Tulle er også meget Australorps præget og med den samme dårlige hale, som Torden6lyn og derfor er de nok i familie på en måde. Hvilket kan betyde at Torden6lyn er split perlegrå. Men ellers ligner Tulle rigtig meget en Dværg Australorps i perlegrå og derfor er hun bestemt ikke ren, men hvad der eller er over hende ved jeg ikke. Dog kunne det tænkes at det er det samme som også er over Maude og Pjuske. Fodbefjerede Dværge findes i perlegrå og derfor kunne det sagtens være en mulighed. Hollandske Dværge findes også i denne farve. Derfor kunne det sagtens være muligheder.

Din stamme består nok mest af Fodbefjerede Dværge blandet med lidt forskelligt, som Dværg Australorps, Dværg Sussex og måske noget Dværg Plymouth Rock og Dværg Welsumere.

Torden6lyn og Tulle behøver måske indengang være Dværg Australorps, men Dværg Plymouth Rocks blandet med nogle Perlegrå Fodbefjerede Dværge og så noget andet eller en bror.

Nu har jeg givet mit bud, men det er langt fra sikkert og der er nok ingengang Hollanske Dværge i din samling. Hovedet fik mig bare til at tænke på sådan nogle.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #4 Dato: 26 Februar , 2012, 17:38 »
Citat fra Frank: Torden6lyn vil jeg stadig sige kunne være en Dværg Australors med en ikke særlig god hale eller også har der været noget andet ind over som har givet den hale.

Jeg tror Frank har ret. Jeg savner hvide øreskiver. som landhønsene skal have. Halen passer ikke med en australorps, men bedre med landhøne. så måske er der indblandet noget landhønseblod også  ;D
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline mzi

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 26 Februar , 2012, 17:46 »
En australorps har smukke, sorte øjne  :)
Så øjenfarven på Torden6lyn må komme fra en anden race.
Det ser ud til at dine høns hygger i haven  /o
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline nygaard

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 26 Februar , 2012, 19:09 »
Hej Frank, mange tak for dine meget beskrivende forklaring. Uha det er da vist en værre blandet landhandel jeg har der ;D

Hmm så burde jeg måske ikke avle på dem...........??

Torden6lyn, Magda, Tulle, Hudini og Thor er søskende. Utroligt at de er så forskellige.

Hej Egon, ja det virker som om Frank har styr på det ;)

Hej MZI,
ja de hygger sig virkelig, og det gør vi også, når vi er i vores kolonihave. Dejligt, nu hvor vi går foråret i møde. Vi har været oppe hos dem i mange timer i weekenden.
2.0 hunde
1.0 kaniner

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 26 Februar , 2012, 19:19 »
Når søskende er så forskellige, tyder det på at mange racer er involveret. :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline nygaard

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 26 Februar , 2012, 21:23 »
ja det lyder ret vildt :o Men de er heldigvis søde alligevel /o

jeg tænker mere, om det er godt for selve hønsene, at blive blandet så meget.....? Jeg er ikke sikker på, om jeg skal lade dem få kyllinger...
2.0 hunde
1.0 kaniner

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #9 Dato: 26 Februar , 2012, 21:35 »
Det er da i hvertfald på udavlet materiale ;D. Der sker sikkert ikke noget ved at lade dem få kyllinger. Medmindre du har race-ambitioner. Så kunne du lægge racerene rugeæg under når du får en skruk. Men mangfoldighed kan jo også være sjovt...
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 26 Februar , 2012, 21:51 »
Jeg er ikke sikker på, om jeg skal lade dem få kyllinger...

Pia.

Det afhænger i høj grad af hvad du har tænkt dig med at få kyllinger. Hvis du blot tænker på at få kyllinger for at udvide bestanden af havehøns, skal du absolut ikke have betænkeligheder. Du vil sikkert få nogle ganske stærke og levedygtigtige kyllinger/høns. Udseendet, tja der er svært at spå om, men er det ikke ligegyldigt?

Skavanker ved avl opleves nok oftere ved renracede dyr, da en hvis indavl vil forekomme, end ved krydsning lidt på tværs af racer.

Så hvis du ikke er efter renracede dyr, kan jeg ikke se hvorfor du skulle holde dig tilbage.
Mvh
Erik Andersen

Offline nygaard

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 27 Februar , 2012, 19:04 »
Jeg har ingen planer om udstillinger.

Ved ikke om det er min uvidenhed, der gør jeg har blandede høns. Det startede som havehøns, fedt at få egne æg, og iagttage dem, og følge dem.
Nu ved jeg lidt mere, og er blevet i tvivl om, hvad jeg vil med høns. Skal jeg fortsætte som det er nu, eller skal have rene havehøns... Hvis jeg så skal have ren race, så er næste spørgsmål, hvilken race skal jeg vælge...? :o
2.0 hunde
1.0 kaniner

karina dj

• Gæst
« Svar #12 Dato: 27 Februar , 2012, 19:06 »
Jeg tror et stort antal af os herinde og andre hønseavlere er startet præcis som du Pia...

Så er du advaret  ;D

Offline nygaard

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 27 Februar , 2012, 19:21 »
 :) Jeg kan jo se, at du har forskellige racer. Så må du have flere hønsehus/gårde, så de ikke går sammen eller hvordan? Og hvis de skal "luftes" i haven, så skal de ud på skiftehold :D

En anden ting, som jeg er blevet meget i tvivl om er, kan jeg spise dem.... jeg har ingen problemer med æggene.....før vi købte dem, var aftalen: manden afliver, og jeg klarer resten, men det er jeg ikke sikker på om jeg kan.  :o
2.0 hunde
1.0 kaniner

karina dj

• Gæst
« Svar #14 Dato: 27 Februar , 2012, 19:31 »
Jeg har nogle gående sammen i haven, nogle går i hønsegårde  ;)

Det med at spise dem, det lærer man...for det er simpelt hen det eneste der giver mening hvis man vil være god ved dyr! Ud over at være vegetar eller købe øko. Og du er jo til selvforsyning, så det skal du nok få lært. Du siger jo bare til hvis du skal ha hjælp med at komme i gang  ;)