Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høns - Forberedelse  (Læst 21034 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bokbok123

• Passiv bruger
  • Drømmer om et mere selvforsynende liv.
Høns - Forberedelse
« Dato: 23 Februar , 2012, 20:50 »
Hej alle. Jeg er en dreng på 14, som gerne vil være bonderøv, når jeg bliver voksen. Og med det hører jo dyr. Jeg har selvfølgelig også et projekt med planter, det hører i mere om. Men det er kun måske at vi skal have høns (jeg er nu ret sikker på at vi får ;)) Jeg vil bare lufte nogle tanker med jer. Vi skal have ca. 3 høns (og nej, jeg får ikke hønsefeber). MEN hvad race? De skal lægge godt med æg, og så havde jeg tænkt mig at gøre dem tamme, så de skal også være blide. Med hensyn til reder, havde jeg tænkt mig at købe nogle kattebakker, lægge sand i bunden og halm ovenpå. Da vi har en stor have, er det ikke noget problem med at "lufte" dem. Men hønsehus? - campingvogn, selvbygget, købt eller hvad ? Foder og vand er ikke et problem da jeg havde tænkt mig at hente korn hos en landmand, og så give dem køkkenaffald ved siden af. Hjemmelavet Muse/Rotte-fælde er også udtænkt.
Dette er nok bare lidt af alle de spørgsmål der må komme. Jeg takker på forhånd!S
Matrikel-medlemmer:
0.1 Hund, Sally (Weimaraner/Islandsk Fårehund)
3 Katte

0.7 Isa Warren
0.1 Grønlæggere
1.2 sort-kobber Maran
*Ægge-fødselsdag: Grundlovsdag*

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Høns - Forberedelse
« Svar #1 Dato: 23 Februar , 2012, 20:55 »
Velkommen på forum, Johnas :D
Det lyder da som en god plan.
Maran kunne måske være en god race, men der er flere, der opfylder dine krav.
Du kan evt. bruge et gammelt legehus til hønsegård.
Ud over det du nævner som foder, skal du nok også have noget æglægningsfoder og skaller.
Muse/rottefælder er måske ikke nødvendigt, jeg har ikke haft rotter i de år jeg har haft høns, jeg opbevarer alt foder i plast-tønder med låg. :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline bokbok123

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 26 Februar , 2012, 08:24 »
Jeg kom til at tænke på hvad de der "skaller" er. Kan man godt "bare" bruge muslingeskaller, og så knuse dem?
Matrikel-medlemmer:
3 Katte

0.7 Isa Warren
0.1 Grønlæggere
1.2 sort-kobber Maran

Offline R. F. Drabe

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 26 Februar , 2012, 08:27 »
Det kan du sagtens.
Jeg synes det lyder rigtig spændende med din livsdrøm - hvis da bare jeg havde vidst hvad jeg ville som 14-årig.
Held og lykke med det hele du!
De bedste hilsner
Rasmus F. Drabe

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 26 Februar , 2012, 10:37 »
Lige en indskudt tanke...

Såfremt du ikke vil have hønsefeber skal du/i ligge nogle HELT klare linier for hvad i vil med det. Eventuelt også tænke over HVIS i ville mere, hvornår det så skulle være..
En ting er at producere og spise sine egne æg, en anden ting er når gæster kommer forbi og spørger om hvor pokker man har købt de der lækre æg henne.. Så begynder det hurtigt at kunne udvikle sig..

Og når man så har spist æg et halvt års tid, så begynder den indre skruk at klukke.. Kyllinger... booooork.. Bare lige...... booooork...

Og så tænker man .. nøøjjjj den race der, den er godt nok flot! - eller den race jeg valgte først, den er måske lige lovlig flyvsk. Eller kedelig, eller for lille, eller for stor :)

Man bliver hele tiden klogere på sin opsætning og kan hele tiden forbedre den... Personligt går jeg efter minimalt arbejde, således at det kan passe sig selv så meget som muligt - Og der er jeg godt nok blevet klogere på de 2 år jeg har haft høns :)

Svar:
- Ja, de skaller man køber er knuste musling- og østersskaller.
- Hønsehus kan du helt selv bestemme. Jeg startede med et købehus, fordi jeg så var "sikker" på der var styr på det. Men det rakte ikke helt til mine behov :) - Så jeg beklædte et gammelt brændeskur med brædder og lavede det om til at hønseskur mere end hus.

Offline bokbok123

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 26 Februar , 2012, 11:33 »
Mange tak for alle svarene. :) Min far og jeg har besluttet at bygge det selv (hønsehuset) efter et jeg så herinde. Det lignede noget som var rigtig funktionelt. En del af selvforsyningstanken er jo også at man producerer sine ting selv. Desuden kan man jo så også stoppe op engang imellem og tænke: "Det der gar jeg sku bygget SELV." Med hensyn til min køkkenhave, går det rigtig godt. Jeg har plantet Forårsløg, Tomat, Krydderurter, Chili, og mere kommer sikkert til. Det hele står i vores drivhus i krukker, og da jeg kiggede i går kunne jeg se at mine Forårsløg var vokset. Det er sku bare så dejlig en fornemmelse, man får i kroppen. Her efter frokost tænker jeg at jeg begynde på det der hus til de fremtidige Madammer (vi har aftalt først at skulle have dem efter min konfirmation, den 29 April) :( Næste gang jeg er ved havet/stranden, ville jeg samle muslingeskaller, havde jeg tænkt mig. Det skal faktisk lige siges at min mor er meget bange for høns, og vil sparke dem hvis de kommer for tæt på. Men mon ikke at jeg godt må få høns? Jeg ville gøre dem tamme, så behøves hun ikke at være så bange for dem. Hun siger "Hvis" vi får høns, og jeg siger "Når" vi får høns. ;)
Matrikel-medlemmer:
3 Katte

0.7 Isa Warren
0.1 Grønlæggere
1.2 sort-kobber Maran

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 26 Februar , 2012, 11:59 »
Min nabo havde en fobi imod alt der flaprede, høns, ænder, sommerfugle osv.

Efter hun i et halvt års tid har været over og fodre dem har hun måtte konstatere at de slet ikke er så farlige.. Faktisk er de helt søde.. Faktisk så søde at hun nu overvejer selv at få sig nogle ænder :)

Bare husk at dine høns også godt vil kunne lide dine krydderurter, faktisk vil de nok få fat i dem før du gør :) - med mindre du gør noget virkeligt effektivt for at stoppe dem :)

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #7 Dato: 26 Februar , 2012, 15:36 »
nej marianne har ikk rotter, på loftet, men en maranhjerne, med hvad dertil hører ::)

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #8 Dato: 26 Februar , 2012, 16:12 »
Krydderurter er nu nærmest det eneste mine høns ikke æder. Men chili, salat m.m. kan jeg ikke have i fred.  ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline bokbok123

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 26 Februar , 2012, 17:19 »
Jesper Arnecke: Mine krydderurter og andet står i vores drivhus, som er omme på den anden side af huset. Men ja du har ret i at de tager dem.
Matrikel-medlemmer:
3 Katte

0.7 Isa Warren
0.1 Grønlæggere
1.2 sort-kobber Maran

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #10 Dato: 26 Februar , 2012, 22:54 »
mht til din mors fobi for høns, så tror jeg det bedste ville være og få daggamle kyllinger af den race i kunne tænke jer. På den måde vænner både hun og dyrene sig til hinanden. De newhampshire vi har, er så tamme at jeg skal passe på ikke og træde på dem når jeg kommer i nærheden af dem. Jeg har stort set intet gjort for at de skulle blive sådan, men tror det er fordi de har været vant til os fra helt små.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline karoline

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 27 Februar , 2012, 03:50 »
Mht skaller, har jeg altså hørt, at hvis man selv samler strandskaller og knuser, så kan æggene godt komme til at smage af saltvand/fisk ???

Skaller/kalk er meget billige at købe, og en sæk holder i en evighed. Jeg har valgt at købe skaller til mine høns...for en sikkerheds skyld. ::)

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline bokbok123

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 27 Februar , 2012, 14:46 »
Jes: Det lyder sørme tiltalende, ved du hvor jeg købe sådan nogle i mit område(daggamle)?
Matrikel-medlemmer:
3 Katte

0.7 Isa Warren
0.1 Grønlæggere
1.2 sort-kobber Maran

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 27 Februar , 2012, 14:47 »
Skaller købes på foderstoffen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lone Knap

• Bruger
« Svar #14 Dato: 27 Februar , 2012, 17:00 »
daggamle skaller!!  /o