Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Biopater  (Læst 2622 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline SaraQ

• Passiv bruger
Sv: Biopater
« Svar #15 Dato: 22 Februar , 2012, 15:22 »
Hej Storm.

Jeg faldt lige over dit indlæg.
Jeg kan kun bifalde Karinas indlæg. En antiinflammatorisk kost er alfa omega, når man lider er uforklarlige kroniske smerter (o.m.a.).
De værste syndere er som regel SUKKER, KØD, ALKOHOL, RAFFINEREDE PRODUKTER. Tænk stenaldermad - lev som vi gjorde i fortiden.
Når du fortæller du reagerer på rødvin, tænker jeg der kan være en histaminreaktion også - nogle mennesker reagerer kun på få histaminholdige fødevarer og produkter - andre på mange - de kan ikke nedbryde histaminenzymet - du kan forsøge at afholde dig fra forarbejdede kødprodukter (spegepølse, skinke, hamburgerryg, pølser m.v), ost, skaldyr, fisk, konserves, gær, øl m.v 
Dertil vil jeg foreslå dig at detoxe, ved bl.a. at undgå den lange inflammatoriske liste af ulødige fødevarer, og med fokus på særligt udrensende urter og kosttilskud, samt homøopatisk medicin der kan øge effekten af dine udrensningsorganer.
Jeg er selv færdig som Ernæringsterapeut til sommer. Hvis du har spørgsmål eller ønsker at vide mere er du velkommen til at kontakte mig på saraquist@gmail.com

God vind. Håber vi ses under silkehøns også :)

Mvh. Sara.
;)

karina dj

• Gæst
« Svar #16 Dato: 22 Februar , 2012, 17:03 »
Juhuuu Sara  *y

Der var lige den hjælp du kunne finde herinde Storm! Jeg er sikker på du får meget mere ud af at snakke med Sara! Det eneste jeg kan bidrage med her lige nu ang anti inflammatorer er, at hvis du troede at ingefær er godt, så er gurkemeje ENDNU bedre  /o

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 22 Februar , 2012, 18:02 »
Jeg vil gætte Oxalsyre :)

Hvis du finder ud af det er rabarber, så vil spinat sikkert også være ubehageligt. - Såfremt begge dele giver udslag så ville jeg prøve at spise lidt calcium og se hvordan du reagere på det :)

karina dj

• Gæst
« Svar #18 Dato: 22 Februar , 2012, 18:08 »
Så vidt jeg ved kan syre godt sætte sig i led, så mit gæt er osse oxalsyren...men der må vi få Sara på banen  ;)

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 22 Februar , 2012, 18:32 »
Jeg har som du, Tine, en indbygget skepsis over for 'natur-helbredere', måske især fordi jeg kender flere (må man sige dertil umiddelbart uegnede personer), som har gennemgået en i mine øjne meget kort uddannelse, som pludselig skulle gøre dem til eksperter ud over hvad den almindelige videnskab magter...  :P Og så tjener de penge på at 'helbrede' (når det altså virker, måske ville symptomerne have gået over af sig selv under alle omstændigheder).

Men selvfølgelig skal man have øjnene åbne, og selvfølgelig er der nogen der kan og ved noget, eller går til værks på en anden måde end man traditionelt gør. Men for mit eget vedkommende ville jeg nu altid starte hos lægen og fortælle om min mavefornemmelse. Er du bare afsluttet hos lægen som umulig at diagnosticere?

Mvh Marianne

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 23 Februar , 2012, 07:30 »
Marianne @ Ja, jeg blev bare afsluttet ved lægen med en konklusion om, jeg ikke fejlede noget. Jeg har så ikke selv presset på - jeg skulle lige fordøje, at man så åbenbart bare ikke gør mere!
Reumatologen undersøgte mig MEGET grundigt, og gjorde også opmærksom på, at man godt kan have nogen gigtsymptomer, uden at have gigt, men det ved jeg ikke helt, hvad jeg kan bruge til!
Erfaringen med min læge er, at medmindre man har sukkersyge kan de ikke henvise til diætister eller ernæringsfolk. Det er åbenbart for alternativt. Men jeg har faktisk ikke spurgt i denne omgang. Rødvinserfaringen kom først.:D
Min chef, som blandt andet arbejder med akupunktur og hømopati, udtalte det meget begavede "du er da nødt til at prøve to. (Biopater, altså), hvis de siger det samme, så er det måske værd at prøve, men det er jo ikke altid de gør :D

Sara@Hvordan bliver man ernæringsterapeut? Kontakter dig helt sikkert på din mail for at høre mere, for det er jo et godt tilbud!
Når du siger detox, bliver jeg bleg. Jeg forbinder det med 70'ernes fastekure og ved, jeg bliver meget, meget syg af IKKE at spise. Men at sortere visse fødevarer fra for at se om det hjælper giver mening. Spørgsmålet er jo så bare hvilke....
 Jeg kan jo godt lide at spise, generelt ;D og synes godt nok dine lister bliver lidt uhyggelige - for hvad er der snart tilbage?
(Sikke'n mangel på kreativitet damen udviser. I har fuldstændig ret ;D )

Et andet spørgsmål melder sig også:
Hvad gør I andre, der har prøvet lignende tiltag, i social sammenhæng? Der hvor jeg færdes er det generelt meget, meget lidt god tone ikke at spise, hvad der kommer på bordet - og respekten omkring, at man måske bliver syg af det er, i visse af de uundgåelige familiekredse, bemærkelsesværdig lille. Måske er jeg et menneske uden rygrad, men jeg synes faktisk, at det er svært - det der med socialt pres, når man siger nej til kage osv. (som jeg jo faktisk også mægtig godt kan lide!) (At jeg også synes, det er meget uopdragent at presse folk, som har sagt nej, er en anden sag. Det er jo ikke al familie, man selv vælger og dermed kan fravælge.)

karina dj

• Gæst
« Svar #21 Dato: 23 Februar , 2012, 09:12 »
Tine, til det med at spise ude...man ta'r bare selv en sindsyg lækker kage med! Bagt uden sukker, gluten og mælk. Jeg har et par opskrifter, og du ville ikke få folk til at tro på den er sukkerfri  ;) Man kan osse ta' "madpakke" med, det gør vi...hvis vi ved vi skal spise hos nogen der ikke forstår princippet. Det handler om at blive smertefri, og det er såmænd argument nok for de fleste  ;)

Offline SaraQ

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 23 Februar , 2012, 10:41 »
Hej igen Tine.

Først, i forhold til Jesper og Karinas indlæg omkring oxalsyren, kan det bestemt have samme fysiske virkning som gigtsymptomer.
Hvis du reagerer på rødvin, rabarber, spinat, persille, umodne tomater, agurker m.v,- listen er lang, kan det have noget med din calcium/magnesium balance at gøre. Oxalsyre binder calcium, calcium er nødvendig for at magnesium kan optages og omvendt, underskud af magnesium kan give smerter..
Men når reaktionen kommer prompte, er det oftere en urinsyre reaktion, som også har at gøre med nyre-/galdesten bl.a.
Det kræver en grundig gennemgang at komme til bunds i hvad der kan skyldes dine reaktioner.

Jeg er uddannet sygeplejerske, men i mit arbejde i somatiske og psykiatriske afdelinger har jeg altid haft en følelse af, at man har tabt patienterne mellem 2 stole. Man behandler deres symptomer. Skærer kræftknuden væk, uden at undre sig over hvad der har skabt den, man skærer menneskers tarme væk pga betændelser og giver dem stomier, uden at undre sig over hvad der skabte betændelsen. Man giver folk diagnosen gigt, eller reumatiske symptomer, giver dem smertestillende og siger det var det, lær at leve med det...!!
Vi er nødt til selv at tage ansvar for vores eget liv!!
Jeg har selv været møllen igennem med reumatiske symptomer i knæ, albuer, håndled og ankler. Jeg følte mig til grin hver gang jeg havde været hos lægen, reumatologen m.v.
Så tog jeg skeen i egen hånd og ændrede kosten - slap mælken, sukkeret, gluten og fyldte på til randen med hørfrø, avocado, rå råvarer, bær, grøn the, gurkemeje, ingefær, lakridsrod m.v., samt detoxede med homøopatiske dråber, sauna, motion, tørbørstning, kosttilskud - og her er jeg fuldstændig symptomfri :)
Bedringen kom for mig lidt efter lidt efter 3 uger, og jeg var helt symptomfri efter 4 mdr. Meeen jeg kan straks mærke det i dag, efter en god gang is..
Det er en livsstilsændring, og det kræver man VIL det.
Livet er dog noget mere indbydende uden smerter.

Det var en laaang smøre :)
Det tager 3 år at læse til Ernæringsterapeut på DET.

Jeg er meget åben for at svare på spørgsmål, hjælpe hvor jeg kan - det handler om at få budskabet udbredt :)
Livet, lykken og sundheden er helt vores eget ansvar :)
;)

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #23 Dato: 23 Februar , 2012, 10:46 »
Det var et gyldent indlæg sara.  /o /o

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 23 Februar , 2012, 11:41 »
Lene@Der har du godt nok ret!

Tak, Sara!

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #25 Dato: 23 Februar , 2012, 12:28 »
Som sygeplejerske og en del af det "kemiske" behandlersystem er man altid skeptisk når patienter fortæller om en ny, alternativ behandling, de har fået anbefalet af en veninde (som fejler noget helt andet) som løsningen på netop dette problem. Der er MANGE imellem de alternative behandlere, der mere eller mindre bevidst er kvaksalvere. Men der er altså også nogle, der kan nogle ting. Så med mindre man bliver ruineret eller skadet på anden vis, kan jeg egentligt ikke se noget forkert i at prøve i en kort periode. Jeg har selv gået til akupunktur to gange (og det er jo eftehånden stuerent ;)). Første gang hjalp det overhovedet ikke selv efter fem behandlinger. Anden gang forsvandt mine iskiasmerter omgående - og blev væk /o. Var jeg blevet spurgt første gang, så havde jeg jo ikke troet på akupunktur!
Min moster konsulterede en "klog mand" for smerter i begge knæ - slidgigt utvivlsomt. Han holdt hænderne OVER knæet, et ad gangen, i ca. fem minutter. Derefter var moster synligt smertefri i to-tre måneder. Noget mere skånsomt end gigtpræparater. Iøvrigt ville han ikke have noget for at bruge denne "sin gave". Flot nok.
Det jeg vist egentligt vil sige er, at jeg synes at det er et forsøg værd så længe det ikke er ekstreme mode-kure, der f.eks. "ordinerede" én tidligere patient "proteinfattig kost". Først fik hun store sår på begge ben og lidt på bagdelen. Så gik der infektion i. Trods intensiv behandling døde hun efter 4-5 ugers indlæggelse hvor man prøvede at råde bod på skaderne. Hun var 42 og havde bare lidt af nakkespændinger ::) og havde derfor besøgt en kost-guru (jeg ved ikke af hvilken observans men tydeligvis ikke en af de uddannede). Og så var hun alt for stædig og autoritetstro så selv da hun fik mareridt om mælk, æg, ost i tykke skiver og store kyllingelår - så spiste hun kål og agurker :(. En kost- og smertedagbog kan være en god ide så man får et overblik over situationen. Men prøv det dog ;D.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 06 April , 2012, 07:59 »
Nu er det jo snart længe siden, jeg startede denne tråd, så jeg tænkte, det var på tide med en lille update herfra.
Jeg ved stadig ikke, hvad en biopat gør, men jeg har fundet ud af, hvad en Sara gør :D

Og det er ikke småting.

Sara startede med at sende mig et langt og grundigt spørgeskema om alle mine symptomer. Da det var udfyldt fulgte et ligeså langt og udførligt "program". (Det må have taget pænt lang tid at lave!)
Resultatet var en anbefaling af, at jeg i en periode på 2- 3 måneder afgifter min krop, som åbenbart er overbelastet - med inflammationen af leddene som resultat.
I pixi-udgaven hedder programmet: Ingen kaffe, ingen alkohol, ingen sukker, ingen oksekød, ingen hurtig stivelse, ingen mel (Den er svær. Jeg savner mit rugbrød! Især om morgenen), og ingen mejeriprodukter.
Når de 2-3 måneder er gået er det så meningen, at jeg begynder at introducere de enkelte fødevaregrupper en efter en for at se, hvad jeg kan tåle og hvad jeg evt. reagerer på.

Idag er det en måned og to dage siden jeg drak min sidste kop kaffe - og jeg tror ALDRIG jeg rør det igen. Jeg drak ikke kaffe før jeg var 30, og jeg burde aldrig have gjort det. Er I så færdige, hvor blev jeg syg af abstinenser. Jeg tabte to kilo (væske) på to dage, havde migræneagtig hovedpine, kvalme og svimmelhed, så jeg ikke kunne hverken gå eller stå.. i fire dage!!
Resten er det egentlig gået fint med. Jeg faldt i en dag og spiste et pølsebrød. Der var kontant afregning. Næste dag kunne jeg ikke komme ud af sengen for smerter i led!

Der bliver gnavet mange grønsager i det lille hjem, og spist meget fisk.Og savnet rugbrød, men ellers har jeg det bedre end jeg har haft det i årevis. Der kan stadig være lidt ømhed i leddene, men de egentlige smerter er helt væk og de fleste dage mærker jeg ikke noget til nogen problemer.
Jeg kan have anfald af trang til kage, men familien holder på mig, og alkohol er slet ikke noget problem.

I sidste uge var vi til fødselsdag hos svigermor. Hun var desperat over, hvad hun skulle give mig, når jeg nu var så vanskelig. Så jeg sagde: Du giver mig bare en fest-banan, svigermor. Det gjorde hun så. Ved siden af de fem lagkager, skærekagerne og bollerne med og uden smør stod det flotteste frugtfad - kun til mig! Så jeg klager ikke. Det har været nemmere end jeg troede!

Offline kærlund

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 06 April , 2012, 09:10 »
Tillykke med din "nye" krop. Dejligt at der findes så hjælpsomme mennesker i cyperspace  /o
1,5 brun Dansk Landrace
0,2 New Hampshire/dværgblanding
0,0,15 herlige kyllinger af blandet herkomst og alder
1,1,15 moskusænder
1,0 fransk vædder kanin
0,2 marsvin
1,0 kat
1,1 hunde
1,0 shetlandspony med krudt
3,2 æsler med knap så meget krudt
3 herlige døtre
Men dog kun 1 stk ægtemand :-D

karina dj

• Gæst
« Svar #28 Dato: 06 April , 2012, 10:14 »
Hvor er jeg glad på dine vegne Tine! Tillykke med det flotte resultat!

Hvis du ikke allerede har testet det, så prøv denne opskrift på "rugbrød"

http://www.thorbjorg.dk/din_vitalitet/opskrifter/vis/glutenfrit_rugbrd/bagvaerk

Det er vigtigt du følger opskriften nøje, særligt det med at brødene skal hæve lunt. Jeg blev chokeret over hvor gode de er de brød. Det er HUSK der får brødet til at hæve  /o

Mangler du gode kageopskrifter sir du osse bare til. Der er en del gode opskrifter på nettet, men jeg synes de er for søde. Jeg plejer gerne at fryse overmodne bananer ned (skrællet) og så bruger jeg dem samt nogle dadler som sødestof.

Og ja, det er en kendt sag at kaffe gi'r hovedpine hvis du ikke får den "til tiden"  :P

Offline magr

• Passiv bruger
« Svar #29 Dato: 07 April , 2012, 16:33 »
Spændende emne! Hold os endelig opdateret. Jeg kunne også godt tænke mig at høre lidt om, hvad du så MÅ spise, jeg går ud fra, at det er en masse grønt, og også lyst kød, men jeg bliver lidt nysgerrig....

Jeg har hørt lignende erfaring fra en anden gigt-patient - min mor såmænd - og har selv en snert af gigt, så jeg vil meget gerne høre mere.
1,3 araucaner
0,1 skånske blomsterhøns
0,1 kobber maran
0,1 tyrkisk van - kat
3,1 børn
1,0 mand