Hej igen Tine.
Først, i forhold til Jesper og Karinas indlæg omkring oxalsyren, kan det bestemt have samme fysiske virkning som gigtsymptomer.
Hvis du reagerer på rødvin, rabarber, spinat, persille, umodne tomater, agurker m.v,- listen er lang, kan det have noget med din calcium/magnesium balance at gøre. Oxalsyre binder calcium, calcium er nødvendig for at magnesium kan optages og omvendt, underskud af magnesium kan give smerter..
Men når reaktionen kommer prompte, er det oftere en urinsyre reaktion, som også har at gøre med nyre-/galdesten bl.a.
Det kræver en grundig gennemgang at komme til bunds i hvad der kan skyldes dine reaktioner.
Jeg er uddannet sygeplejerske, men i mit arbejde i somatiske og psykiatriske afdelinger har jeg altid haft en følelse af, at man har tabt patienterne mellem 2 stole. Man behandler deres symptomer. Skærer kræftknuden væk, uden at undre sig over hvad der har skabt den, man skærer menneskers tarme væk pga betændelser og giver dem stomier, uden at undre sig over hvad der skabte betændelsen. Man giver folk diagnosen gigt, eller reumatiske symptomer, giver dem smertestillende og siger det var det, lær at leve med det...!!
Vi er nødt til selv at tage ansvar for vores eget liv!!
Jeg har selv været møllen igennem med reumatiske symptomer i knæ, albuer, håndled og ankler. Jeg følte mig til grin hver gang jeg havde været hos lægen, reumatologen m.v.
Så tog jeg skeen i egen hånd og ændrede kosten - slap mælken, sukkeret, gluten og fyldte på til randen med hørfrø, avocado, rå råvarer, bær, grøn the, gurkemeje, ingefær, lakridsrod m.v., samt detoxede med homøopatiske dråber, sauna, motion, tørbørstning, kosttilskud - og her er jeg fuldstændig symptomfri

Bedringen kom for mig lidt efter lidt efter 3 uger, og jeg var helt symptomfri efter 4 mdr. Meeen jeg kan straks mærke det i dag, efter en god gang is..
Det er en livsstilsændring, og det kræver man VIL det.
Livet er dog noget mere indbydende uden smerter.
Det var en laaang smøre

Det tager 3 år at læse til Ernæringsterapeut på DET.
Jeg er meget åben for at svare på spørgsmål, hjælpe hvor jeg kan - det handler om at få budskabet udbredt

Livet, lykken og sundheden er helt vores eget ansvar