Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Dværg Kochiner  (Læst 8772 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline afrodite

• Passiv bruger
  • afrodite
Dværg Kochiner
« Dato: 10 Februar , 2012, 19:55 »
Er der nogle på forum der har dværg kochiner, som kunne hjælpe mig med lidt oplysninger
Jeg søger en rolig tam høne, der kunne gå løs et par timer i haven hver dag, uden at ødelægge hele haven, og som samtidig ikke flyver væk.
Har læst at den ikke er en særlig god æglægger, men hvad betyder det.
Vi skal have 3-5 høns, som skal dække vores lille families behov for æg.(3 voksne)
Mange hilsner Annette
4 marsvin
10 græske landskildpadder
3 katte: 1 balineser. 1 sort orientaler og en dejlig huskat
Rigtig mange akvarier
6 dværg wyandotkylinger. agarhønefarvede, guld/sortrandende

Offline Rixen

• Passiv bruger
Sv: Dværg Kochiner
« Svar #1 Dato: 10 Februar , 2012, 20:05 »
Hej..

Kochin er er rigtig dejlig dværgrace.. Sød rund og nuttet. Også nem at have gående frit i haven, hvor meget den kan ødelægge kan jeg ikke sige, men som regel er de fodbefjeret høns ikke så slemme til at skrabe haven helt i stykker ;)
Mht. æglægning tror jeg at grunden til at de ikke kaldes for en særlig god æglægger er, at de meget nemt vil lægge sig skrukke flere gange i løbet af forår og sommeren..

Dværgkochin er en helt oplagt race til en lille have..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #2 Dato: 10 Februar , 2012, 20:07 »
Jeg har opdrættet Dværg Kochin i omkring 25 år. Jeg syntes det er en race der lægger pænt med æg, ifh. mange andre racer.
Det er samtidig en enorm god ruger og kyllingefører. Meget rolig og tillidsfuld.
Voksne dværg Kochin kan let holdes bag 80 cm højt hegn.
Alle høns skraber i jorden for at finde insekter mv. men Dværg Kochin er grundet de meget korte og befjerede ben nok en af de racer der skraber mindst, i lighed med Charbo.

thorleif

• Gæst
« Svar #3 Dato: 10 Februar , 2012, 20:38 »
Jeg avlede ogsaa Dvaerg Kochin, eller Pekin Bantams som de kaldes her i UK. Jeg hadde de i smaa folde, 1 hane og 3-4 hoener i hver flok. Jeg avlede sort og "black-mottled". De sidste var meget svaere at faa til, de sorte endel enklere. De er verdens soedeste lille race, mod mennesker. Men imod hverandre? De vaerste trold du kan finde. Jeg synedes bestandigt saa synd paa hanen hver gang jeg introducerede en ny hane til nogle hoener. I de vaerste tilfeldene kunne det gaa en uge inden han blev acceptered. Stakkels. Jeg hadde altid 3-4-5 extra haner, de kunde gerne gaa sammen, og hver gang jeg tog kyllinger ud af kyllingemoderen, fik de leve med en Dverg Cochin adoptiv-far. Eller to! Supre pedagoger!

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #4 Dato: 10 Februar , 2012, 21:41 »
Grunden til at de bliver dårlige æglæggere er for det meste pga. de ligger sig skruk hele tiden. Får at vide at de lægger æg nok ellers, men problemet er at de gerne ligger sig skruk.

Ellers lyder den til at passe til jeres behov.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Annette S.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 10 Februar , 2012, 22:05 »
Ååå-ha ... dværgkochin er en rigtig skøn rolig race. Jeg havde dværgkochin i 6 år, inden jeg kastede mig ud i silkehøns her sidste efterår. Min lille flok dværgkochin trissede frit rundt i haven og var et rigtig hyggeligt, kønt og dekorativt syn ... som dunede skønne blomster. Fidusen med dem er også, sådan som Rixen skriver, at de på grund af fjerene på fødderne ikke skraber haven sønder og sammen. Men ja, de skrukker gerne og længe, og jeg havde problemer med, at befrugtningen af deres æg ikke var særlig god  :( Da min lille flok var størst, bestod den af hanen + 5 høner og de kunne sagtens holde os (2 voksne og 2 næsten-voksne børn) med æg ... altså lige indtil de skrukkede forståes  ;)

Jeg vil så også nævne, at jeg oplevede de sorte dværgkochin som værende de mest rolige og lettest at komme i nærheden af - jeg husker, at andre har nævnt det samme. Min gamle hane Batman var så tam, at jeg kunne kalde ham hen til mig og gøre ham helt salig, når jeg nussede ham under hagen  *h

Hov ... jeg savner da vist helt mine dværgkochin  :D
« Senest Redigeret: 11 Februar , 2012, 09:50 Fra Annette S. »
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

thorleif

• Gæst
« Svar #6 Dato: 10 Februar , 2012, 22:10 »
Jeg kunde ogsaa godt savnet de smaa, hvis det ikke var for at mine store (og de er store) Croads er mindst lige soede og rare.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #7 Dato: 10 Februar , 2012, 22:33 »
havde problemer med, at befrugtningen af deres æg ikke var særlig god  :(

jeg oplevede de sorte dværgkochin som værende de mest rolige og lettest at komme i nærheden af - jeg husker, at andre har nævnt det samme.

Dværg Kochin skal/bør i lighed med Orpington klippes bagi hvis man ønsker en pæn befrugtning /o.

Netop de sorte Dværg Kochin syntes jeg også man næsten kan gå og falde over ;D så tamme er de  /o

thorleif

• Gæst
« Svar #8 Dato: 10 Februar , 2012, 22:46 »
Dværg Kochin skal/bør i lighed med Orpington klippes bagi hvis man ønsker en pæn befrugtning /o.

Netop de sorte Dværg Kochin syntes jeg også man næsten kan gå og falde over ;D så tamme er de  /o
Croad Langshan er vel ca 122 gange stoerre, men de er lige tamme.

Offline Bo Skov Kokholm

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 10 Februar , 2012, 23:11 »
jeg har en sort og en hvid dværg kochin lige for tiden kun for de skal ligge sig skruk og det klare de så os to gange hver sidste år...

nu har jeg så lys nede ved mine høns så min sandten om den ene ikke ligger æg ved disse kulde grader os jo jo 3 æg i ugen ca. så de ligger fint med æg så længe de ikke er skruk.
med venlig hilsen Bo

1,4,2 gråstribet dværg maran
0,1 araucana sort
0,1 araucana/maran blanding gråstribet
0,2 hybrid
1,1nymfeparakit
0,1 min bette hund
0,1 kanin
1,1 børn
0,1 kone
2 Stk bistader

Offline SanneL

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 10 Februar , 2012, 23:28 »
Jamen jeg kan kun tilslutte mig...har dem i flere farver. En virkelig rolig og omgængelig race. Vores tøffer rundt i haven, og gør ingen skade.  Flyver heller ikke væk. De lægger fint med æg, nok til at forsyne en lille familie.

/Sanne

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 11 Februar , 2012, 04:28 »
Nu ved jeg ikke hvordan eller hvorfor..men jeg havde for lang tid siden hvide kochin, de var noget af det roligste og tamme man kunne tænke sig..siden har jeg så haft de agerhønefarvede eller Guld/sort båndet som de nu hedder..og de var en del mere aktive og urolige..

Ved ikke om eller hvorfor der er forskel på hvilken farve de har, eller om det bare har været tilfældigt.

Jeg har også haft legbarfarvet orpington engang. Syntes også at deres temperament var anderledes end f.eks. de gule og sorte..det må vel være noget med en race der er krydset ind for at få netop farven legbar.. ???
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Charlotte J.

• Passiv bruger
  • Danmarksmester ved æggeudstilling 2011
« Svar #12 Dato: 11 Februar , 2012, 08:57 »
Jeg har også kochin og kan kun være enig med det der allerede er blevet skrevet. De er rolige og meget omgængelige. Om der skulle være forskel på deres væsen alt efter farve, kan jeg ikke udtale mig om, da jeg kun har erfaring med de sorte i glat og krøllet udgave. De har begge det rolige væsen  /o Siger intet til at blive taget op, vasket og behøver heller ikke burtræning til udstilling  ;D Det er et kendt fænomen at krydse med wyandotter, om de er mere flyvske ved jeg ikke. Du skriver du kun søger en enkelt høne... mente du ikke 3-5?
0,1 stor hvid silkehøne
2,5 sort krøllet dværgkochin
2,4 sort dværgkochin
0,1 araucaner
0,1 fodbefjerdret dværg
1,0 kanin  1,1 nymfeparakit  0,3 dværggeder 
1,3 moskusand  1,0 kat 1,0 hund,
www.privatdagpleje-klakring.dk

Offline afrodite

• Passiv bruger
  • afrodite
« Svar #13 Dato: 11 Februar , 2012, 15:07 »
Jo, vi skal have 3-5 dværg hønekyllinger.
Vi har svinget mellem Wyandotter, Barnevelder og sidst Kochiner.
Som sagt er det vigtigt for os at det er nogle høns, vi kan få rimelig tamme, så efter de mange svar synes jeg Kochinerne lyder som et godt bud, selvom de åbentbart skrukker en del. Men det gør Wyandotterne vist også.
Er Kochin æggene ikke væsentlig mindre end Wyandotterne og barneveldernes
Mange hilsner Annette
4 marsvin
10 græske landskildpadder
3 katte: 1 balineser. 1 sort orientaler og en dejlig huskat
Rigtig mange akvarier
6 dværg wyandotkylinger. agarhønefarvede, guld/sortrandende

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #14 Dato: 11 Februar , 2012, 15:15 »
Er Kochin æggene ikke væsentlig mindre end Wyandotterne og barneveldernes

Iflg. Skandinavisk Fjerkræstandard, så er standardvægten den samme for alle 3 nævnte racer /o
Jeg syntes æg fra Dværg Kochin har pæn størrelse ifh. hønens størrelse.