Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Lav vokal høns og græs på taget  (Læst 20645 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline JNTS

• Passiv bruger
Lav vokal høns og græs på taget
« Dato: 07 Februar , 2012, 12:19 »
Jeg er komplet ny i hønse verdenen, så undskylder på forhånd mine måske i nogles øjne - tåbelige spørgsmål  ;D

Min mand og jeg leger lidt med tanken om at få høns i haven, men har et par spørgsmål heromkring.

Vi bor godt nok på landet, men har en nabo på hver side.
Af samme årsag vil vi gerne tage så meget hensyn som muligt til naboerne, så de ikke vil føle sig generet af hønsene.

Derfor er spørgsmålet, om nogle hønseracer larmer mere end andre??
Her mener jeg ikke hanerne, men hønsene.
De må selvfølgelig gerne sige noget, men hvis nogle racer er kendte for at være mere vokale end andre, så ville vi gerne undgå dem  :D

Dernæst et spørgsmål om hønsehuset.
Jeg har fået den idé at lave et hønsehus med græs/beplantning på taget - men er det i det hele taget en mulighed, eller vil hønsene ødelægge det??

Glæder mig til at høre fra jer kyndige hønse folk :)

Med venlig hilsen
Janni
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Lav vokal høns og græs på taget
« Svar #1 Dato: 07 Februar , 2012, 12:27 »
Hej Janni
Velkommen på det mest vanedannende forum på nettet.

Du kan spørge om lige hvad du har lyst til, der er ikke nogen tåbelige spørgsmål.

Dværgracerne larmer nok lidt mere end de store, og her taler vi om hanerne.
de fleste hønseflokke går stille omkring og klukker hyggeligt, og kun hvis de mener der er fare på færde bliver der kaglet en del.

De tunge racer er de roligste, og vil aldrig komme op på toppen af dit hus  ;D det lyder hyggeligt med græstaget.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 07 Februar , 2012, 13:11 »
Mange tak Ina :)

Det kunne være jeg skulle beskrive min nok lidt alternative idé, og høre jer erfarne hønse folk om der er nogle ting vi ikke har forudset eller bør være mere opmærksomme på.

Selve hønsehuset skulle være sekskantet, på stolper ca. 50 cm over jorden.
De to af siderne skal kunne åbnes helt op, således at man kan rengøre i hønsehuset.
Der vil være sidde pinde i den ene side, rugekasser i kasser sat udenpå huset med indgang indefra hønsehuset.
På taget ville jeg have græs, og en "rampe" ned fra taget også med græs eller hvad der nu ender med at vokse.
Samtidig kan hønsene gå i læ under rampen og hønsehuset.

Vi har ikke lagt mål fast på størrelsen af hønsehuset, men det skal selvfølgelig være rigelig stort, som også hønsegården skal være.

Grunden til den alternative form er egentlig kun for at få noget anderledes, som passer ind i haven, og nu manden er håndværker burde det jo kunne lade sig gøre :)
Højden er pga. jeg har dårlig ryg, og derved vil kunne sidde på hug mens jeg rengører huset.
Græs på taget og rampen, er for syns skyld og for at hønsene kan få læ og noget ekstra at pille i og udforske.

Hvad tænker I om dette?? Helt ude i hampen eller muligt?

Med venlig hilsen
Janni

Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #3 Dato: 07 Februar , 2012, 13:15 »
Jeg tror desværre ikke at et tag som hønsene har adgang til at gå og skrabe i overlever længe. Det kunne ellers være flot. Så skal det da være nogle racer med ekstrem meget fodbefjerning. De skulle vist skrabe mindre, men jeg har ikke personlig erfaring med den slags høns.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 07 Februar , 2012, 13:17 »
Velkommen på forum, Janni :D
Det lyder spændende med dit projekt, jeg går ud fra, I har tænkt på, at noget med græs og jord kan være meget tungt, når det er vandfyldt.
Jeg ved ikke, om du tænker hønsegård eller fritgående, men med adgang til taget, vil de have et godt udgangspunkt for at flyve ud, hvis ikke gården er overdækket. Hvis hønsene er fritgående, tror jeg godt I kan få græsset på taget til at overleve.
Og som Ina skriver, findes der ikke dumme spørgsmål her /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 07 Februar , 2012, 13:18 »
Tænkte lige på, at redekasser udenpå huset er en god og praktisk idé, men når det fryser meget kan man let risikere, at æggene fryser.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 07 Februar , 2012, 13:22 »
Velkommen til  /o

Da du skrev høns og græs på taget, så tænkte jeg at de skulle have deres hus og hønsegård på taget af en sheltor eller sådan noget, men tror desværre at de får det ødelagt, ellers en flot og kreativ idé ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 07 Februar , 2012, 13:30 »
Mange tak Marianne og Mikkel :)

Ja jeg får nogle sjove ideer nogle gange, som kan give min mand grå hår i hovedet  :D

Manden ville også gerne have et shelter, men det var nu ikke hønsene der skulle bo der  ;D

Jeg har godt læst på nettet omkring græs på taget kan være en tung fornøjelse med vand, og her var tanken også at det sekskantede ville være mere stærkt i konstruktionen.
Men selvfølgelig ikke så megen idé i at have græs på taget, hvis hønsene hurtigt får kål på det :)

Hønsegården vil blive overdækket, dels for at undgå de flyver ud, men mest pga. rovfugle i området.

Hmm hvis man isolerede redekasserne også, ville det kunne løse problemet måske?

Min drøm/håb var, at de kunne komme ud og gå i haven hver dag, eller så godt som hver dag.
Hvilket dog kræver at det er racer som ikke flyver ret meget.

Har I nogle bud på racer af høns der ville være egnede til mit alternative projekt? :)

Super godt forum i øvrigt  /o

Med venlig hilsen
Janni
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 07 Februar , 2012, 13:37 »
Alle såkaldt svære (tunge) racer vil egne sig.
Mine dværgmaran, dværgwyandotter og araucana i stor race går bag 60-90 cm højt hegn, de kan sagtens flyve over, men det gør de ikke.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Mango2705

• Gæst
« Svar #9 Dato: 07 Februar , 2012, 13:37 »
Jeg tror hvis hønsene har godt med plads, og græsset på taget bliver beskyttet til det har et godt rodnet, så skal det nok komme til at fungere. /o Det kommer jo også an på om hvor mange høns i vil starte ud med, en lille flok i det stykke tid hvor græsset sætter sig og derefter kan man jo udvide. ;D

Jeg synes det er en rigtig god ide! /o Skal lige vide om i vil ha' høns til slagt, æg eller begge dele før jeg begynder at anbefale de forskellige racer. ;D

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 07 Februar , 2012, 13:46 »
Vi ville gerne have 4 -5 stykker, ikke flere.

Det skulle gerne være til både slagt og æg, dog primært æg - ved ikke om jeg kan få mig selv til at spise vores egne høns  :-\

God idé at skærme græsset på taget af i starten - tak  /o

Med venlig hilsen
Janni
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 07 Februar , 2012, 13:51 »
Hov, manden vil helst have brune æg - don´t ask me why  :D

Med venlig hilsen
Janni
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Mango2705

• Gæst
« Svar #12 Dato: 07 Februar , 2012, 13:54 »
Jeg har høns for hyggen, æg og gødnings skyld, men jeg tror at store Wyandotter ville passe godt hos jer. /o Du kan jo kikke på de forskellige racer i leksikon her på forum under racebeskrivelser (http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Leksikon/Racebeskrivelser). ;)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #13 Dato: 07 Februar , 2012, 13:55 »
Godt nok ikke græs på taget, men meget pænt "hønsehus" alligevel.  ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 07 Februar , 2012, 14:00 »
Sikke et yndigt hus  :D

Jeg har kigget og kigget og kigget på alskens hønseracer, og er skrup forvirret mildt sagt :)
De er bare så fine alle sammen  :D

Derfor ville jeg spørge jer erfarne hønse folk, til de racer I har erfaring for lægger bruge æg, og larmer knapt så meget som andre racer (om muligt).

Med venlig hilsen
Janni
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin