Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Køer  (Læst 2105 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
Køer
« Dato: 29 Januar , 2012, 21:37 »
Er der nogle af jer med køer der ved hvor lidt eller hvor mange køer man som minimum skal have til at gå sammen?

Jeg formoder de er flok dyr og derfor trives bedst i flok, men hvor stor eller hvor lille?

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Køer
« Svar #1 Dato: 29 Januar , 2012, 21:40 »
Du har helt ret i at det er flok dyr. Og en enkelt bliver stresset og urolig. Men man kan da sagtens nøjes med kun at have 2 køer /o

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 29 Januar , 2012, 21:42 »
Vi har i mange år kun haft to køer gående, en som vi selv har købt til slagt og en som vi låner af naboen til selskab ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 29 Januar , 2012, 21:43 »
Kender du græsningstrykket per ko? (hvis det da hedder det, altså hvor stort et græs areal den enkelte ko skal have ca)

Og er der nogle der eventuelt kender noget til bison? :)

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 29 Januar , 2012, 21:47 »
Bison er ret nøjsom, vel noget lignende mine Skotske Højlændere som også er en Ur-okse.
Jeg kan om sommeren have 4-5 køer med kalve pr. ha. men efterhånden som græsset bliver mere næringsfattigt og gror langsommere, udvides arealet.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 29 Januar , 2012, 21:49 »
Jeg har Aberdeen Angus (siden september 2011), og så vidt jeg kan vurdere indtil nu, er mine 1,3 ha fold mindre end hvad mine 3 dyr har brug for, så jeg må påregne at fodre ved siden af, også i sommerhalvåret.
Mvh
Erik Andersen

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #6 Dato: 29 Januar , 2012, 21:56 »
Erik, nu siges Angus jo også at være ret nøjsom, hvis det er ud fra nogle af de oprindelige stammer her i DK. Men der er kommet noget nyt ind fra bla. Canada ved jeg, for at hente noget størrelse. Men disse store dyr er så til gengæld ikke så nøjsomme som de oprindelige - hvis man kan kalde dem det ;)

Eller kan din fold på 1,3 ha jo fint deles i 2 i sommer halvåret. Så laver du foldskifte hver 3-4 uge. Det er nemlig sådan at græs der ikke hele tiden holdes nede, yder flere f.e. - så på den simple måde kan du hente noget mere foder.

Jeg praktiserer det konsekvent hver sommer i såvel fåre- som kvægholdet.
Græsset bliver aldrig "dødbidt", som det ellers godt kan blive i tørke, da det får lov at samle kræfter ned i roden. Og det er bla. denne energi græsset gror af.

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #7 Dato: 29 Januar , 2012, 21:59 »
I bøgerne siger de en stor ko pr. ha, hvis den skal gå ude hele året. Dette er ved middel kvalitet i græssets næring. Så noget der er mere næringsrigt kræves der mindre og ved ringere græs mere areal.
En Jersey kræver ikke så meget som en alm. sortbroget malkeko og racen Dexter kan man have tre på det samme areal, som en alm. sortbroget malkeko. Så det kommer også an på størrelse og hvor nøjsomme de er den race du overvejer. Om vinteren skal de stadig have lidt tilskudsfoder, da græsset er for næringsfattigt i denne tid til kun at kunne klare sig med det.
Jeg har ikke selv erfaringer med køer, så andre må sige om jeg er rigtig eller forkert på den.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 29 Januar , 2012, 22:00 »
@ Rudy

Jeg håber så det samme kommer til at gælde her. Som jeg skrev fik jeg mine dyr i september 2011. De kom på en fold som ikke var afgræsset i ca 12 mdr. I løbet af 2-3 måneder var den græsset helt ned. Det var selvfølgelig så også på et tidspunkt hvor græsset stort set var holdt op med at gro.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 29 Januar , 2012, 22:02 »
Mine dyr virker ikke specielt store, så tror ikke der er noget Canada inde over.

Tak for rådet om opdeling af græsningsarealerne. Det vil jeg helt sikkert etablere.
Mvh
Erik Andersen

FC-Søvind

• Gæst
« Svar #10 Dato: 29 Januar , 2012, 22:23 »
Køer/kvæg er jo oprindelig skovdyr lig europæisk bison og uroksen... Så jeg vil mene 5 - 7 stk vil være en harmonisk flok.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #11 Dato: 29 Januar , 2012, 22:28 »
Åhh jo, men det kræver så også et vist areal græs.

Der var næppe mange husmandssteder der havde 5-7 stk, så mindre kan uden tvivl gøre det. Uden at dyrene deraf lider eller mangler.
Mvh
Erik Andersen

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #12 Dato: 29 Januar , 2012, 22:32 »

Der var næppe mange husmandssteder der havde 5-7 stk, så mindre kan uden tvivl gøre det. Uden at dyrene deraf lider eller mangler.

/o /o /o /o /o

Jeg har set 2 stk. (eller få stykker) mange steder som går og hygger sig, uden problemer.

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 29 Januar , 2012, 22:52 »
Min drøm er Galloway, engang når jeg får mit eget sted.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

FC-Søvind

• Gæst
« Svar #14 Dato: 30 Januar , 2012, 09:25 »
Mit indlæg var udelukket møntet på Jesper Arnecke´s første efterlysning om hvorvidt, stor eller lille, en flok køer kunne trives bedst ved. Jeg tog ikke stilling til arealstørrelse kontra besætningsstørrelse. Men helt sikkert blot 2 køer går da fint i spand sammen uden de af den grund lider fysisk eller psyk. overlast, se blot Bonderøvens fine ko med kalv.