Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Brev til Fødevareudvalget vedr. salg af æg fra racehøns  (Læst 66895 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Brev til Fødevareudvalget vedr. salg af æg fra racehøns
« Svar #150 Dato: 28 Oktober , 2012, 22:00 »
Der er da mange rundt om i det ganske land som har 10-20 hybrider, som jo er det absolutte letteste og billigste at få fat på af høns, og som også har et skilt ved vejen med ÆG på.
Og ja hønsene er sikkert fra et godkendt rugeri, men jeg tvivler på at de er tilmeldt nogen steder og at der sendes æg ind til salmonella kontrol.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Brev til Fødevareudvalget vedr. salg af æg fra racehøns
« Svar #151 Dato: 28 Oktober , 2012, 22:10 »
i mine øjne må folk reklamere med salg af æg det de orker. Jeg er drøn ligeglad med om de opfylder styrelsens krav om div. Det må være helt op til dem der køber, og bruge deres sunde fornuft til om de vil aftage æg derfra. Ved at købe fra stalddøren har man en mulighed for og se forholdene og drage sine konklusioner deraf. De muligheder har man ikke i et supermarked og der kunne reglerne måske være ok. Det er fint at der skal en dato på, men om æggene kommer fra den ene eller anden slags høne kan skisme da være underordnet. Husk på at de små salgssteder ikke tåler negativ omtale. Så forsvinder kunde grundlaget meget hurtigt
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline makrone

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Brev til Fødevareudvalget vedr. salg af æg fra racehøns
« Svar #152 Dato: 28 Oktober , 2012, 22:11 »
Man skal åbenbart hedde Camilla Plum for at måtte sælge æg af høns, der ikke er hybrider, men af blandet oprindelse..

Omstændigt, ja, men hun har da fået lov..
http://www.fuglebjerggaard.dk/Per/Aeg%20forts%203.htm

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Brev til Fødevareudvalget vedr. salg af æg fra racehøns
« Svar #153 Dato: 28 Oktober , 2012, 22:14 »
i mine øjne må folk reklamere med salg af æg det de orker. Jeg er drøn ligeglad med om de opfylder styrelsens krav om div. Det må være helt op til dem der køber, og bruge deres sunde fornuft til om de vil aftage æg derfra. Ved at købe fra stalddøren har man en mulighed for og se forholdene og drage sine konklusioner deraf. De muligheder har man ikke i et supermarked og der kunne reglerne måske være ok. Det er fint at der skal en dato på, men om æggene kommer fra den ene eller anden slags høne kan skisme da være underordnet. Husk på at de små salgssteder ikke tåler negativ omtale. Så forsvinder kunde grundlaget meget hurtigt
I England har man nogle meget simple og logiske regler; stalddørssalg er tilladt uden tilmelding til salmonellakontrol, da sporbarheden er nær 100%. Først når æggene forhandles videre på fx et marked eller via en grossist, skal æggesalget registreres. Så nemt og logisk kan det gøres /o.

Foto; fra e-bay.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Brev til Fødevareudvalget vedr. salg af æg fra racehøns
« Svar #154 Dato: 28 Oktober , 2012, 22:19 »
Det er jo netop det system Thorleif beskriver.

Hvorfor har vi andre (og så meget strengere) regler i DK?
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Brev til Fødevareudvalget vedr. salg af æg fra racehøns
« Svar #155 Dato: 28 Oktober , 2012, 22:20 »
i mine øjne må folk reklamere med salg af æg det de orker. Jeg er drøn ligeglad med om de opfylder styrelsens krav om div. Det må være helt op til dem der køber, og bruge deres sunde fornuft til om de vil aftage æg derfra. Ved at købe fra stalddøren har man en mulighed for og se forholdene og drage sine konklusioner deraf. De muligheder har man ikke i et supermarked og der kunne reglerne måske være ok. Det er fint at der skal en dato på, men om æggene kommer fra den ene eller anden slags høne kan skisme da være underordnet. Husk på at de små salgssteder ikke tåler negativ omtale. Så forsvinder kunde grundlaget meget hurtigt

Det kan ikke siges bedre  /o /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Brev til Fødevareudvalget vedr. salg af æg fra racehøns
« Svar #156 Dato: 28 Oktober , 2012, 22:21 »
Man skal åbenbart hedde Camilla Plum for at måtte sælge æg af høns, der ikke er hybrider, men af blandet oprindelse..

Omstændigt, ja, men hun har da fået lov..
http://www.fuglebjerggaard.dk/Per/Aeg%20forts%203.htm

Men den tilladelse blev vist hurtigt trukket i land :(. http://fuglebjerggaard.dk/Per/Aeg%20foedevaredirektoratet.htm
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Brev til Fødevareudvalget vedr. salg af æg fra racehøns
« Svar #157 Dato: 28 Oktober , 2012, 22:23 »
Vi har vist mange særregler i forhold til andre lande i EU. Bare tag den med at svømmefugle og hønsefugle ikke må gå sammen ( sorry sidespring) en anden særregel som lige er vedtaget et at vi i Danmark må afvise udlandske æg, som har salmonella.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Brev til Fødevareudvalget vedr. salg af æg fra racehøns
« Svar #158 Dato: 28 Oktober , 2012, 22:27 »
en anden særregel som lige er vedtaget et at vi i Danmark må afvise udlandske æg, som har salmonella.
Lige netop den særregel er da fornuftig nok, når man tager alle de andre regler med i betragtning :)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Brev til Fødevareudvalget vedr. salg af æg fra racehøns
« Svar #159 Dato: 28 Oktober , 2012, 22:31 »
Ja, det er jo lige det med særregler.  ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Brev til Fødevareudvalget vedr. salg af æg fra racehøns
« Svar #160 Dato: 17 December , 2012, 21:23 »
Endnu en folketingspolitiker der ikke ved at kun høner fra registrerede rugerier kan godkendes til stalddørssalg af æg. Til gengæld er det jo fornuftige tanker han kommer med. Desværre så gjorde han ingenting da hans partifælle var minister for området...
Karsten Lauritzen på JP http://blogs.jp.dk/Graenserforpolitik/2012/12/14/da-%E2%80%9D%C3%98ffe%E2%80%9D-blev-kriminel/
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Brev til Fødevareudvalget vedr. salg af æg fra racehøns
« Svar #161 Dato: 17 December , 2012, 21:59 »
Og, Finn, du har givet ham lidt at tænke over omkring stalddørssalg af æg, ser jeg.  /o

Det der har bragt denne politiker til tasterne og fået ham til at ytre sig om 'for små sko' i DK, har jeg så lidt svært ved at sympatisere med.

Godt nok er det ikke ministeren, men hendes bror der holder kælegrise. Men ministeren bor på samme ejendom, og kan derfor ikke tale sig fra at hun ved at der er grise på ejendommen. Da ministeren og hendes bror bor på samme ejendom må man antage at der er relativt tætte bånd mellem de to.

Ville det så ikke være naturligt at antage at der har været talt lidt om det at have et par kælegrise og lovgivning om at holde grise? Svaret tror jeg giver sig selv.

Og juleaften står menuen på .........., og hvor kommer den så lige fra.

Nej, det kan vi dumme 'almindelige' mennesker (læs: stemmekvæg) da ikke forvente at en minister har tid til at beskæftige sig med. Hun har jo nok at gøre med at træffe 'store' beslutninger.

 /d /d 
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Brev til Fødevareudvalget vedr. salg af æg fra racehøns
« Svar #162 Dato: 18 December , 2012, 09:45 »
Mette Gjerskov løber snart tør for argumenter for at opretholde lovgivningen om stalddørssalg af æg fra racehøns. For nylig blev lovgivningen omkring forarbejdede produkter ophævet, dvs. at man nu godt må sælge fx marmelade ved vejen, så længe bærene kommer fra egen produktion (hvordan man så vil kontrollere det). Når dét er blevet tilladt (hurra for det i øvrigt), kan det simpelthen ikke forsvares længere, at æg der ER testet for salmonella ikke må sælges, blot fordi hønen ikke kommer fra et rugeri. Jeg skriver til ministeren inden jul, og spørger hvordan det går, med den lovændring.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Brev til Fødevareudvalget vedr. salg af æg fra racehøns
« Svar #163 Dato: 02 Januar , 2013, 11:59 »
Så fik jeg min debut som skribent 8). Min artikel om salg af æg fra racehøns er i det nyeste medlemsblad fra Frie Bønder - Levende Land :).
Jeg brygger på en e-mail til Mette Gjerskov, som jeg regner med bliver sendt i løbet af kort tid.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Dorte K

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 739
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
Brev til Fødevareudvalget vedr. salg af æg fra racehøns
« Svar #164 Dato: 02 Januar , 2013, 13:09 »
Tillykke Tanja!
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk
_________________________________