Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rugemaskine uden fugt? Nu med billede af maskinen i #4 og evt. klækkestart i #11  (Læst 10228 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Solsort

• Passiv bruger
Vi har æg i vores egen hjemmebyggede rugemaskine, er på dag 10 i dag, og ud af 15 æg er der nu 10 æg med kyllinger i(Har sorteret 5 fra - tre ubefrugtede og to med helt små, uudviklede fostre)

Maskinen er virkelig simpel - en bedroller med flamingosider, et stykke bøjet volierenet og en 25w pære. Jeg har også lagt nogle sten ned (til at stabilisere temperaturen) og så selvfølgelig æggene.
Nu er spørgsmålet: Jeg har ruget helt uden vand her i de første 10 dage. Har luftet lidt ud hver dag, og vendt dem en gamg imellem, men har ellers ikke rørt dem. Kan man regne med at fugtigheden er ok, når de nu har klaret sig så langt? Vi har ikke fugtmåler. Eller skal jeg mon hæve fugtigheden? Den luftlomme der er i æggene ser umiddelbart ret fornuftig ud i størrelsen, i forhold til de diagrammer jeg har set.
« Senest Redigeret: 30 Januar , 2012, 21:18 Fra Solsort »

Offline Soffy65

• Passiv bruger
Sv: Rugemaskine uden fugt?
« Svar #1 Dato: 19 Januar , 2012, 23:12 »
Du skal jo nok stadig hæve fugtigheden til sidst.
Må vi ikke se et billede af vidunderet? Det lyder virkeligt simpelt, men det virker åbenbart.  /o
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

kyllingesalg

• Gæst
« Svar #2 Dato: 19 Januar , 2012, 23:13 »
Hej  ;D

Du skal nok have lidt vand ned til dem før det virker. Men hvordan styrer du temperaturen i den kasse  ???

thorleif

• Gæst
« Svar #3 Dato: 19 Januar , 2012, 23:19 »
Tag en blyant og tegn en klar linie der foelger luftlommen hele vejen rundt. Hvids den IKKE gaar ned og vogser stort inden Mandag, kan du laegge ind en vaad svamp. Hvids det er synlig vekst i lommen paa den tid, koerer du bare videre til dag 18 eller 19, hvor du legger ind en vaad svamp. Jeg rugede engang ud 6 aeg udaf 6 under en varmelampe.

Offline Solsort

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 20 Januar , 2012, 08:50 »

Her er den. Jeg styrer temperaturen ved at flytte lidt på den øverste, udvendige flamingoplade. Den er overraskende stabil, skal kun flyttes et par cm længere hen om natten, hvor det er lidt køligere.
Tak for de gode råd, jeg tror jeg lader den køre til dag 19 uden vand. Det var virkelig fedt at se levende kyllinger sprælle rundt derinde, da vi lyste æg i går.

Offline Sessan

• Passiv bruger
Sv: Rugemaskine uden fugt? Nu med billede af maskinen i #4
« Svar #5 Dato: 23 Januar , 2012, 15:48 »
Meget inspirerende! Jeg har et par selvvandingskasser af flamingo stående. Man må kunne gøre noget lignende i sådan en...  /o

Offline Ege

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 23 Januar , 2012, 16:46 »
Smart ...og skide billigt
Hvad er en rugetemp på ?????
Du skriver at den 25 watt pære er fin
De flamingokasser som man får fra tranportable dinner må osse kunne bruges

eller er bedrolleren den rigtig str til den rigtig str pære ????
dværg Orpington.   div farver,  Mookee duer, Hvide koikarper, 1 Dværg Scnauzher   og 1.0 ægtefælle 0.0 børn

Offline Solsort

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 23 Januar , 2012, 17:55 »
Rugetemperaturen i kassen er ca. 37,5 til 38 grader, når den løse plade ligger 10 cm inde over det gennemsigtige låg. Da jeg testede kassen uden æg kom jeg tæt på 50 grader med flamingoet placeret indvendigt i kassen, så men skal helt sikkert kunne regulere på en eller anden måde, når det er så simpel en opbygning.
Her på dag 14 ser det stadig fint ud, kyllingerne er i live derinde, og luftlommerne ser fornuftige ud. Men jeg er da begyndt at få lidt sved på panden over om det mon lykkes...

Offline Sessan

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 23 Januar , 2012, 19:01 »
Gider du poste nogle billeder, der tydeligere illustrerer indretningen, når de nuværende logerende er flyttet ud?  :)

Offline Solsort

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 23 Januar , 2012, 21:30 »
Det skal jeg nok. Jeg har bygget den ud fra denne youtubevideo (Altså bortset fra det med fugten, da jeg læste herinde, at det måske var bedre at ruge uden vand)
http://www.youtube.com/watch?v=WQ1tyfvenqQ

Offline Sessan

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 23 Januar , 2012, 22:00 »
:Tak: ;)

Offline Solsort

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 30 Januar , 2012, 21:17 »
Så har æggene ligget i maskinen i præcis 21 døgn. Æggene vipper, men de pipper ikke, er det mon ok? Og kan jeg mon regne med at de kommer snart, eller er der flere tegn jeg kan kigge efter? Er godt nok utålmodig nu.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
Så vare det ikke lang tid /o /o

Jeg har 2 æg som nærmest hopper i maskinen, men pipper heller ikke. De har termin i morgen.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline mommark

• Passiv bruger
Hej
hvor er det bare spændende . Jeg krydser fingre for dig.
Mvh Laila fra Als

Offline Majbrit

• Bruger
Hejsa :)

Jeg er lidt spændt på at høre hvordan rugningen gik?
Mange hilsner fra Majbrit :)