Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til rugemaskine  (Læst 8568 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rixen

• Passiv bruger
Hjælp til rugemaskine
« Dato: 12 Januar , 2012, 16:56 »
Jeg købte i efteråret en Heka format rugemaskine til 90 æg ved det tyske firma Heka.

Jeg har så nu starten maskine op for første gang.
Det gik rigtig fint med temparaturen..lige indtil der kom æg i. Så steg temperaturen til 38,1 grad og jeg kan ikke skrue længere ned på knappen  :(
Syntes det er lidt mærkeligt at det går fint uden æg..men alt for høj temperatur når æggene er i maskinen.

Jeg bruger den som klækker, men derfor er 38,1 grad vel lige i overkanten. Jeg har prøvet at åbne spjældet ovenpå maskinen i håb og mat temperaturen ville falde lidt..men så kan der jo bliver problemer med fugtigheden..

Har skrevet til det tyske firma..men er der nogle fra forum der har en ide, hvad der er galt, vil jeg da gerne høre det..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hjælp til rugemaskine
« Svar #1 Dato: 12 Januar , 2012, 17:34 »
Hør nu lige inden du fare i blækhuset til Heka.
Når din maskine står stabilt i temperaturen, og du sætter en bakke æg i der ikke er 38 grader varm, så skal maskinen jo arbejde mere for at varme æggene op, og det betyder at maskinen sætter mere varme på for at temperaturen op på det du har stillet den på.
Æggene du sætter ind sænker jo temperaturen i maskinen og ja så stiger den til alt inde i den igen er 38 grader, eller 37.8

Så din maskine er helt i orden og fejler ikke noget så lad være med at skrue på temperaturen, så går det jo helt galt, og der kan ikke ændres ret hurtigt, det tager noget tid før maskinen ændres i varmen.

Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 12 Januar , 2012, 17:53 »
jo..men æggene har jo den rette temparatur, da de jo kommer lige fra en anden rugemaskine, ,kan bare ikke forstå at jeg ikke kan skrue mere ned for maskinen..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #3 Dato: 12 Januar , 2012, 19:58 »
hvis dine æg kommer fra en anden rugemaskine, ja så burde det jo ikke være det store problem, men du åbner jo maskinen og sætter æg ind, og maskinen køler jo hurtigt ned, men ikke sådan at den ikke bør være på plads igen efter en time max.....
Kan den køre uden æg så kan den også køre med, har du tjekket med et andet termometer end det der er i maskinen
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 12 Januar , 2012, 20:18 »
Ja..jeg har tjekket med at andet termometer..dog er det et helt magen til..

Vi må se..æggene er da ved at revne  ;) håber der bliver lidt kyllinger..
Mvh. Rikke

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 14 Januar , 2012, 21:51 »
Ja..nu klækkede så næsten alle kyllingerne..temperaturen steg mod de næsten 40 grader til sidst..kunne ikke skrue længere ned for maskinen..

Nu har jeg bestilt et digitalt termometer hos thisted america..

Men viser det gamle vinkeltermometer forkert. ja så har jeg ruget med en forkert temperatur de sodste par år.. :o
Mvh. Rikke

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #6 Dato: 14 Januar , 2012, 23:47 »
hvis dit vinkeltermometer ikke viser korrekt, kan man forsøge at stikke det i meget varmt vand et sekund, for give det et chok, men pas på det ikke springer.
Det er der sikkert nogen af de gamle avlere der kender til, ellers spørg på America, de ved hvad fremgangsmåden er.
Venlig Hilsen INA

kyllingesalg

• Gæst
« Svar #7 Dato: 14 Januar , 2012, 23:55 »
Hej  ;D

Det er ikke sådan at du er kommet til at skrue op istedet for  ??? Det tager jo flere timer inden der sker noget. På de blå kan man hurtig lave den fejl, da det kun er en lille skrue man skal justere på. Og der står ikke hvilken vej man skal dreje den.

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 15 Januar , 2012, 06:24 »
Har prøvet at skrue knappen den helt den anden vej..så kan temperaturen slet ikke aflæses på termometer..så højt bliver det  ???
Mvh. Rikke

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 15 Januar , 2012, 06:29 »
Har desuden prøvet at ta et glas vand og først prøve med et dig. termometer. Det viste 38,4. Mit vinkeltermometer viste 37.8..men det hjælper jo ikke meget når maskinen stiger til 40 grader..og jeg ikke kan skrue ned..
Mvh. Rikke

Zoro

• Gæst
« Svar #10 Dato: 15 Januar , 2012, 18:49 »
Jeg købte i efteråret en Heka format rugemaskine til 90 æg ved det tyske firma Heka.

Jeg har så nu starten maskine op for første gang.
Det gik rigtig fint med temparaturen..lige indtil der kom æg i. Så steg temperaturen til 38,1 grad og jeg kan ikke skrue længere ned på knappen  :(
Syntes det er lidt mærkeligt at det går fint uden æg..men alt for høj temperatur når æggene er i maskinen.

Jeg bruger den som klækker, men derfor er 38,1 grad vel lige i overkanten. Jeg har prøvet at åbne spjældet ovenpå maskinen i håb og mat temperaturen ville falde lidt..men så kan der jo bliver problemer med fugtigheden..

Har skrevet til det tyske firma..men er der nogle fra forum der har en ide, hvad der er galt, vil jeg da gerne høre det..

@ Rixen.

Du kan sagtens have et defekt " Potmetter " i din Heka ruge maskine ???

NB: Kan du tage et billede af forsiden på din rugemaskine, så kan vi hurtigt fastslå hvilken en type potmeter, som styre dit varmelegme i rugemaskinen ???

Hilsen fra Jørn.

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 15 Januar , 2012, 20:54 »
ok..har taget et billede..

Hvad er et "potmetter" ? er det en tysk betegnelse for noget? og kan det udskiftes uden at hele maskinen skal sendes tilbage til tyskland?  ???
Mvh. Rikke

kyllingesalg

• Gæst
« Svar #12 Dato: 15 Januar , 2012, 21:17 »
Hej  ;D

Har lige været inde på deres side og se på den model. Det ser ud til at være en "økonomi" udgave de har fået lavet der. Du skal huske at hvis du selv begynder at skrue i den, bortfalder alt garanti.

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 15 Januar , 2012, 21:34 »
Ja det er rigtig nok en billigere udgave..men derfor skal l..vel alligevel virke  ;)

Mvh. Rikke

Zoro

• Gæst
« Svar #14 Dato: 15 Januar , 2012, 21:39 »
ok..har taget et billede..

Hvad er et "potmetter" ? er det en tysk betegnelse for noget? og kan det udskiftes uden at hele maskinen skal sendes tilbage til tyskland?  ???

@ Rixen.

Hej igen.

Et potmetter eller et ( Potentiometer ) er kort fortalt knappen man drejer på, for at indstille en ønsket værdi til en styring, eller en regulering af hastighed eller af temperatur.

NB: Jeg kender din rugemaskine glimrende, og kan berolige dig med at det er et lille indgreb at udskifte dette potmetter, samt at prislejet er under to hundrede kroner.

NB: Enheden kan købes hos America Thisted, eller i en hver grosist elektronik foretning.

NB: Dette  potmetter som blandt andet sidder i din type rugemaskine, har tidligere siddet i de fleste af  Hekas A modeller, men har desværre ofte vist sig at være ustabile i deres målinger, hvilket har gjordt at man er gået over til digital styring.

NB: Billederne viser et potmetter.

Hilsen Jørn.

« Senest Redigeret: 15 Januar , 2012, 21:44 Fra Jørn Clevin »