Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Sand på gulvet, men hvilken type ?  (Læst 11093 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MOK

• Passiv bruger
    • Odahesten.dk
Sand på gulvet, men hvilken type ?
« Dato: 11 Januar , 2012, 09:10 »
I mit tidligere hønsliv brugte jeg halm som strøelse, men nu kan jeg jo se, at der anbefales sand i mange tråde  /o

Mine duer havde derimod strandsand på gulvet og det var nemt at holde.

Hvilken type sand/grus bruger I til høns ?

Er det noget I kan få leveret i læs (synes de tidligere til-duerne-indkøbte-sække var en rigtig dyr løsning - sandblæsningssand)

Hvordan med bortskaffelse - det skal vel skiftes en gang imellem trods daglig rengøring ?

"Holdbarhed" i det hele taget  ;)

Det var da egentlig utroligt så mange ting jeg kunne finde på at spørge om mth. sand  ;D
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Sv: Sand på gulvet, men hvilken type ?
« Svar #1 Dato: 11 Januar , 2012, 09:17 »
Hej Morten. Jeg køber 1 m3 grus (hedder det 4/6 eller sådan noget...) en gang imellem, det koster ikke ret meget hos den lokale entreprenør, og der er til laaang tid.
Mvh Marianne

Offline MOK

• Passiv bruger
    • Odahesten.dk
« Svar #2 Dato: 11 Januar , 2012, 09:20 »
Hej Morten. Jeg køber 1 m3 grus (hedder det 4/6 eller sådan noget...) en gang imellem, det koster ikke ret meget hos den lokale entreprenør, og der er til laaang tid.

Altså sådan noget gult bakkegrus (eller hvad det nu hedder ?) - området omkring vores - meget-snart-kommende  ;D - er et grusgravsområde, så det må da være til at skaffe  :)

Er det så bare containerplads, når det skal skiftes helt ud Marianne eller ? og hvor tit gør/bør man egentlig det ?
Mvh.

Morten

3,6 sølv brakel

Samt
1,3 islænder

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 11 Januar , 2012, 09:22 »
Det bliver strøet ud i haven, under (frugt)træer og buske. Og ja, det er bare bakkegrus. Det fås vasket og uvasket. Jeg bruger det vaskede, fordi det uvaskede hurtigt kan blive smattet pga. de mindre partikler i det. Jeg bruger det nemlig også i bunden af et par mindre hønsegårde.
Mvh Marianne

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 11 Januar , 2012, 11:44 »
Faktisk er sand bedre at dyrke grønsager i en jord. Ham der fra Frilandshaven fra DR2 lavede et eksperimenter ang. de 2 forskellige "jord"typer.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline MOK

• Passiv bruger
    • Odahesten.dk
« Svar #5 Dato: 11 Januar , 2012, 11:46 »
Faktisk er sand bedre at dyrke grønsager i en jord. Ham der fra Frilandshaven fra DR2 lavede et eksperimenter ang. de 2 forskellige "jord"typer.

Jamen så går det jo ikke helt galt  /o det "siges" at vores nye "undergrund" består af 30 cm. muld og så grus nedenunder
Mvh.

Morten

3,6 sølv brakel

Samt
1,3 islænder

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #6 Dato: 11 Januar , 2012, 17:11 »
Jeg spreder jo rygtet vidt og bredt i diverse tråde her på forum i øjeblikket ::): Tørvestrøelse, tørvestrøelse ;D. Dyrere end sand, men nemmere at arbejde med. Jeg har hidtil haft grus i hønsehuset, men det skiftes ud nu med tørvestrøelse.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

kyllingesalg

• Gæst
« Svar #7 Dato: 11 Januar , 2012, 17:30 »
Hej  ;D

Vi bruger nu sandkassesand i sække fra jem & fusk. Det er en rimelig løsning så længe man ikke har det store forbrug. Ellers kan vi bare købe det i løs vægt på den lokale trælast.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #8 Dato: 11 Januar , 2012, 17:34 »
Jeg bruger også den fra J&F /o Nemt, hurtigt og billigt.....Aiiiiij hele 3 ting på en gang, man skulle tro det var et Kinderæg ;D
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #9 Dato: 11 Januar , 2012, 17:41 »
Jeg bruger osse sand. Henter en skovlfuld en gang imellem i sande-graven. Skal lige siges at min skovl rummer ca.1 m3 ;D, men jeg bruger også meget.  Har jeg altid brugt sand, dog kommer der opfejninger fra laden ind ovenpå.   Det er noget hønsene elsker, der er nemlig kerner og frø mv. imellem.

Offline Michael Flinker

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 21 Januar , 2012, 15:46 »
Lige et opklarende spørgsmål. Hvad er tørvestrøelse?
Jeg har brugt sandkassesand, men bruger PT spåner. Jeg har tænkt på at bruge spagnum fordi jeg altid smider det brugte i urtehaven. 
Hilsen Michael Flinker
0.1 Wyandotter dværg
0.3 Isa Brown

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #11 Dato: 21 Januar , 2012, 17:17 »
Lige et opklarende spørgsmål. Hvad er tørvestrøelse?
Jeg har brugt sandkassesand, men bruger PT spåner. Jeg har tænkt på at bruge spagnum fordi jeg altid smider det brugte i urtehaven. 
Der står lidt om tørvestrøelse her: http://www.dantorv.dk/lidt-om-toerv.html

Jeg har hidtil brugt sand og grus, men er skiftet til tørvestrøelse kombineret med spåner for nyligt. Det vejer knapt så meget som sand og "fylder" godt. Samtidig kan hønsene sandbade i det, og det komposterer hurtigt (men det er jo også en slags spagnum ;)).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"