Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ideer til indretning søges  (Læst 2864 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline claus74

• Bruger
Ideer til indretning søges
« Dato: 07 Januar , 2012, 18:12 »
Vi har pt en overdækket hønsegård på ca. 4x6 m. På den ene gavl er påbygget et hus på 1,2x2,4 m med siddepinde og 8 redekasser med udvendige låger til afhentning af æg. Huset skal holdes som det er. Der er støbt gulv i huset og nedgravede stålplader omkring gården.

Udvendigt på alt dette har jeg en indhegning på ca 8x12m uden afdækning, men den skal forhøjes og overdækkes med net.

Vores tanke går på at opdele det hele i ca 3 lige store dele og hele området skal bruges til høns. Altså så der bliver 3 indhegninger med ca 2x3m under tag (til brug i hele døgnet) og 4x8m til daglig "legeplads".

Vores valg af race er faldet på brahma, jersey og new hamshire. Det er ikke sikkert, at det bliver alle 3 racer, men det er inden for det område.
Derudover er der mulighed at kunne lukke kræene ud frit på resten af vores grund i perioder.

Hovedmålet med at have hønsene er: æg til dagligt brug og lave gode store slagtekyllinger og ikke mindst hyggen ved og omkring kræene.

Men så er jo lige, at alle spørgsmålene dukker op.
Hvor mange dyr i hver indhegning? Hvad med opdeling af kyllinger(haner og høner)hvor gør vi lige af dem, da størstedelen skal gå til opfedning.

Bare fyr løs med tip og ideer, så skal vi nok sortere i det.

På forhånd tak

« Senest Redigeret: 08 Januar , 2012, 08:27 Fra claus74 »

Offline claus74

• Bruger
Sv: Ideer til indretning søges
« Svar #1 Dato: 08 Januar , 2012, 08:27 »
Slet ingen ideer?... det var da utroligt

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #2 Dato: 08 Januar , 2012, 08:53 »
prøv at følge linket, hvis det virker, når den ikker blå

http://www.danaeg.dk/Products/Oekologiske%20aeg.aspx

der står jo lidt om dyr pr m2, for økohold, så mon ikk det rækker til gode gule blommer når de oss kommer på græs.

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 08 Januar , 2012, 18:57 »
Vi har også en løbegård omkring samme størrelse , jeg har hele siden mod vest ( bor i det vindblæste vestjylland) beklædt med nogle plader i godt en meters højde og tråd resten op i over 2 meters højde. Hønsene er glade for den læ det giver.
Jeg har fortrudt jeg ikke har lagt en eller anden form for tag over ca 20 - 30 m2 , så de altid har et sted der er tørt at sandbade.
Endvidere vil jeg også tilføje løbegården noget mere læ end kun mod vest , måske nogle trapezplader , men bare i knæhøjde.
Jeg har også nogle hyldebær buske / træer i gården , og de er svært populære året rundt : så længe der er blade på nyder de roen under hylden og nu sidder de på grenene og får sig en morfar.  :D

pøj pøj

hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?