Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Erfaring med tørvestrøelse?  (Læst 7982 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Erfaring med tørvestrøelse?
« Dato: 07 Januar , 2012, 11:42 »
Hvad er jeres erfaring med tørvestrøelse til fjerkræ? Jeg startede med grus, men det er tungt og bliver vådt når det ligger udenfor. For ca. 2 måneder skiftede jeg til spåner, det er ok men ikke optimalt synes jeg. Nu har jeg fundet tørvestrøelse, som er billigere og skulle være genialt at anvende til høns.

Har I prøvet det?

Fandt en gammel tråd, men der står ikke sååå meget om det, andet end at ballerne bliver stenhårde i frost og er umuligt at sprede, og langt de fleste i tråden anbefaler easy-strø i stedet for.

Det med frostvejr og anvendelse vil jeg gerne høre mere om? <+
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline madsen

• Passiv bruger
Sv: Erfaring med tørvestrøelse?
« Svar #1 Dato: 07 Januar , 2012, 17:53 »
Jeg bruger Easy-strø - det er let at skovle op, og jeg har ikke oplevet at det vil fryse ( heller ikke sidste vinter )
Jeg strør nyt lag på jævnligt, inden det bliver skiftet - det bliver skiftet ca. hver 3. uge - alt afhængig af hvor vådt det er.  :)
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #2 Dato: 08 Januar , 2012, 09:29 »
Tak for svaret :).

Jeg kørte ud til et fodersted i går, og købte en balle tørvestrøelse og 4 baller spåner. De sagde derude at tørven indholder ca. 15% vand, og dermed bliver hårdt hvis man ikke kan opbevare det frostfrit. Det kan vi ikke, men om sommeren kan vi bruge det tænkte jeg, og købte en balle med hjem for at strø den ud med det samme. Det virker rigtig lækkert, næsten som pottemuld, bare brunt og mere porøst. Jeg brugte en kvart balle og blandede det med en kvart balle spåner. Det virker helt rigtigt, så nu ser jeg hvordan det er efter en uges tid, når jeg igen skal muge ud.

Jeg gav 85 kr. for en balle med 35-40 kg i, og spånerne gav jeg 65 kr. for, for en balle med ca. 20 kg i. Hvad giver I for jeres?
Venlig hilsen Tanja

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #3 Dato: 30 April , 2012, 07:19 »
Jup, lige en opdate :): Jeg har kørt med tørvestrøelse som bundmateriale i en måned nu... AND I HATE IT! >:( Det er dejlig nemt at arbejde med, det dufter dejligt.... Men ud over det...! Jeg har læst om tørvestrøelse at det er støvfrit, men det er mit i hvert fald ikke /d. Over alt ligger der et tykt lag brunt støv fra støelsen. Det sidder endda fast på væggene, og er kommet ud i forrummet til hønsehuset, hvor mine foderbeholdere og redskaber er dækket af det brune støv. Det smitter af på tøjet som bare pokker, så nej, jeg er desværre ikke begejstret for det mere, og skifter til sand igen, selv om det er tungt.

Jeg har to baller tilbage endnu, men de bliver strøet ud i hønsegården.
Venlig hilsen Tanja

Offline Kate

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 30 April , 2012, 07:47 »
Så holder vi os fra det. Tak for testen Tanja  ::)

Har du set Lenes tråd om hamp strøelse ?
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 30 April , 2012, 17:24 »
Ej, øv. Nu har jeg lige købt en Balle tørve strø for at teste, og så ser man dit indlæg  >:( . Nogen som vil købe tørvestrøelse ?  *e
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline morT4

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 30 April , 2012, 17:48 »
Jeg har brugt tørv i år til mine heste, fordi det er billigt (før brugte jeg hamp, som er super godt, men meget dyrt til hestene) og kan konstatere at der er STOR forskel på hvor meget det støver, alt efter hvor man køber det. Dem jeg købte i efteråret støvede som ind i h... >:(, og jeg svor at det ville jeg ikke bruge. men så fik jeg et par baller af en der har hest opstaldet hos mig..... og det var bare det bedste tørv, tørt og støvfrit  :D. Så der er stor forskel.
Mine høns går på grus, da det er super nemt at rive klatterne sammen i.
« Senest Redigeret: 30 April , 2012, 17:53 Fra morT4 »
1,1 (+2 vallaker?) hest
0,1 ruhåret hønsehund/labrador blanding
1,2,3 katte
1,0 laksefarvede dv Kochin
0,3 orpington
0,2 sorte Australorps
0,20,6 blandings høns
2,2 børn
1    mand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 01 Maj , 2012, 07:18 »
Tak for update, Tanja /o
Jeg holder mig til sandet :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Bolding

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 01 Maj , 2012, 10:05 »
Min foderstof-pusher fik også lokket mig til at prøve tørv. Og jeg må sige at den balle skal bare udryddes og så skal jeg have noget andet. Det er nemlig både mørkt, sviner og hvis hønsene, som mine, ikke vil bruge redekasser så er æggene simpelthen så snavsede som jeg ikke har oplevet før. Een positiv ting er at hønsene synes det er sjovt at gå og rode i, men det kan de altså gøre udendørs hvis det står til mig.

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #9 Dato: 01 Maj , 2012, 12:48 »
@Charlotte hvem er  producent  for den  støvende og  ikke  støvende udgave?
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand