Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Sandbad  (Læst 2965 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kenneth j

• Passiv bruger
Sandbad
« Dato: 06 Januar , 2012, 20:03 »
Hej

Skal have lavet et sandbad til mine høns og tænkte.

Kan man bruge det sand man kan købe til at lægge mellem nylagte fliser ??
Det er hvid fin sand men skulle være mere basisk end andet sand for at holde ukrudt væk.

Så tænkte jeg at der blev skrevet de gerne vil bade i aske da det var basisk. Betyder det så at de vil have bedre af det sand end alm sand ?

Skal det være frit på jorden eller kan jeg lave det i en opvaske balje ??

/Kenneth
1,4,3  Dansk landrace dværg
1,3  Dansk landrace
2,7,2  Blå kobber Maran
1,0,3  Sort kobber Maran
0,4 blandet

http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.djursracefjerkrae.dk/

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Sandbad
« Svar #1 Dato: 06 Januar , 2012, 20:10 »
Det gule sand indeholder lidt ler. Faktisk er mine høns rigtig glade for almindelig sandjord, som vi har masser af i Vestjylland.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline strikkejane

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 07 Januar , 2012, 12:39 »
Hej Kenneth.

Jeg er ikke særlig erfaren hønseejer og startede op med et lave sandbad i en gammel zinkbalje som jeg gravede lidt ned og fyldte op med en blanding af sand og jord. Den stod under et overdække i hønsegården, så der altid var tørt når der skulle bades. Under resten af overdækket (som er 1 m bred og 2,4m lang og knap en meter højt) er der bare ganske almindeligt havejord. Det jeg kunne se, var at ingen af hønsene brugte jorden/sandenti baljen til at støvbade i - alle 5 høns gravede huller i den ganske almindelige jord og lå og hyggede der. Så nu har jeg fjernet baljen og hullet hvor baljen før stod er nu yndlingsbadestedet. :-) Så her hos mig støvbades der i ganske almindelig tør havejord.

Jane
Venlig hilsen
Jane :-)

1 dejlig mand
2,1 dejlige børn
1,0 bull terrier
0,1 schæfer
1,0 underlig kat
0,5 skønne new hamsphire fra foråret 2011 (som alle nu forsyner os med skønne fine æg)

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #3 Dato: 07 Januar , 2012, 12:53 »
ja ak der hvor mine støvbaede er der nu et lille vandhul /d

Offline Fristed

• Passiv bruger
    • Fristedsgalleri
« Svar #4 Dato: 07 Januar , 2012, 13:09 »
hvis du har mulighed for at overdække et hjørne, så tror jeg hønsene vil foretrække det.. men i disse regnvåde tider har jeg sat en lav bakke (gl.fotobakke) ind til dem med jord/sand og den bruger de når de ikke kan finde en tør plet udenfor under udhængene/buskene.. ellers åbner jeg bare ind til maskinhuset hvor der er sandbund...så sandbades der i stor stil  ;D

men om dit flisesand er bedre...eller om de vil foretrække det fremfor noget andet.. må næsten bare komme an på en prøve.. :)
Hilsen Gitte Fristed

2,8 orpington, gule stor
1,3 guld-sortrandede wyandotter stor
1,2 dværgsilke, vildtfarvet
0,2 dværgsilke, hvide
1,3 Krøllet dværg Kochin
1,0 islænder Ari fra Sysselhaven
1,0 haflinger Nantino Hestvang
1,2 katte
1 cairn terrier
4 børn (17, 18, 21, 21)
Min mand hbp