Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: 2012  (Læst 2967 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dorte K

• Passiv bruger
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
Sv: 2012
« Svar #15 Dato: 01 Januar , 2012, 14:54 »
Rugemaskinen skal spinde skal den, gerne af flere omgange! Jeg håber at kunne fylde op med dværgmaran æg. Så skal der udvides med et kyllingehus og løbegård, og måske en større løbegård?
År 0 for Maranklub DK skal også blive spændende :)

Og måske et par nye titler t efteråret, om alt går vel? F.eks. Fjerkræudstiller og 1.reservelæge  /o Det bliver dog både første og sidste gang jeg vil bruge sidstnævnte her på forum.
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk

Offline Lone Knap

• Bruger
« Svar #16 Dato: 01 Januar , 2012, 16:03 »
Vi er allerede i gang. De gamle fårestalde er ved at blive sat i stand, så der bliver plads til alle skrukhønsene med deres kyler. Så skal det nuværende hønsehus udvides, pudses op osv, og noget af hønsegården, lige ved lemmen, skal overdækkes. Planen er at de kobberfarvede maraner skal blive til flere.
Dejligt nyt år til jer alle.

Susanne

• Gæst
« Svar #17 Dato: 01 Januar , 2012, 16:40 »
Jeg skal forbedre de vildfarvede dværgsilkehøns. Jeg har her i mit første udstillingsår lært SÅ meget, og den viden/erfaring skal selvfølgelig bruges.

Og så skal jeg huske at beholde de store kyllinger noget længere - jeg var for hurtig til at sortere væk i sommers.

Derudover skal jeg - som altid - slå migselv over fingrene hver gang jeg lige får lyst til at have en race mere. Der ER ikke plads, hvis jeg også skal avle med flere stammer.

Og sidst, men ikke mindst: Jeg skal have besluttet om jeg vil udstille eller "bare" arbejde med avlen hjemme. Det har nemlig været et ret tidskrævende projekt for mig i 2011. Og hvis udstillingspresset (incl hønsedag, klubaftener, klargøring og selve udstillingsdagene er sorteret fra, vil det blive mere overskueligt. Men knap så sjovt, altså, så....)

Og NU må det godt blive forår  /o
« Senest Redigeret: 01 Januar , 2012, 16:51 Fra Susanne »

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #18 Dato: 01 Januar , 2012, 16:50 »
Ja den er værre- jeg skal have trykket på reset knappen totalt her.

Jeg starter totalt ved nul og mulighederne er uendelige hvilket er lidt uoverskueligt :D men først og fremmest skal jeg have lavet et totalt bombesikkert hønsehus. Efter planen går vi gang til marts. Vi har jo masser af plads, det er sikkerheden den er galt med her. Jeg tænker at det bagerste af haven skal hegnes totalt ind og der skal sættes strøm til.

Det bliver dyrt og da min økonomi er mildest talt dårlig skal der ikke klattes penge væk. Men det kan godt komme til at gå /o

Thorleif har lovet mig rugeæg af hvide croad langshan-dem ser jeg frem til da det er en meget flot og statelig race.

Så er der maranerne, dem nåede jeg at blive rigtig glad for sidste år. Jeg var jo en af dem som startede med at få blå kobber maraner til DK. Heldigvis er de blevet spredt en del og dermed kan jeg få rugeæg igen fra "min" stamme, men jeg var så uheldig ;) at se de guldgøgespættede hos Mark og nøj, de er da ikke særligt grimme :D

Jeg elsker jo især genetik og de udfordringer der er ved de sjældne racer.

Og så er der engelske araucana og brahma- har man først prøvet dem er de MEGET svære at undvære men jeg vil ikke bide over for meget.

Min far skal have serama til hans drivhus ;)- det ved han bare ikke endnu.

Måske en lille dværgrace-silkehøns er jo fantastiske ik Susanne? ;)

Jeg skal have ænder, forhåbentligt sachsen ænder. Og så har jeg lavet en aftale om at købe æg af krølgæs til foråret. Jeg har allerede købt rullebakken /o

Måske skal jeg prøve 3-4 kalkuner til at fodre op til slagt. Og hvis jeg kan finde ud af at passe dem, de er jo lidt vanskelige har jeg hørt, vil jeg overveje racekalkuner i 2013.

Hvis jeg når halvdelen af alt dette og jeg ikke har lidt enorme tab næste nytår så vil jeg være tilfreds. At udstille på min første udstilling vil være fantastisk- men jeg vil ikke være kæphøj og tro jeg kan nå det hele.

2012 er mit nye år nul /o jeg er bare så klar til alt hvad der byder sig.

Og jeg vil rigtigt gerne til en udstilling i udlandet, formodentlig Holland da vi har venner dernede /o
En af dem har venligst tilbudt at tage manden med på pub imens jeg er afsted til show, så han ikke opdager hvor mange høns jeg har stoppet ind i bilen før vi når den tyske grænse ;D

Og så fylder jeg 30 til sommer og der skal være hønsefest i haven med hjemmeavlet kylling på grillen og klapperkyllinger til børn og barnlige sjæle ;)

Og så har manden endelig givet sig og lovet mig en hundehvalp i fødselsdagsgave !cs ;B
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Susanne

• Gæst
« Svar #19 Dato: 01 Januar , 2012, 17:02 »
Et rigtig dejligt Johanne-svar  /o

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 01 Januar , 2012, 17:08 »
I lige måde Susanne /o

thorleif

• Gæst
« Svar #21 Dato: 01 Januar , 2012, 17:16 »
Jeg vil blive meget overrasket hvids ikke Johanne bliver at se paa optil flere udstildinger om 11-12-13-14 maaneders tid. Jeg skal nemlig sende hende aeg, som hun siger i sidste post, og to af de hoener hun faar aeg ifra (3 aar gamle) avler meget flote og store afkom, baade haner og hoener. Hun begynder jo ikke "paa bunden" med Croad Langshan, og der vil medst sandsynligt vaere flere udstildingsdyr i hendes foerste hold. Hanerne er nu godt igang, og paa Loerdag skal jeg lyse og veje 23 aeg, ifra 7 hoener og to haner i to stammer, saa faar vi vide sandheden. Jeg har begyndt en blog om udrugning af det her hold, saa Johanne kan foelge udviglingen der. Som i kan laese i bloggen, er der lidt spoergesmaalstegn ved den ene hane, men jeg haver flere!
Selv saa skal jeg i 2012 kun proeve at faa mig 3-6 hoener at avle videre paa, da (hvids) jeg flytter til Danmark har jeg import-papirer til op til 20 dyr, og jeg har en (maaske to) andre racer jeg gerne vil have med.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #22 Dato: 01 Januar , 2012, 18:05 »
De er altså også smukke  ;D
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 01 Januar , 2012, 18:28 »
De er rigtig flotte!

Har en svaghed for hvide høns, men der er bare ikke plads!
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

thorleif

• Gæst
« Svar #24 Dato: 01 Januar , 2012, 18:32 »
Ja Bettina, de er nogle vidunderlige fugler. Jeg plejede ogsaa at ha dem i Bantam (dverg), og de var lige soede. Det er intet under at de gamle kinesere kaldte de hvide Langshans "en gave ifra Guderne!
Jeg gleder mig virkelig til Johanne kommer skikkeligt igang med dem, saa skal det atter blive tusindvis af Croad Langshans paa Jylland!

bly viol

• Gæst
« Svar #25 Dato: 01 Januar , 2012, 19:09 »
åhhh jeg har så meget jeg gerne vil . men men men det kræver tid . penge og tilrettelæggelse . ha et hus til ænder og gæs . ( måske et mere til høns hehe ) men ja vi må se hva tiden bringer .

vil gerne starte for mig selv . ha butik og undervisning hjemme . og måske udvide det med fjerkræ som peter agger skrev til mig . . ha den mest kreative anderledes butik . en lille så jeg selv kan overskue det . men meget speciel butik . kimen til MARKBLOMSTEN blomster . jernkunst fjerkræ og haveplanter . vil så gerne . men vi må se

skal ha plantet vores store have til på 2 tdr land . inddraget søen . ha sat orangeriet op . lavet førstesal på huset . nyt badeværelse . mange ting .

har meget jeg gerne vil .

ps johanne . ja de er lækre ik hehe . er vild med dem /o

Almo

• Gæst
« Svar #26 Dato: 01 Januar , 2012, 19:25 »
Mål på fjerkræfronten:

* Bygge en "andestald", så jeg slipper for at flytte dem ind om vinteren

* Få udvidet andebesætningen med landænder i hvid og vildtfarve + måske Cayoga...

* Sørge for at der kommer flere stk. fjerkræ i fryseren end til ræven  ::)

Godt nytår  :D

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 01 Januar , 2012, 20:44 »
... glemte lige
 skal fedte lidt for nabokonen og få fat i hendes gåserugeæg... sidste år fik kun 2 og der kom ikke noget ud af meeeen jeg lærer det vel, så nu ved jeg- takket være jer- lidt mere hvordan jeg skal behandle dem.
meeen kunsten er at begrænse sig selv, og det er meget svært, som i skriver man vil jo så meget
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 02 Januar , 2012, 13:43 »
Begrænsningens kunst er den sværeste :D

Offline Lundur

• Passiv bruger
« Svar #29 Dato: 02 Januar , 2012, 15:02 »
Hos os (mig og mine sønner, som har deres dyr gående hos mig) sker der en del ændringer i 2012. Peter (30)har skippet de store sølv sortrandede Wyandotter, Søren (35) har skippet sine dværgwyandotter i guld sortbåndede og jeg er ved at sælge ud af mine store New Hampshire, så jeg kun beholder en stamme i 2012. De ledige stammerum er rengjorte og desinficerede, så vi har lavet plads før vi køber nyt. Er jeg hellig? NEJ jeg har flere gange glemt begrænsningens svære kunst og fået nyt ind uden rigtig at have pladsen. Så bliver min kone gal, hun interesserer sig egentlig ikke for hønsene før de er i fryseren, men hun forlanger og kontrollerer at de dyr vi har, de har det godt, ellers kommer der et ultimatum - igen. Af skade bør man jo blive klogere!!!!!!!
Som der står i min signatur skal 2012 være Maranår i Hadbjerg, idet Peter og jeg skal have store Maran snarest, og jeg håber på at få gode avlsdyr eller æg fra DK og evt. fra området omkring Marans sydvest for Paris. Peter og jeg er ikke pionerer med nye eller meget svære farver som f.eks. blå, så vi holder os til de "gode gamle" farver.
Søren har i 2011 forbedret de fleste løbegårde med gråspurvetæt volierenet og med 60 cm høje eternitplader gravet 20 cm ned, så de giver en god høj kant over jorden, der giver læ. Målet er at få de sidste løbegårde lavet ligesådan. Søren vil iøvrigt prøve at få en stamme store Araucana i blå guldhalset (lige nu har han kun 1,0 fra Tanja) og evt. vil han senere have Maran i dværg.
Jeg vil også fortsætte med at forfine mine store sorte Nøgenhalse efter at vi gennemførte en absolut nødvendig blodfornyelse i 2010/2011.
Avlen af grå danske gæs og sachsenænder må godt gå lidt bedre. Overskuddet smagte fint, men udstillingsresultaterne var ikke så gode, og efter 40 år med fjerkræ uden raceavl, er det nu blevet en vigtig del af arbejdet gennem året at afslutte med et par udstillinger med en bedømmelse af dyrene. Jeg er en af dem der efterhånden har ændret standpunkt, men absolut uden at blive fanatisk.

Godt avlsår 2012 ønsker jeg jer alle.

mvh Steffen
mvh Steffen Lund
Sekretær i Maranklub DK
10,16 Nøgenhalse sorte i stor
4,7 Grå danske gæs
2,4  Sachsenænder
10,18 Maran i stor, Sort-Kobber og Hvedefarvet.
http://www.maranklub.dk