Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Salg af æg?  (Læst 50568 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Salg af æg?
« Svar #90 Dato: 05 Januar , 2012, 15:59 »
Det vil vel ikke vaere noedvendigt med en afstemning, jeg tror ikke det findes nogen her paa forum der er for burhoens.

Nej,du har ret,Thorleif.Når man ser det flotte billede af en burhøne,kan man ikke være imod   /o /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Salg af æg?
« Svar #91 Dato: 05 Januar , 2012, 16:02 »
Der er rigtig kommet gang i den idag.Det er nok vejret der gør det.Så er der åben for en diskution/konflikt hvis man er for burhøns. ;D ;D
« Senest Redigeret: 05 Januar , 2012, 16:24 Fra Tranum. »
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Salg af æg?
« Svar #92 Dato: 05 Januar , 2012, 16:24 »
Ja burhøns og skrabehøns er noget skidt, som burde forbydes. Men som bliver produceret så længe som der købere til det.
Mange mennesker er s.... ligeglade med hvordan dyrene har haft det. For i manges øjne er det bare nogle dumme dyr, som alligevel ikke ved bedre.

Der burde måske være billeder på alle æg og kød, som viser den rigtige opdrætsform. Men igen der er jo også advarsler på cigaretter og folk ryger jo gladeligt videre alligevel.

Men der er vel også andre aspekter i at aftage burhøns og det er sygdomme og vaccinationer. Da der var udbrud af new castle disease, så var det i privat besætninger med hybrider det blev fundet.
Nu er de sikkert nok alle vaccineret mod new castle og det er sikkert med levende vaccine, og hvis det er det, så må de ikke gå med uvaccinerede dyr.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Salg af æg?
« Svar #93 Dato: 05 Januar , 2012, 16:27 »
Jeg kan ikke tro der er ret mange som selv har/har haft høns selv,som kan spise et buræg og tilmed nyde det.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

thorleif

  • Gæst
Sv: Salg af æg?
« Svar #94 Dato: 05 Januar , 2012, 16:32 »
Grunden til at jeg ikke vil vurdere at ha "ex-batteri"-hoener, er at disse lever i et saa kontrolleret miljoe, temperatur specielt, at jeg er ikke sikker paa om man goer dem en tjeneste ved at tage dem ind i udegaaende miljoe og kolde hoensehus. Det er jo ikke saa ledt at spoerge en hoene om hvordan de har det? Men det er mig, tro endelig ikke at jeg skal starte en debat for og imod. De skulde ikke ha vaert placceret i de bur, det kan vi vel alle enes om?

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Salg af æg?
« Svar #95 Dato: 05 Januar , 2012, 20:13 »
De skulde ikke ha vaert placceret i de bur, det kan vi vel alle enes om?

Helt enig  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Salg af æg?
« Svar #96 Dato: 05 Januar , 2012, 20:21 »
burhøns opfylder købernes ønsker æg! og det er jo lovligt, så hvis nogen virkelig mener det ikk er i orden, står det dem frit for at starte et hønseri med fritgående eller øko høns efter hvad man tror man kan drive rentabelt, og tage kampen op. eller os må man accepter at man er en del af et mindretal, der jo har lov at ha sin mening, men i må ligesåvel respektere at andre er af en anden holdning.

og så er der jo nogen der gætter på hvad jeg er til men det ved dem der kender mig, og det er nok for mig

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Salg af æg?
« Svar #97 Dato: 05 Januar , 2012, 21:14 »
Jeg syntes på ingen måde det er i orden den måde man behandler burhøns og opdræt af kyllinger på,og hvis man vil gøre en forskel,må man hvis man ikke er selvforsynende købe økologiske æg,men det stopper jo ikke her,da industrien er storforbruger af burhønseæg,mayonnaise,kager og meget mere.Det bliver nok lidt af en svær opgave.
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Hiltunen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 370
  • Øksemorder
Sv: Salg af æg?
« Svar #98 Dato: 05 Januar , 2012, 22:22 »
Grunden til at jeg ikke vil vurdere at ha "ex-batteri"-hoener, er at disse lever i et saa kontrolleret miljoe, temperatur specielt, at jeg er ikke sikker paa om man goer dem en tjeneste ved at tage dem ind i udegaaende miljoe og kolde hoensehus. Det er jo ikke saa ledt at spoerge en hoene om hvordan de har det? Men det er mig, tro endelig ikke at jeg skal starte en debat for og imod. De skulde ikke ha vaert placceret i de bur, det kan vi vel alle enes om?
Je fik 6 stk 6. november, de var ikke helt skaldede men heller ikke for kønne. De har ikke været syge, og har det ganske fint. Så de er vist robuste nok.
første billede er da de kom
andet er efter 1 måned
« Senest Redigeret: 05 Januar , 2012, 22:23 Fra Hiltunen »
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Salg af æg?
« Svar #99 Dato: 05 Januar , 2012, 22:59 »
Je fik 6 stk 6. november, de var ikke helt skaldede men heller ikke for kønne. De har ikke været syge, og har det ganske fint. Så de er vist robuste nok.
første billede er da de kom
andet er efter 1 måned
Mit første hold var, som tidligere skrevet, næsten skaldede. Grundet fældning, måske hjulpet godt på vej af en tørstekur?
Deres første støvbad efter en uge var en mærkelig oplevelse, dels ynkelig, dels livsbekræftende: de lignede en flok grydeklare kyllinger, der lykkeligt tog støvbad for første gang..... De fik i øvrigt impulsen til det fra en gråspurveunge ::).
De hold aflagte burhøns, vi har haft, har ikke fejlet andet end hvad en overdreven næbkupering sammen med et helt fritgående liv har afstedkommet: de kan ikke bide langt græs over, sluger det helt og ender med en kugle sejt hø i kroen - som forhindrer dem i at fylde tilstrækkeligt med mad i den. De døde af sult trods rigelig adgang til foder. Det skete for 3 af dem efter nogle måneder. De virkede faktisk OK indtil de lagde sig.....
6-8 uger efter deres ankomst havde de igen hel fjerdragt, lagde æg (store) i imponerende hastighed (5 om ugen per høne) - og skrabede lystigt efter insekter, stimlede sammen om madrester, kom rendende når man kom ud for at grave kartofler op (de var overbevist om at jeg gravede efter orm) - alt i alt helt normale høns. Det eneste negative, jeg kan sige om dem, er faktisk at de ikke ser særligt kønne ud. Det er jo ikke udseendet, der er avlet efter. Så egentligt tror jeg at aflagte industrihøns på deres egen måde har betydning for racefjerkræavl: mange går over til pæne høns når de først har haft aflagte industrihøns. Selv startede jeg faktisk med racehøns. En stamme højt præmierede sort/sølvhalsede italienere, der viste sig at have salmonella af den farlige slags, hvilket medførte kredsdyrlæge, dyre blodprøver og aflivning samt karantæne. Så det var ikke den bedste start. Derfor de aflagte burhøns. De var sunde og billige.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Salg af æg?
« Svar #100 Dato: 05 Januar , 2012, 23:39 »

citat fra tidligere indlæg af kristiank
ankerine der står jo den døede kort efter billedet blev taget, ikke at den blev aflivet, altså må den jo være dødsyg, og i stedet for straks aflivet stillet til fotogafering. 

kristian

Jeg har svært ved at følge din logik i denne sammenhæng. Det afbillede dyr er næppe kommet i den miserable, og fuldstændigt uacceptable, forfatning, i løbet af de sidste 5 minutter af dets liv. Og så harselerer du over at hønen er stillet op i ca 5 minutter for at blive fotograferet, til dokumentation, for en klart uacceptabel behandling af dyr.

 /f
Mvh
Erik Andersen

thorleif

  • Gæst
Sv: Salg af æg?
« Svar #101 Dato: 05 Januar , 2012, 23:42 »
Lidt temperatur maa man regne med i en slig debat?

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Salg af æg?
« Svar #102 Dato: 05 Januar , 2012, 23:53 »
Naturligvis.

Men temperament og logik skal gerne være nogenlunde afbalanceret. ;)
Mvh
Erik Andersen

kyllingesalg

  • Gæst
Sv: Salg af æg?
« Svar #103 Dato: 06 Januar , 2012, 00:59 »
burhøns opfylder købernes ønsker æg! og det er jo lovligt, så hvis nogen virkelig mener det ikk er i orden, står det dem frit for at starte et hønseri med fritgående eller øko høns efter hvad man tror man kan drive rentabelt, og tage kampen op. eller os må man accepter at man er en del af et mindretal, der jo har lov at ha sin mening, men i må ligesåvel respektere at andre er af en anden holdning.

og så er der jo nogen der gætter på hvad jeg er til men det ved dem der kender mig, og det er nok for mig

Hej  ;D

Det er en mærkelig logik du har der  ??? Jeg tror såmænd at hvis køberne af buræg kunne se hvor æggene kom fra at de ville fravælge dem.
Og at man så selv skal blive ægproducent for at få nogle æg der er produceret under ordentlige vilkår  ??? Ja det svarer jo til at man er nød til at blive Politimand hvis man ikke synes at kriminalitet er iorden.
Det er nok nemmere at bare fravælge de produkter der ikke er produceret under ordentlige vilkår. Og er vi nok der gør det skal der nok blive lavet om på tingene. Det er set før  /o

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Salg af æg?
« Svar #104 Dato: 06 Januar , 2012, 01:11 »
Hej  ;D

Det er en mærkelig logik du har der  ??? Jeg tror såmænd at hvis køberne af buræg kunne se hvor æggene kom fra at de ville fravælge dem.
Og at man så selv skal blive ægproducent for at få nogle æg der er produceret under ordentlige vilkår  ??? Ja det svarer jo til at man er nød til at blive Politimand hvis man ikke synes at kriminalitet er iorden.
Det er nok nemmere at bare fravælge de produkter der ikke er produceret under ordentlige vilkår. Og er vi nok der gør det skal der nok blive lavet om på tingene. Det er set før  /o

Godt sagt  /o
Det er lidt ligesom at fravælge de folk man ikke kan diskutere fornuft med. ;)