Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hybrid  (Læst 7693 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline michael m

• Passiv bruger
hybrid
« Dato: 21 December , 2011, 17:42 »
hej jeg har lige fået kyllinger af røde amerikaner 9 små gule kyllinger og 3 sorte kan man sige at de 9 gule er ens eller er det forkert og de 3 sorte er ens hvad meder i kan de gule godt være blandet

Offline fiskefjaesen

• Passiv bruger
Sv: hybrid
« Svar #1 Dato: 21 December , 2011, 17:54 »
Vil gætte på at de ikke er 'ægte' da det normale farvespænd på amerikaner*amerikaner ligger fra gul til mørk orange på daggamle kyllinger.
 Så tror ikke du kan sige noget som helst om kønsfordelingen på dem, går ud fra at det er det du mener med om de er ens?

Offline michael m

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 21 December , 2011, 18:20 »
Vil gætte på at de ikke er 'ægte' da det normale farvespænd på amerikaner*amerikaner ligger fra gul til mørk orange på daggamle kyllinger.
 Så tror ikke du kan sige noget som helst om kønsfordelingen på dem, går ud fra at det er det du mener med om de er ens?

ja jeg troede at 9 gule nok enten var hunner eller hanner alle sammen og det samme med de sorte

Offline fiskefjaesen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 22 December , 2011, 09:35 »
Er æggene købt ved rugeri, for jo så burde farven sige noget om kønnet, men hvis det bare er røde amerikanere der er krydset med rød amerikaner så er de ikke kønsvisende hvad angår farve længere... Er kun ved første kryds at de er kønsvisende så vidt jeg ved.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 22 December , 2011, 09:56 »
Jeg synes heller ikke at farven lyder, som om de er rene "rød amerikanere".. Jeg tror, de er blandede, og så siger farven IKKE en dyt ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline michael m

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 22 December , 2011, 16:53 »
Jeg synes heller ikke at farven lyder, som om de er rene "rød amerikanere".. Jeg tror, de er blandede, og så siger farven IKKE en dyt ;)
det var min gamle far der kom med en bakke æg han sage manden hade røde amerikaner og hade fået en kok til sin samling så ville jeg gerne prøve min rugemaskine af og der kom de 9 gule kyllinger og 3 sorte har slet ikke set hønsene hvor æggene stammer fra men så meget jeg ved skulle hanen være grå og sort men vi må jo se hvad de bliver til tror i ikke at de bliver røde så vis det er høns og de bliver voksen

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 22 December , 2011, 20:59 »
det var min gamle far der kom med en bakke æg han sage manden hade røde amerikaner og hade fået en kok til sin samling så ville jeg gerne prøve min rugemaskine af og der kom de 9 gule kyllinger og 3 sorte har slet ikke set hønsene hvor æggene stammer fra men så meget jeg ved skulle hanen være grå og sort men vi må jo se hvad de bliver til tror i ikke at de bliver røde så vis det er høns og de bliver voksen

Jeg tror ikke, du kan regne med farven!! Mine seneste blandinger af mor:rød amerikaner og far:hvid blandingshane gav alle mulige farver, en helt rød (blev til hane), en helt hvid (blev til høne), en flødefarvet med brune pletter (blev til hane), en orange med bruge pletter (blev til høne), en blå/splash (blev til hane), en rød/hvid mixfjer (blev til høne)...

TROR ikke farven betyder kønsbestemmelse ved amerikanerblandinger  ;D
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline fiskefjaesen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 22 December , 2011, 21:11 »
Enig med Metmus, men det gør det jo også kun mere spændende at følge dem og se hvad der blir hvad:)

Offline michael m

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 22 December , 2011, 21:41 »
Enig med Metmus, men det gør det jo også kun mere spændende at følge dem og se hvad der blir hvad:)
ja lad os se hvad det bliver til men sadler nu nok om til jersey kæmper  vil gerne prøve have høns med kød på  måske lidt af bække dele nu må vi se

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #9 Dato: 22 December , 2011, 21:54 »
så må du jo til lolland efter lenes /o

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 23 December , 2011, 08:08 »
ja lad os se hvad det bliver til men sadler nu nok om til jersey kæmper  vil gerne prøve have høns med kød på  måske lidt af bække dele nu må vi se

Du kan jo sagtens beholde dine hybrid blandinger, eller ihvertfald hønerne, selvom du skifter om. Og ellers kan du skille dig af med dem, når du kan se, hvor mange haner og høner, der er.. Men du fik jo, hvad du gerne ville have - NEMLIG bevist, at din rugemaskine virker!  ;)

Hvilken rugemaskine har du i øvrigt?
Mette

Offline michael m

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 23 December , 2011, 19:39 »
Du kan jo sagtens beholde dine hybrid blandinger, eller ihvertfald hønerne, selvom du skifter om. Og ellers kan du skille dig af med dem, når du kan se, hvor mange haner og høner, der er.. Men du fik jo, hvad du gerne ville have - NEMLIG bevist, at din rugemaskine virker!  ;)

Hvilken rugemaskine har du i øvrigt?
det er bare et køleskab jeg har lavet lidt om på har kun plads til 54 æg men det er ok til mig må jo alligevel kun holde 30 høns ikke

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #12 Dato: 23 December , 2011, 19:53 »
Man må gerne have mere end 30 høns, hvis det er i landzone, så skal der bare udarbejdes gødnings-regnskab, som skal indsendes til plantedirektoratet hvert år senest 31/3. Så må man have mange 100 ungdyr gående.

Offline michael m

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 23 December , 2011, 19:54 »
Man må gerne have mere end 30 høns, hvis det er i landzone, så skal der bare udarbejdes gødnings-regnskab, som skal indsendes til plantedirektoratet hvert år senest 31/3. Så må man have mange 100 ungdyr gående.hvor længe er det ungdyr

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #14 Dato: 23 December , 2011, 20:03 »
Det er ikke afgørende om det er ungdyr eller avlsdyr. Blot den forskel at ikke ret mange har flere hundrede avlsdyr gående. Men hvis man har i området, 25 til 50 avlsdyr, så giver det ofte mange hundrede ungdyr. Det er i al fald tilfældet hos mig. ;D
Men en tommelfinger regel, kan groft sagt siges at en kylling bliver til ungdyr når den kan kønssorteres. Og det er ikke ungdyr længere når der f.eks. kommer æg. /o