Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Perlegrå araucana på LU2011/Nyopdræt  (Læst 15038 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

GKV

• Gæst
Perlegrå araucana på LU2011/Nyopdræt
« Dato: 11 December , 2011, 20:57 »
Jeg ved ikke om det hører hjemme i denne tråd, men hvordan kan dommerne dømme nogle dyr der ikke i forvejen har en standard?

Agenthønsene har åbenbart for uens kamme, men har nogen beskrevet hvad det er man ønsker?

Det samme med mine perlegrå/tværstribede araucanaer, well der er en standard for dyrets skabelon, men der er ingen for denne farve. Finn var venlig at fortælle at det var farven på løbene det var galt med for mines vedkommende.

Nu venter jeg dem hjem og skal nærlæse bedømmelserne, men det har da undret mig såre, at ikke et eneste spørgsmål er der faldet til mig om, hvad mit mål er.

Jeg passer meget på ikke at blive hjemmeblind, men jeg syntes selv at især mine høner har en god type og de har i hvert fald ikke gule ben, indrømmet de er lyse, men det skyldes vel selve det genetiske der er bundet til det tværstribede.

Hos de gråstribede vil man have benene hvide med blå pletter.

I min enfold troede jeg faktisk, at man var lidt mere large, når vi taler om dyr der skal udstilles tre år i træk inden de kan godkendes.Havde regnet med at man ville nævne tingene og derefter sige at man næste år forventede en forbedring på det og det felt.

Gad vide hvilket kriterie man har gået efter.

VH Gunni.
« Senest Redigeret: 11 December , 2011, 21:16 Fra GKV »

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Perlegrå araucana på LU2011
« Svar #1 Dato: 11 December , 2011, 21:13 »
interessant spørgsmål Gunni..... hvem lave standarterne for en helt ny race?
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #2 Dato: 11 December , 2011, 23:40 »
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 12 December , 2011, 00:38 »
Standard for nye racer eller variteter udarbejdes af opfinderen i samarbejde med standard udvalget.

@ Gunni

Løbene på dine perlegrå tværstribede så nu meget gule ud. :-\ og den ene have havde pudekam og ikke en ærtekam.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

GKV

• Gæst
« Svar #4 Dato: 12 December , 2011, 01:01 »
@ Lene.

Det er helt korrekt at den ene hane har pudekam og også er for lille.Han ryger i gryden en af dagene. Han kom kun med fordi der skal udstilles tre. Faktisk er jeg udemærket tilfreds med at han fik et nul.

Jeg havde slet ingen forventninger til hanerne. Har mistet en del, nogle er slagtet p.gr.a. guld i fjerene, andre fordi de havde for store hagelapper, øreskiver o.s.v. så udvalget var ikke stort nok, da jeg desværre opdagede at en af dem jeg havde bestemt mig for skulle med havde en skæv tå, en anden smed halefjerene.

Løbene på hønerne er bestemt ikke gule, de er hvide eller lysegrå alt efter hvad øjet ser, men gule Nej. Faktisk troede jeg, at man bare ville have nogle flere farvede pletter på løbene, det vil jeg i hvert fald gerne.Jeg forsikrer dig for, at havde de været gule var de slet ikke blevet udstillet.

Som skrevet før så skal løbene på de grå/tværstribede være hvide med blå pletter.

Det kan lyde lidt skarpt og mopset, det er ikke meningen, jeg synes stadigvæk det er nogle dejlige dyr med en smuk farve, men vil nok ikke gøre mere ved det rent udstillingsmæssigt. Tre år er lang tid og man skal have alt for mange haner gående.

Jeg kommer stadigvæk med de andre dyr, for det er sjovt at udstille.

VH Gunni.

GKV

• Gæst
Nyopdræt
« Svar #5 Dato: 12 December , 2011, 11:12 »

Jeg har allerede skrevet om det i et par andre steder, men nu gør jeg det igen.

Dette indlæg skal ikke forstås som jeg er dybt utilfreds med bedømmelserne af mine perlegrå/tværstribede på LU, blot en dyb undren over, hvordan det foregår.

Reglen siger, at man skal udstille 3.3 ungdyr, kan det så forbavse, at nogle af dyrene ikke er helt udvokset. For hønernes vedkommende er det jo et spørgsmål om, at de helst ikke er begyndt at lægge æg, men mine starter tidligt, godt i nogle tilfælde, skidt når vi taler om udstilling.

Så er der selve bedømmelsen. Hvordan kan man på mine bedømmelser skrive, at løbene skal være skifergrå og trække dem med to point? Der er jo ingen standard og ingen har rettet henvendelse til mig om dette.

Min plan har hele tiden været, at de gråstribede og de perlegrå/stribede skulle følges ad og parres indbyrdes, men da den engelske standard på de gråstribede siger hvide løb med blå pletter, ja så har jeg altså satset på hvide løb med lidt lysere pletter på de perlegrå/tværstribede.

Pletter er der ikke mange af, men benene er hvide med lidt lys skifer/ grågrønt på forsiden af løbene.

Det er dette jeg synes er så træls for lige pludselig står jeg fra den ene dag til den anden med dyr der ikke svarer til, hvad de danske dommere åbenbart mener.

Jamen til hvad nytte er det så at prøve at få lidt styr på standard og kvalitet, hvis meningerne mellem dommere og opdrættere er forskellig?

Jeg er helt på det rene med at der skal være kvalitet bag, men med opdræt der skal vises tre år i træk, burde man så ikke være lidt mere på forkant med, hvad det er opdrætteren vil og ud fra det være bare lidt large?

Masser af racer der er udstillet herhjemme gennem mange år får jo heller ikke alle høje point, men derfor bliver de jo ikke straffet andet end på point.

For nogle racer er det absolut et minus at det skal være ungdyr der udstilles i stedet for etårs dyr. De Engelske Araucanaer forandrer sig meget efter et år, især hanerne. Mange nydelige ungdyr får for stor kam der vælter og andre får farvede fjer i hals-og sadelbehæng, nogle udvikler for store hagelapper.

Her er det af stor vigtighed (for mig) at kvaliteten holder og at hønsegården stadigvæk, året efter, har en smuk hane gående der svarer til standarden.

Jeg er ny udstiller og jeg tror ikke jeg vil prøve at få anerkendt flere farver, for hvis jeg arbejder i en retning, men dommerne synes jeg skal en anden vej når det første arbejde er gjort så er det for besværligt og også alt for dyrt.

Jeg har hele vejen kun haft den engelske standard at følge og det lykkedes jo med de perlegrå og hånden på hjertet, jeg havde bestemt ikke regnet med, at jeg bare sådan lige kunne klare en ny farve hvert år, men det med benene har virkelig skuffet mig, for hvordan vil det ikke gå, hvis jeg nu kommer med gråstribede og man forlanger skiferfarvede løb og jeg har satset på hvide med pletter i flere generationer?

Jeg er meget glad for at jeg har fået de perlegrå anerkendt, for så kan jeg nøjes med at udstille bare en eller to og lade dem blive hjemme, som måske tabte nogle fjer eller blev for løs i fjerdragten.Den går ikke med nyopdræt, der skal bare så mange til.

Nå, skulle jeg aldrig få andet, at spekulere på går det jo nok altsammen og som sagt dette er ikke ment som et surt opstød, men en dyb undren over så lidt opdrætteren er involveret.

VH Gunni.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
Sv: Nyopdræt
« Svar #6 Dato: 12 December , 2011, 11:32 »
I følge standarden på den Engelsk Araucana står der at ved alle farver er øjnene mørk orange. Løb og tæer er mørkeolivengrøn til grå, ved gråstribet med mørke skæl.

Og jeg vil igen skrive at løbene på de fleste af de udstillede perlegrå tværstribede var gule med sorte pletter.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

GKV

• Gæst
« Svar #7 Dato: 12 December , 2011, 11:39 »
Jeg ved ikke hvor du læser standarden, men i den jeg har fra england står der:

Male and female plumage. Light blue-grey ground colour, each feather crossed with broad bands of dark bluegrey.In the male a lighter shade is permissable. Undercolour banded but of lighter shade. Beak light horn or bluish.

Legs and feet white with blue spots

VH Gunni.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 12 December , 2011, 11:50 »
Jeg læser i den Skandinaviske Fjerkræ Standard og den er den som der dømmes efter.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

GKV

• Gæst
« Svar #9 Dato: 12 December , 2011, 11:52 »
Du kan da ikke læse en standard i skandinavisk fjerkræstandard der ikke eksisterer!!!

I den  SFstandard er der kun for de perlegrå nix weiter, da de er de eneste der er anerkendt.

VH Gunni.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #10 Dato: 12 December , 2011, 11:56 »
Det står ved farvevariteter ved den Engelske Araucana i den Skandinaviske Fjerkræ Standard.  Jeg beklager.
« Senest Redigeret: 12 December , 2011, 12:03 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

GKV

• Gæst
« Svar #11 Dato: 12 December , 2011, 12:06 »
Skal jeg forstå det sådan, at man har sat samtlige 12 varieteter ind i standarden? Hvis det er rigtigt så har man nok ikke nærlæst den engelske, hvor den gråstribede som den eneste netop har en anden løbsfarve.

Da jeg  sidste år skulle udstille for første gang og der skulle laves standard anmodede jeg om at man fulgte den engelske så langt man kunne,( der er ting der skal med i den skandinaviske som ikke er i den engelske) da det er oprindelseslandet og i England skal løbene altså være hvide med pletter.

Hvis man omgåes det så synes jeg det nærmer sig enten sjusk magtmisbrug.

VH Gunni.

GKV

• Gæst
« Svar #12 Dato: 12 December , 2011, 12:07 »
Jeg vil nu tage kontakt til DFFr og få rede på hvad det er de har lavet.

VH Gunni.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #13 Dato: 12 December , 2011, 12:10 »
god ide gunni, for der er vist noget der ikk stemmer, håber i finder hoved, hale og løb i det /o

GKV

• Gæst
« Svar #14 Dato: 12 December , 2011, 13:15 »
@ Jørn det har du nok ret i, men af skade bliver man klog. ;D

VH Gunni.