Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: DropLop kontra Anti-utøjsdråber  (Læst 16965 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: DropLop kontra Anti-utøjsdråber
« Svar #15 Dato: 09 August , 2008, 09:41 »
Men pyrethrin i stald chok og andre insektgifte er et industrielt stof, som ikke er udvundet af crysantemum, men er en syntetisk fremstillet kopi. Der findes simpelthen ikke så mange crysantemummer i verden at man kan udvinde nok pyrethrin heraf. Men det gør nu heller ikke nogen forskel på giftigheden.
Ja, det var også hvad William fra "KemiNyord" ;) fortalte mig. (William er kemiker og meget plante-interesseret og -vidende). Jeg tror at det ægte crysantemum-udtræk hedder pyrethrium mens den syntetiske version hedder pyrethrin. Men forskellen i giftighed og effekt er den samme :)
Så syntetisk eller naturligt, stadig det bedste alternativ til Frontline, Maladan etc.

Ang. giftighed er alt jo 'giftigt' i uhensigtsmæssigt store mængder - selv vand! :o
Og giftighed er jo ikke altid lig med døden - de fleste giftige svampe f.eks. giver blot mavepine...
Og det er de forskellige planters relative giftighed der gør at de kan bruges medicinsk (så vidt jeg har forstået...) - jf. Martins kommentar om grønsagers relative giftighed.
Så ham der Einstein var vist inde på noget af det rigtige - det der med "Alt er relativt" ;D
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Hanne Lottrup

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 09 August , 2008, 10:15 »

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #17 Dato: 09 August , 2008, 10:24 »
Aha! Tak, Hanne...

Pyrethrum = selve udtrækket fra planten
Pyrethrin (I og II) = de aktiver stoffer i udtrækket
Pyrethroid = den syntetiske variant

Hold da op, hvor føler jeg mig klog nu ;D

I øvrigt fandt jeg også den her hjemmeside. Nu er det et firma der sælger pyrethrum, så man skal nok tage herlighedsværdien af produktet med et gran salt ;)
http://www.bugfreebackyards.com/pyrethrum.htm
« Senest Redigeret: 09 August , 2008, 10:59 Fra Mette Nygaard »
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

MartinJ

• Gæst
« Svar #18 Dato: 09 August , 2008, 13:56 »
pyrethroid= de syntetiske varianter. Der findes ret mange. De bruges på gartnerier, skove, plantager og landbrug. Ingen bruges i økologisk produktion.

ku man forestille sig at chrysantemum i hønsehuset kunne give en vis afskrækkende effekt på diverse insekter? Det er nok det planterne havde tænkt sig at bruge giften til jo.
Lavendelolie fremstilles af nogle firmaer, ikke syntetisk men af selve planten, til at fremstille ekstrakter der har en dokumenteret effekt på bakterier. Effekten er dokumenteret effektiv nok til at hæmme f.eks. colibakterier i kyllinger. Ikke som antibiotika, men dog nok til at hjælpe dyrene over en infektion.
Lavendelolie er en æterisk olie, altså den fordamper ret nemt, det dufter jo dejligt. Og det gamle råd om at hænge en buket op i hønsehuset mod uønskede skiderikker, kunne tænkes at have en naturlig forklaring.
Jeg har, her i kedsomhedens time, søgt på margueritter. Hvis man ellers kan komme til for Margueritte Viby, så kunne meget tyde på at der er et vist slægtsskab mellem margueritter og chrysantemum, eller sidste navn er familienavnet. Om der kan spindes flere gode råd på dette aner jeg ikke en pind om, men jeg har ca 50.000 margueritter i blomstermarken, måske de kan bruges i hønsehuset. Om ikke andet så da til pynt og kilden i næsen.

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #19 Dato: 12 August , 2008, 11:04 »
og du er sikker på de ikke bare sidder i revner og sprækker og venter på et nyt angreb på dine høns?
Ja det er jeg temmelig sikker på. Måden jeg kunne se at de var der, var ved at de altid kravlede på mig efter jeg havde været derinde. Jeg brugte nogle uger på simpelthen at benægte at det var blodmider, for der var jo knastørt, og mig bekendt skulle de have fugt for at leve. Altså måtte det være små edderkopper. Dén gik dog ikke i længden...

Nå, men bare jeg kørte hånden henover deres siddepind, eller henover stolper, kunne jeg straks finde op til flere af disse små krapyler kravlende på min hånd. Det kan jeg ikke mere.  :)
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Helen Ørndorf

• Administrator
  • Sej gammel høne
« Svar #20 Dato: 12 August , 2008, 14:46 »
Det lyder som om du er kommet dem til livs, men husk at kigge efter under siddepinden og i revnen mellem væggen og siddepinden. De gemmer sig hvor der er mørkest.