pyrethroid= de syntetiske varianter. Der findes ret mange. De bruges på gartnerier, skove, plantager og landbrug. Ingen bruges i økologisk produktion.
ku man forestille sig at chrysantemum i hønsehuset kunne give en vis afskrækkende effekt på diverse insekter? Det er nok det planterne havde tænkt sig at bruge giften til jo.
Lavendelolie fremstilles af nogle firmaer, ikke syntetisk men af selve planten, til at fremstille ekstrakter der har en dokumenteret effekt på bakterier. Effekten er dokumenteret effektiv nok til at hæmme f.eks. colibakterier i kyllinger. Ikke som antibiotika, men dog nok til at hjælpe dyrene over en infektion.
Lavendelolie er en æterisk olie, altså den fordamper ret nemt, det dufter jo dejligt. Og det gamle råd om at hænge en buket op i hønsehuset mod uønskede skiderikker, kunne tænkes at have en naturlig forklaring.
Jeg har, her i kedsomhedens time, søgt på margueritter. Hvis man ellers kan komme til for Margueritte Viby, så kunne meget tyde på at der er et vist slægtsskab mellem margueritter og chrysantemum, eller sidste navn er familienavnet. Om der kan spindes flere gode råd på dette aner jeg ikke en pind om, men jeg har ca 50.000 margueritter i blomstermarken, måske de kan bruges i hønsehuset. Om ikke andet så da til pynt og kilden i næsen.