Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hvordan rengører i skidebrættet?  (Læst 11198 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Majbritt Ø. Pedersen

• Passiv bruger
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
Sv: hvordan rengører i skidebrættet?
« Svar #15 Dato: 09 December , 2011, 11:44 »
God tråd jeg lige skal have fulgt lidt med i på sidelinien, da vi også netop har gjort et par "skide-brætter" færdige fordi vi laver lidt om på indretningen af de 2 hønsehuse, så der kan komme redekasser (de ny-indkøbte kattetoiletter) ind under skidebrættet. dvs. de kan stå på en række nedenunder, dernæst brættet over og så to siddepinde foroven - det giver lidt mere plads i resten af rummet.

MEN jeg har netop også tænkt på hvordan man nemmest holder brættet rent, både i det daglige og også for at det ikke hurtigt bliver ulækkert så det skal skiftes ud igen. Lars har givet pladerne et par gange med lak, så de er knap så ru og så tænkte jeg på evt. her i vinter at strå et lag easy-strø eller spåner ud over dem, hvorefter man feks med en spartel kunne skrabe efterladenskaberne ned i en spand (det sand vi har kunnet få fat i pt. er for vådt/fugtigt til at det nogensinde når at blive tørt i vinter.

Ellers har vi indtil nu jo ikke haft skide-bræt, men har blot haft sand i hele huset og det har jeg revet med en løv-rive og så ellers brugt en "katte-toilet-ske" til at si det igennem med (fandt en super god én i metal som er ekstra stærk/holdbar). Men om vinteren udskifter vi sandet med easy-strø samt laver en lille afdeling (delt op med et bræt på gulvet) hvor de har et område med et tykt lag halm som de putter i iløbet af dagen når de trænger til ekstra varme - jeg syntes bare det er svært at holde rent, dvs. tage klatter når de går på feks easy strø, men så vi udskifte det hele lidt oftere end når de er på sand.

Men generelt er jeg lidt spændt på hvordan det bliver at have skide-brætter, om man kommer til at skulle udskifte hele det lag der er strøet hver gang der skal gøre rent, så jeg følger lige lidt med i hvad I andre gør
2,10,15  Sabelpoot - Porcelænsfarvede:
(i farverne: Guld-Sort, Citron-Sort,Guld-Hvid, Isabel)
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Èn lille blandet flok "æglæggere" af følgende racer:
Maran (sort/kobber - store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
1,1 Perserkatte (klassiske type)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma
1,0 Ægtemand - super handymand der elsker dyr.

Offline ghj

• Passiv bruger
  • En smugle tosset er man vel altid...
« Svar #16 Dato: 09 December , 2011, 22:34 »
Lige præcist sådan jeg gør, bortset fra at fejebakken er et skåleformet dørslag, så sandet løber fra. På gulvet bruger jeg fejebakken, hælder videre i dørslaget, igen så sandet kan løbe fra og så i spanden. Dejligt nemt, og altid dejligt rent.
Der er en ekstra fordel ved daglig rengøring af møgbrættet, og det er at man får set hønsenes klatter, og dermed har en god fornemmelse af deres helbred. /o

Ja det lyder som en god ide med hullerne,kunne godt lave nogen i fejebakken..  /o  Jeg er altså oose en der ikke er bleg for at "kigge" en høm høm igennem.. <: gør det osse med mine hunde hvis den ser mærklig ud ja så kan jeg godt finde på at masse den når jeg samler op på gåturen..gjore det en gang hvor manden var med og han stod bare og gloede på mig og så ud som om han var ved at knække sig... *g *g *g *g *g *g

0.2 Orpington,1Blå,1Gul
0.1 Farverolle,Hvede
0.2 Brahma,Guld sort/båndede
0.2 Maran,Kobberfarvet
0.6 Isa brown
0.3 Gadekrys,lægger lysegrønne æg
0.2 Dv.Kochin,Sort
0.1 Dv.Kochin,Gul
1.3 Dv.silke m.skæg,Hvid
0.1 Dv.silke,Sort
1.0 Engelsk Springer Spaniel
1.0 Amr.Cocker Spaniel
Div.Katte og en husbond

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #17 Dato: 09 December , 2011, 22:48 »
Lars har givet pladerne et par gange med lak, så de er knap så ru og så tænkte jeg på evt. her i vinter at strå et lag easy-strø eller spåner ud over dem, hvorefter man feks med en spartel kunne skrabe efterladenskaberne ned i en spand (det sand vi har kunnet få fat i pt. er for vådt/fugtigt til at det nogensinde når at blive tørt i vinter.

Jamen så skulle du måske bare gøre som jeg beskrev lidt længere oppe i tråden. Hos mig virker det fint.
Mvh
Erik Andersen

Offline Majbritt Ø. Pedersen

• Passiv bruger
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
« Svar #18 Dato: 10 December , 2011, 08:27 »
Hej Erik

Jamen det kan godt være at vi så kan undvære at have noget støet ud på pladerne, og så bare skrabe møget væk hver dag, uden at pladerne bliver for hurtig ødelagte. Jeg må lige over og tage et check, den nye afdeling hvor vi allerede havde hængt plader op bliver først færdig her i weekenden (mangler lige et par småting ved deres "dør" ud til osv) men er blevet taget en smule i brug fra igår af nogle stykker (læs 2 nøgne høns i fæld og 3 dværghøns som har valgt at skrukke på dette tidspunkt, og som lagde beslag på for mange reder inde ved de andre indtil jeg fik dem afskrukket). Så jeg må lige prøve at vurdere hvor meget skidt der sidder tilbage efter rengøring på din måde uden støelse.

2,10,15  Sabelpoot - Porcelænsfarvede:
(i farverne: Guld-Sort, Citron-Sort,Guld-Hvid, Isabel)
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Èn lille blandet flok "æglæggere" af følgende racer:
Maran (sort/kobber - store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
1,1 Perserkatte (klassiske type)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma
1,0 Ægtemand - super handymand der elsker dyr.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #19 Dato: 10 December , 2011, 21:31 »
Mit skidebræt er en gammel skabslåge (højt køkkenskab fra Vordingborgkøkkenet) og den har nu holdt i mere end et år. Og det selvom jeg kun renser en gang om ugen. Lettere tror jeg ikke det kan gøres.
Mvh
Erik Andersen

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #20 Dato: 11 December , 2011, 20:51 »
tak for alle erfaringerne ;D

jeg skrabede pladen helt ren inden sandet kom på, med mit hakkejern og det er effektivt /o dog ikke så handy i mit lille hønsehus med det lange skaft.

her kunne man jo bare finde en gammel en eller lave en selv med kort skaft.

men syntes alligevel ikke det er helt optimalt uden noget strøelse under.
jeg brugte bare en krydsfiner plade jeg havde stående som skidebræt, så den er ikke helt ru.

jer der bruger sand, hvor tykt et lag har i ?  det lyder fint med at si sandet fra og tilbage på pladen, og kunne så forestille mig det skal gøres i samme arbejdsomgang når man tager klatterne..  en katteske eller lign. ville måske være god.

lidt samme princip som jeg gør ved hestene der står på træpiller, det er bare lidt større forhold, og redskab  :D
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline djavlsen

• Bruger
« Svar #21 Dato: 12 December , 2011, 08:47 »
Hej

jeg har fræset to riller i to stk 2x4 reglar hvorved pladen under siddepindene kan trækkes ud/afmonteres for rengøring, det virker rigtig godt ;)
1.3 Dværg Wyandot

Offline ghj

• Passiv bruger
  • En smugle tosset er man vel altid...
« Svar #22 Dato: 12 December , 2011, 10:09 »
Jeg har ca 2-3 cm. sand på pladen..
0.2 Orpington,1Blå,1Gul
0.1 Farverolle,Hvede
0.2 Brahma,Guld sort/båndede
0.2 Maran,Kobberfarvet
0.6 Isa brown