Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hvordan rengører i skidebrættet?  (Læst 11203 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline maja1981

• Bruger
hvordan rengører i skidebrættet?
« Dato: 08 December , 2011, 19:20 »
jeg har før bare skrabet skidebrættet/pladen med en hjemmelavet skraber (et stykke træ tværs på et skaft)

men syntes det lugtede meget i hønsehuset og der var en del jeg ikke fik med da det satte sig fast på pladen.

så har jeg jo læst flere bruger sand på brættet og jeg lagde ca 1,5- 2 cm sand/grus på (ret fint sand fra sukkerfabrik)
det hjælper, men det er meget svært at fjerne klatterne uden at hive en del grus med (med samme redskab)

hvilket redskab bruger i, og har i et tykt lag sand eller strøer i bare lidt på og hiver det hele med ? (vil foretrække tykt lag så der ikke skal trøes hver gang)

skal lige siges at pladen sidder lidt skråt som pindene også gør.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
Sv: hvordan rengører i skidebrættet?
« Svar #1 Dato: 08 December , 2011, 19:23 »
Jeg bruger en lille børne-rive.

Jeg har købt et lille sæt med skovl, fejekost og rive og det er simpelthen mine ynglings redskaber i hønsehuset.
Jeg skal dog lige have fat i en fejebakke som jeg har tænkt mig at bore små huller i for at bruge den som en si, så jeg spare endnu mere på sandet.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 08 December , 2011, 19:23 »
Kunne du ikke evt. købe sådanne en ting man bruger til kattebakker? Sådan en mini-skovl men små huller så sandet kan løbe ud?
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #3 Dato: 08 December , 2011, 19:24 »
Sagtens /o   men nu elsker jeg jo genbrug og jeg har fejebakken ;D
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #4 Dato: 08 December , 2011, 20:22 »
jeg har lavet riller i en gammel skovl som ikke rigtig var til andet mere. Det fungere, men skal lige modificeres en anelse en dag jeg kommer i humør til det ::)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 08 December , 2011, 20:56 »
Jeg bruger så ikke lige sand på brættet, men da brættet er helt glat fjernes klatterne let med en gammel murerske. Skrabes let i bund og afskrabet ned i en spand.
Mvh
Erik Andersen

karina dj

• Gæst
« Svar #6 Dato: 08 December , 2011, 21:45 »
Jeg har netop optimeret min løsning for skidebrættet. Førhen havde jeg en krydsfinerplade som jeg skrabede ren med en bred spartel, og det var ærlig talt lidt klamt til sidst. Og ikke optimalt...

Så jeg købte en ny krydsfinerplade, skar den til og skruede kanter og ben på så jeg fik en sandkasse med god arbejdshøjde. Skruede nye sidepinde på nogle vanger så jeg fik en bred "hønsestige" som sidepinde..hænslet i loftet så jeg bare kan hænge hele stigen op under loftet. Fyldte den nye kasse med sand, og stigen hviler så ned på sandet...

Når jeg skal gøre rent nu løfter jeg hønsestigen op under loftet og hægter en snor på, så har jeg et dejligt frit bord at arbejde med at gøre rent med min "hullede fejebakke"...vupti, det tar ca 2 minutter hver morgen! Jeg er SÅ GLAD for min nye løsning!

Offline Brahmadame

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 08 December , 2011, 22:22 »
Jeg har rigtig god erfaring med et alm. lugejern, den er skarp og effektiv /o
1.8 Isabella Brahma
2.5 Guld-/sortbåndet Brahma

....endvidere
1.0 gemal
0.2 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 08 December , 2011, 22:27 »
Jeg har rigtig god erfaring med et alm. lugejern, den er skarp og effektiv /o

Er det det som af nogle kaldes et 'hakkejern' eller en 'roehakker/roejern'? Altså det som for år tilbage blev brugt på roemarkerne til at luge mellem roerne og ligeledes udtynde i roerne (inden alle disse avancerede såmaskiner indfandt sig).
Mvh
Erik Andersen

Offline Brahmadame

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 08 December , 2011, 22:42 »
Du har ret Erik, det hedder vist et hakkejern :)
http://www.cshandel.dk/shop/roe-hakkejern-med-2699p.html
1.8 Isabella Brahma
2.5 Guld-/sortbåndet Brahma

....endvidere
1.0 gemal
0.2 børn

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #10 Dato: 08 December , 2011, 22:42 »
Er det det som af nogle kaldes et 'hakkejern' eller en 'roehakker/roejern'? Altså det som for år tilbage blev brugt på roemarkerne til at luge mellem roerne og ligeledes udtynde i roerne (inden alle disse avancerede såmaskiner indfandt sig).
det er ihvertfald sådan en jeg bruger ovenpå redekasserne. Havde ikke lige overvejet og lave skråt tag på dem, da de blev lavet af stumperne fra huset. Men ellers så virker roehakkeren fint til formålet :D
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline MOK

• Passiv bruger
    • Odahesten.dk
« Svar #11 Dato: 08 December , 2011, 22:45 »
I mit "tidligere liv" brugte jeg den "lige due-skraber" fra America - den var simpelthen perfekt og skarp  /o

http://www.america-thisted.dk/eshop/produktbilleder/1139.jpg
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #12 Dato: 08 December , 2011, 23:14 »
Jeg bruger et skåleformet dørslag af plastik, jeg river klatterne ned med en børneløvrive, ryster lige dørslaget for at slippe for alt sandet i komposten, og smider "det tykke" i en spand. Hvis vi havde haft en fed lerjord, havde jeg nok ladet sandet gå med i komposten.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ghj

• Passiv bruger
  • En smugle tosset er man vel altid...
« Svar #13 Dato: 09 December , 2011, 04:30 »
Jeg var hos Jean og hente hegn og fik set hendes hønsehus og gik straks hjem og abede efter  *f    sand og en lille rive er bare sagen.Har en spand,rive og en fejebakke stående i hønsehuset,det er super nemt.. /o
0.2 Orpington,1Blå,1Gul
0.1 Farverolle,Hvede
0.2 Brahma,Guld sort/båndede
0.2 Maran,Kobberfarvet
0.6 Isa brown
0.3 Gadekrys,lægger lysegrønne æg
0.2 Dv.Kochin,Sort
0.1 Dv.Kochin,Gul
1.3 Dv.silke m.skæg,Hvid
0.1 Dv.silke,Sort
1.0 Engelsk Springer Spaniel
1.0 Amr.Cocker Spaniel
Div.Katte og en husbond

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #14 Dato: 09 December , 2011, 07:53 »
Jeg var hos Jean og hente hegn og fik set hendes hønsehus og gik straks hjem og abede efter  *f    sand og en lille rive er bare sagen.Har en spand,rive og en fejebakke stående i hønsehuset,det er super nemt.. /o
Lige præcist sådan jeg gør, bortset fra at fejebakken er et skåleformet dørslag, så sandet løber fra. På gulvet bruger jeg fejebakken, hælder videre i dørslaget, igen så sandet kan løbe fra og så i spanden. Dejligt nemt, og altid dejligt rent.
Der er en ekstra fordel ved daglig rengøring af møgbrættet, og det er at man får set hønsenes klatter, og dermed har en god fornemmelse af deres helbred. /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk