Hej Johan.
En erfaren fjerkræplukker (har tidligere plukket proffesionelt) har lært mig: Dyret skal holdes under vand i 3-5 minutter ved 63-65 grader, og det er meget VIGTIGT at dyret bevæges rundt, især så det varme vand kan komme "baglæns" ind under fjer og dun - specielt vigtigt ved svømmefugle. Jeg slagter og plukker selv et par hundrede dyr om året og har efter rådgivning anskaffet en gammeldags gas-grukedel. Jeg varmer vandet op til ca. 68 grader - bruger elektronisk stegetermometer, men samlingen må IKKE komme under vand for længe - slukker for gassen og kommer 2-4 dyr i "gryden" alt efter størrelse, og så det vigtige efter min og min rådgivers mening: Der skal nu flyttes kraftigt rundt på dyrene i vandet med f.eks en lille kost eller en 80-100 cm rundstok med en 20-30 cm tværpind. En grov test til du selv får fornemmelsen: Tag fat i en god tot brystfjer med to fingre. Hvis de slipper MEGET let og du har rørt godt rundt, så er dyret klar til at plukke med maskine og/eller med håndkraft. Mere varme til næste hold, så tænd for gassen. Er vandet for varmt, put koldt vand i. Det fungerer fantastisk simpelt og nemt. Jeg gav 100 kroner for en grukedel fra Gul og Gratis.
Jeg har lige set det sidste råd om opvaskemiddel i vandet. Jeg har aldrig brugt andet end varmt vand som beskrevet ovenfor. Måske er det harmløst, men jeg bryder mig ikke om tanken om sæbe på det jeg skal spise - i hvert fald finder jeg det personligt unødvendigt. Prøv dig frem, og lad os høre, hvad der virker for dig.