Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Info om Spidstoppet Appenzeller.  (Læst 9388 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline anita hansen

• Bruger
  • Ælsker mine høns.
Info om Spidstoppet Appenzeller.
« Dato: 29 November , 2011, 09:03 »
Som overskriften siger, søger jeg noget info om disse (efter min mening) lidt sjove høns.

Hvad er jeres erfaring med disse?

Håber på nogle brugbare svar.

Venlig hilsen Anita Hansen. :)
Ejer af : 1-2 stor kockin i gul. En kylling udruget på mit arbejde på en friskole. 2 pony vallakker.

karina dj

• Gæst
Sv: Info om Spidstoppet Appenzeller.
« Svar #1 Dato: 29 November , 2011, 09:08 »
 :o læste forkert! Det tog mig lige lidt tid at komme af med billedet af en spid-stoppet appenzeller  :-[

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #2 Dato: 29 November , 2011, 09:57 »
Jeg har ingen erfaring med nævnte race. Men i mangel af respons, så var der måske en mulighed i at kontakte de 2 udstillere, som fremviste (havde tilmeldt) racen på LU sidste år.
Og i år er det tilmeldt flere end året før, så tag evt. en snak med disse opdrættere.

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 29 November , 2011, 10:03 »
Rugede 3 styk ud sidste år, men afsatte dem igen, da de ikke ville blive inde bag 90 cm hegn  ;). Så det skal du nok ikke regne med, at de vil, og det gælder nok også for en lang række andre lette hønseracer. Havde også nogle blandinger af appenzeller og forskellige andre høns, som er afsat til naboens mor - og hun er meget glad for dem, og de lægger godt med æg. Hun har dog også overdækket voliere.

Men jeg synes stadigvæk de er pæne - især de sølv sort plettede

Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 29 November , 2011, 10:47 »
Jeps, Kevin  /o  - så meget ved jeg dog også omkring racen, nemlig at hegnet skal være meeeeget høj, når man som jeg her vant til at sætte hegn for Orpington, som kan klares med 80-90 cm.

Offline anita hansen

• Bruger
  • Ælsker mine høns.
« Svar #5 Dato: 29 November , 2011, 10:57 »
Så må jeg jo bare overdække deres hønsegård. ;)

Men tænkte mere på om det er rolige/ tillidsfulde høns, eller om de er sky og bange af natur.

Vil ikke købe dem, hvis de ikke er nemme at have med at gøre, og de må jo meget gerne have et stille og roligt gemyt. Lidt lige som mine wyandotter og sussex.

Ejer af : 1-2 stor kockin i gul. En kylling udruget på mit arbejde på en friskole. 2 pony vallakker.

Offline anita hansen

• Bruger
  • Ælsker mine høns.
« Svar #6 Dato: 29 November , 2011, 11:04 »
Vil hellere søge informationer i stedet for bare at købe, for evt. bagefter at finde ud af, at de ikke er noget for mig. :-\

Så hører gerne fra folk med erfaring med disse høns.

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 29 November , 2011, 14:24 »
De har klart et andet temperament end de øvrige racer du nævner, og er nok mere sky af natur. Men omvendt, så kan en smule "træning" sikkert gøre meget ved det. Vi har fx nogle hvide Lohmann hybrider og fik at vide, hvor vi købte dem, at de var lidt som fasaner, og nok skulle holdes bag højt hegn. De dog meget nysgerrige høns, som kun meget sjældent har været uden for haven. De har dog klart et andet temperament end vores sussex og brahmaer, men er bestemt ikke uden personlighed. De kommer helt hen og spiser af hånd mm. Jeg vil faktisk tro, at appenzellerne måske var blevet lidt på samme måde, hvis vi havde beholdt dem. De blev solgt unge, og hjemme hos os, er hønsene altså stort set voksne førend de ikke falder til ro.

Du kan evt. prøve at kontakte Alfred Kirk herinde fra. han har appenzellere i både sølv og guld  (reelt er det vist hans søn der dem :))
« Senest Redigeret: 29 November , 2011, 16:58 Fra kvb »
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #8 Dato: 29 November , 2011, 15:18 »
Mange siger også at danske landhøns er sky og flyvske. Ikke her på matriklen. Jeg er ved at falde over dem hele tiden. :D De skal bare vænnes til kontakt fra små af. Som helt små kyllinger er de faktisk mere tillidsfulde end barnevelderne, og hvis man holder det ved lige, så er de ikke spor sky.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 29 November , 2011, 18:14 »
Som udgangspunkt kan alle racer blive tamme. Men Appenzellere skal der arbejdes lidt mere med, end eks. Orpington. Ment på den måde at de er mere flyvske og sky, af natur men som sagt kan de også blive tamme. Især hvis man har dem gående fra daggamle og har daglig kontakt med dem.

Jeg har haft spidstoppede Appenzeller i både guld- og sølv plettede. Det var en race jeg godt kunne finde på at anskaffe mig igen og en forholdsvis god æglægger. Her blev den sluset ud til fordel for andre racer jeg gerne ville prøve.
Racens største minus er dog (hvis du spørger mig) at der ikke er ret mange der har dem. Og mange af de dyr der findes i DK er sandsynligvis i familie med hinanden.
Jeg havde sommetider en høne der skrukkede, det var dog ikke dem alle der var lige gode til at ruge. Jeg tror ikke at det er noget generelt for racen men sådan var det her...

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Alfred Kirk

• Bruger
« Svar #10 Dato: 30 November , 2011, 00:18 »
Ja vi har Spidstoppet Appenzeller i både guld og sølv sort plettet, eller rettere det er Jakob på 10 år der har dem. Det er jo en let race og som alle andre lette racer ønsker de at sidde højt om natten. Så i sommerhalvåret hvor de går på marken og burde side i grisehytterne om natten, ja der vælger de så et træ i stedet.
Vi har ingen problemer med at de flyver over hegnet, men græsset er også grønt i hønsegården her hele året rundt.
Ja de lægger godt med æg, men størrelsen er i underkanten, i forhold til standarden som siger mindst 55 gram og idealvægt 60 gram. Her er vægten nærmest 50 til 55 gram, men gode og stærke æg.
Kyllingerne er lidt sarte, går bedst sammen med dværgkyllinger. Her om vinteren går de i stalden, Jakob har aldrig besvær med at gå ud og fange af dem, for at vise dem frem for gæster.
Det er en flot og speciel race.     
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk