Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Jer med hund(e)  (Læst 12230 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Jer med hund(e)
« Svar #15 Dato: 28 November , 2011, 20:33 »
til vores 4 årig tæve fik vi os en hvalp - han. hun "tog sig af ham" opdragede som sin egen... nu er de 2 "gamle venner" leger utroligt godt sammen og da vores tæve altid var meget legesyg gik det nemt med en hvalp. Problemet opståd da hanhund blev voksen - jo så fik vi hvalpe...
nu er han kastreret og forholdet mellem de 2  - fortsat fantastisk. vi vil aldrig fortryde køb af hund nr 2 selv om det indebærer bla. hyppig rengøring, mere hundemad, "dobbelt" omsorg om hunde(de skal stadig beskæftiges som 2 individer, selv om de leger sammen)
held og lykke med projektet
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Tom Waits

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 75
Sv: Jer med hund(e)
« Svar #16 Dato: 28 November , 2011, 20:41 »
tak tak, de skulle komme her engang i starten af december....spændende bliver det ihvertfald
1,1 Hund
2,2 langhåret misser
1,5 Dansk landrace
1,2 moskusænder
og selvfølge en dejlig kæreste og en skøn lille dreng og en skøn lille pige.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Jer med hund(e)
« Svar #17 Dato: 28 November , 2011, 21:10 »
Åh en Golden..jamen de er også bare de dejligste hunde! Vores genbo havde én (en gammel én), og naboen har en hvalp af dennes. Begge hanhunde, har altid leget perfekt sammen og rigtig gode temperamenter begge to..  Nu er genboens desværre død, den gamle hanhund, som var faren, og de har i stedet for fået en lille ny Golden. De to leger stadig fantastisk sammen, men de viser ind i mellem tegn på gensidig dominans, men det er aldrig blevet til noget alvorligt, så GO FOR IT! (Om det så bliver tæve eller hanhund) ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Jer med hund(e)
« Svar #18 Dato: 29 November , 2011, 06:33 »
Jeg vil også sige: "GO FOR IT" /o

Lav en aftale med hvalpens familie om at i kommer på besøg nogen gange inden i tager den med hjem og at i har jeres egen hund med så de kan lærer hinanden at kende inden. På den måde kommer i også udover evt. territori-problem fra jeres "gamle" hund.

Jeg kan huske at da Balder var lidt over et år, modtog jeg 2 små killinger på 5 uger. Jeg var noget nervøs for han er trods alt 1/2 Amstaff og en STOR hund og killingerne var meget små, men han adopterede simpelthen de 2 små og de blev vasket og ordnet efter alle kunstens regler.

Når jeg har dyr med hjem får hundene altid lov til at snusse og undersøge men samtidigt får de meget bestemt afvide at: "Det er mors!!" Idag kan både høns, katte og kaniner gå i fred for hundene.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Jer med hund(e)
« Svar #19 Dato: 29 November , 2011, 08:41 »
Hej Tom
Jeg er opvokset med hunde - flere af gangen - og har hele mit voksne liv haft 2 hunde ad gangen (med enkelte 1-hunds-pauser når en gammel er faldet væk og vi venter på ny hvalp). Jeg har siden jeg var 13 år gammel trænet hund(e) og er træner. Mine erfaringer er at det er langt det sjoveste med 2 hunde /o. Og de har som regel rigtig meget glæde af hinanden. Om det skal være han+han, tæve+tæve eller han+tæve afhænger rigtig meget af hundetypen/racen. Jeg kender mange med flere retrivere, spaniels, beagler, border collies, collies, shelties, schæfere o.l. af samme køn, hvor det forløber gnidningsløst. Selv har jeg indtil videre kun haft terriers; ruhåret fox og irsk. Og her er to af samme køn ikke ubetinget nogen god ide, da egetkønsaggression kan være temmelig udtalt (særligt hos tæverne). Så med den slags hund er han+tæve at foretrække. Jeg plejer så at sterilisere tæven, da jeg synes kastarerede hanner kan blive noget mystiske. Pt. har jeg desværre kun 1 hund; min gode gamle irer-han. Det er frygteligt tomt med kun 1 hund, men min dobermanhvalp er desværre først klar tidligst sidst i marts, så vi må væbne os med tålmodighed.
Med en golden ville jeg ikke være så nervøs ved at have fx to hanner sammen såfremt aldersforskellen er min. 2 år og den ældste dermed er voksen også mentalt.
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Jytte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 144
Sv: Jer med hund(e)
« Svar #20 Dato: 29 November , 2011, 09:23 »
Jeg vill nu aldrig tage min "gamle" hund med ud og se på ny hvalp, og jeg ville som opdrætter ALDRIG tillade at der kom "fremmede" hunde ind til mit opdræt!
Men jeg har altid haft hvalpe køberene på besøg, hver weekend, fra de er 3 uger, men ingen fremmede hunde, aldrig bliver der bagt så meget kage og lavet så meget kaffe ;) som når man har hvalpe.
Held og lykke, med det nye familiemedlem  /o
Blandet landhandel, dog med Hollandsk toppede, stor race som ren avl.
1.1 riesenschnauzer
1.0 Tålmodig ikke hønse mand

Offline Majbritt Ø. Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 281
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
Sv: Jer med hund(e)
« Svar #21 Dato: 29 November , 2011, 09:44 »
Hej Tom

Man kan som mange af de andre skriver sagtens have flere hunde sammen, 2 kan næsten altid gå såfremt man finder et godt "match", et højere antal end det kan ligeledes også gå super fint men min erfaring er at der også kommer meget an på racerne (nogle er mere sociale end andre - hvor de ligefrem elsker at være i stor flok og sove i "bunker" sammen). Vi har de sidste 15 år altid haft imellem 3 og 4 sammen, hvor de har "overlappet" hinanden. I mange år havde vi 1 schæfer han hund sammen med 2 korthåret collie tæver - han blev kastereret for at gøre det nemmere ved løbetider. Derefter har vi i et par år haft 1 anden schæfer (netop kastereret nu) sammen med 3 korthåret collie tæver, vi mistede de 2 gamle piger i henholdsvis december sidste år og i juni i år og fik i sommers én ny lille collie pige, så lige pt. er det igen 3 hunde sammen i forskellige aldre. Deruodover har vi en labrador han (kasteret) som er på ferie hos os i perioder også. Vi har aldrig haft problemer med dem, tværtimod har de haft så ubeskrivelig meget glæde af hinanden at vi fremover altid vil have minimum 2 hunde sammen. Det skal så også siges at lige netop collierne er en race hvor de elsker at sove flettet ind i hinanden og gerne vil dele deres "plads" med både andre vovser og misser, samt schæferen er ligeledes en race som for det meste også er utrolig god ved andre dyr.

Mange Hilsner fra Majbritt

Jeg håber at I finder en rigtig dejlig lille ven til jeres hund, jeg tror den vil skabe utrolig meget glæde både hos Jer og hos jeres "gamle" vovse". Udover at der er nogle ekstra skåle som skal ordnes ved fodringstid og nogle ekstra "efterladenskaber" som skal fjernes, så har jeg aldrig følt at vi havde mere arbejde ved flere hunde (men vores er også taknemmelige mht. daglig pelspleje osv), vi bor så også på landejendom så i det daglige bliver de luftet i samlet flok udover markerne, dermed skal man ikke gå med utallige hunde i snor
2,10,15  Sabelpoot - Porcelænsfarvede:
(i farverne: Guld-Sort, Citron-Sort,Guld-Hvid, Isabel)
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Èn lille blandet flok "æglæggere" af følgende racer:
Maran (sort/kobber - store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
1,1 Perserkatte (klassiske type)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma
1,0 Ægtemand - super handymand der elsker dyr.

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Jer med hund(e)
« Svar #22 Dato: 29 November , 2011, 10:12 »
åh det var bestemt ikke for at skræmme dig :-)

hvis din hund er udadvent og elsker andre hunde kommer det da til at gå helt fantastisk...tit er man jo at den ældre hund opdrager hvalpen :-)

jeg vil gerne selv have en hund mere...
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline ulla

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 187
Sv: Jer med hund(e)
« Svar #23 Dato: 29 November , 2011, 10:49 »
Jeg har også i de sidste 15år haft 3 hunde sammen , af forskellige køn racer og alder
Lige nu består flokken af irsk terrier han på 5 år , skotte tæve på 3 år og hendes sønnesøn på 15 uger ,
Det vigtigste for mine hunde tror jeg er at de gamle har mulighed for at slippe væk fra hvalpen når de ikke længere gider være' tyggeben' så bruger de faktisk meget tid på at holde øje med ham når vi er i haven  ;D jeg oplevede igår at lilli ( farmor) snerrede af ham da han prøvede at kravle under hegnet til hestene , da han ikke lystrede tog hun ham i nakken og slæbte ham hen mod mig  /o , det skal lige tilføjes at hun selv har lært at holde sig fra hestene, da vores sjætlandspony hapsede hendes hale da hun selv var unghund  ;)

Jeg har kun en gang oplevet voksen aggression mod en fremmed hvalp , nogle af vores venner havde en han collie på 5 år og de købte så en bokser tæve hvalp uden hale efter 30 min måtte de til dyrlæge og få syet hvalpen med 36 sting i ansigtet , dyrlægen mente at collien ikke kunne læse hvalens signaler da hun havde hænge ører og -hale .
Jeg har dog valgt ikke at have mine hunde sammen med alffi mere da jeg syntes han generelt har udvist underlige signaler mod andre hunde siden så nu er han sofa hund og trives med det

Så jeg kan kun sige at jeg syntes det er en rigtig god ide med flere hunde sammen  /o
0,2 dorking
0.1 kæmpe jersey
1,5 amrock
16 grunlaegere
1,0 land kanin
1.1.skotsk terrier
1,0 irsk terrier
0,2 ,5 staldkat
3.1 heste og ponyer
1.2,19 moskusænder
mand og to piger (de nægter at blive kataloggiseret som dyrene ;-)

Offline Majbritt Ø. Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 281
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
Sv: Jer med hund(e)
« Svar #24 Dato: 29 November , 2011, 12:49 »
Lige et par billeder af hvordan dagligdagen ser ud for vores vovser og hvor glade de er for hinanden (de to af dem har vi desværre lige mistet efter 12 og 13 år, men nu ligger der så i disse dage en lille ny sammen med hende den "blå")
2,10,15  Sabelpoot - Porcelænsfarvede:
(i farverne: Guld-Sort, Citron-Sort,Guld-Hvid, Isabel)
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Èn lille blandet flok "æglæggere" af følgende racer:
Maran (sort/kobber - store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
1,1 Perserkatte (klassiske type)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma
1,0 Ægtemand - super handymand der elsker dyr.

Offline Majbritt Ø. Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 281
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
Sv: Jer med hund(e)
« Svar #25 Dato: 29 November , 2011, 12:54 »
Og det her er fra da min søster kom på besøg med hendes lille nye ruhåret dværg gravhund, vores store schæfer elskede den fra første øjekast (på trods af at den udnyttede hvor sød han er og bed ham konstant i ører, læber osv)
2,10,15  Sabelpoot - Porcelænsfarvede:
(i farverne: Guld-Sort, Citron-Sort,Guld-Hvid, Isabel)
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Èn lille blandet flok "æglæggere" af følgende racer:
Maran (sort/kobber - store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
1,1 Perserkatte (klassiske type)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma
1,0 Ægtemand - super handymand der elsker dyr.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Jer med hund(e)
« Svar #26 Dato: 29 November , 2011, 13:14 »
Jeg er vokset op med ruhårde gravhunde og ruhårede hønsehunde. Altid hanhunde, og de er da kommet fint overens.(På trods af gravhundenes temperament). Min søsters ruhårede dværggravhund og mine forældres hønsehund er bedste venner nu. Lidt sjovt at se når man tænker på størrelsesforskellen, men de elsker hinanden overalt andet.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Jer med hund(e)
« Svar #27 Dato: 29 November , 2011, 16:05 »
nu spurgte du osse til om den lille lærer af den gamle.. Ja det gør den. du må bare ikke forvente den bliver helt som den gamle da den stadig har sin egen personlighed og måder og gøre tingene på. Derudover skal du ha med i betragtning at den nye hvalp altså osse lærer evt dårlige vaner fra den gamle. Vi har osse haft 2 hanhunde til og gå sammen, og det eneste der var, var at på et tidspunkt blev den lille modig og skulle prøve og være førerhan. Det er heldigvis sjældent ret slemt når hanhunde diskuterer ;) det lyder og virker mere voldsomt end det er. Det største problem vi havde var da den gamle hund gik bort.. Da kunne vi godt mærke at den lille ikke var vant til og gå selv. Tror han savnede ham rigtig meget.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Mariakiil

  • Bruger
  • Indlæg: 132
    • Opdræt og udstilling af dværgvædder i sort/blå tan :)
Sv: Jer med hund(e)
« Svar #28 Dato: 29 November , 2011, 20:15 »
Jeg har to dobermann som er helsøskene, bare fra to forskellige kuld... En tæve på 5,5 og en hn (kastrat) på 2,5 år... Min mening er at den ældste hund min skal være 2 år inden der kommer en ny, idet den ældste så har en chance for at blive "voksen" inden en lille ny... Der er dobbelt arbejde og dobbelt dylle regning med to eller flere hunde, MEN de har også meget fornøjelse af hinanden, hvis de altså kan enes...
Mvh Maria :)
Er gået drastisk ned i dyr og står tilbage som slave af 1 dobermann tæve, et utal af dværgvædder kaniner i sort/blå tan (har opdræt), 1,4 blå dværg orpington, 1.1 gråænder og 2.4 moskus ænder i sort og perlegrå ;)

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Jer med hund(e)
« Svar #29 Dato: 30 November , 2011, 10:32 »
Lige lidt næsten 'off-topic'; Ulla: Hvor herligt at opdage at der er en anden herinde der har en Irsk Terrier  /o.
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier