Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad er din erfaring med racen Sussex?  (Læst 7344 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisbet Woller

• Passiv bruger
Hvad er din erfaring med racen Sussex?
« Dato: 24 November , 2011, 10:56 »
Som overskriften antyder, vil jeg gerne vide så meget som muligt om racen. Jeg overvejer at skifte nogle af mine aktuelle racer ud med ...ja, den måske. Jeg har et godt øje til trefarvet Sussex, men jeg kan ikke danne mig et overblik over racens egenskaber ved at søge på navnet.
Er der nogen, der vil bidrage med deres erfaringer?

Så siger jeg tak  <E
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
Sv: Hvad er din erfaring med racen Sussex?
« Svar #1 Dato: 24 November , 2011, 11:11 »
jeg har lys sussex i stor race og det er en fantastisk høne  :-)

jeg ved ikke hvad du præsist vil vide men her er lidt:

de er gode til at ligge æg
en fantastisk kødhøne
gode til at ruge kyllinger ud og gode til at passe kyllingerne

ud over det er mine stille og rolige :-) kom af med mine hane i går og han var også dejlig rolig og tam/kælen
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Lisbet Woller

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 24 November , 2011, 12:21 »
Jamen det er lige præcis sådan noget, jeg gerne vil vide  :D
At det er fantastiske høns, der kan det hele - lægge æg om vinteren og sådan noget...

Kom frisk!
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline crj100

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 24 November , 2011, 12:52 »
Vores ene Lys Sussex startee æglægning 14.10. Siden har hun kun "holdt pause" 3 dage. Synes jeg er ganske flot for en nylægger uden kunstigt lys!
Herudover er hun klart den mest fortrolige, og kommer fluks og venter på godbidder når de lukkes ud i haven.
Klar anbefaling herfra!
Med venlig hilsen,
Søren
P.t. "fører" Mikkel Ræv 15-0. Har 1. gang mistet 11 Lys Sussex og 2. gang 4 Laksefarvede Faverolles.
Nuværende bestand: 0.2 Laksefarvet faverolles (1 ren og 1 lidt blandet), 0.2 Lys Sussex (med lidt blandingsblod), 0.1 Gul Sussex, 0.0.3 skønne kyllinger fra en Guldrandet wyandot hane og xx af ovennævnte. Hertil nyankommet 0.0.2 Maran og 0.0.4 Aracuna (hvoraf en med kun én vinge!)

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 24 November , 2011, 13:22 »
jeg vil lige sige at mine voksende sussex ikke ligger æg lige nu da de har været i fæld og ikke er kommet igang igen... min unghøne sussex ligger et æg om dagen nu :-)
0,3 blandings høns
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Erik holst Pedersen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 24 November , 2011, 17:36 »
Hej Lisbet
Jeg vil også tilmelde det som er sagt. Mine kommer så ikke i skruk. Men det er lige meget, hvad jeg kommer med af godbidder, så er de bare med på dem. Jeg har en rigtig stor hane, den er rolig og dæmpet, MEN ved også, hvad han skal bruge stil. Så find dig nogle Sussex og du får nogle gode høns.  /o
Venlig Hilsen Erik.
  1,3 Lys Sussex
  1,2 Lys Sussex
  1,5 Sort Australorps

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #6 Dato: 24 November , 2011, 18:18 »
Prøv at gå ind på
http://www.sussex.dk/
Jeg kan kun anbefale sussex, det er en rolig og nysgerrig høne
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 24 November , 2011, 18:34 »
Jeg fik i sin tid kun sussex fordi jeg gerne ville have "helt almindelige" høns i gul blå columbia. Da farven kun findes inden for få racer, besluttede jeg for, at jeg selv måtte lave dem ud fra de gule sussex.

Sussex hønen har dog overrasket mig positivt, og jeg meget glade for mine gule sussex. Det er rolige dyr, som giver et flot slagtedyr med et flot skind, når de er slagtet. Endvidere har de være Ok æglæggere af pæne lysebrune æg af god størrelse, når det ikke lige har været fældeperiode.

Jeg solgte et par af de dyr jeg oprindeligt købte grundet tvillingetakker, da jeg gerne ville avle og udstille. Kort tid efter fik jeg at vide, at den ene var blevet skruk, så det kan de altså også. ;)

Og jeg kan kun give dig ret i, at de trefarvede er kønne, men jeg er nu altså også ret begejstrede for de lyse, de gule i særdeleshed og de sølvgrå. Endnu har jeg til gode at se de rød sort columbia i udvokset tilstand, men mon ikke også de er kønne  ;D. Jeg ved der kommer røde dværge til LU fra 2 forskellige udstillere, så der får jeg dem i hvert fald at se, omend vist kun i dværg
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #8 Dato: 24 November , 2011, 19:18 »
DE GULE SKRUKKER KEVIN, mine 6 skiftedes til det hele sommeren og de er fantastiske mødre.

Jeg er også meget imponeret af de gule  /o
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 24 November , 2011, 20:11 »
mine hvide skrukker også og rugede kyllinger ud :-)
0,3 blandings høns
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Echo

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 24 November , 2011, 22:04 »
Jeg kjøpte tre fire ukers lys sussex høner. Jeg ble helt forskrekket når jeg prøvde å føre dem sammen med noen australorps kyllinger senere. Sussexene var ikke særlig hyggelige og gikk etter de andre kyllingene på en utrolig kulten måte.

Jeg slaktet den som var verst, men nummer to angrep igjen og igjen og måtte også slaktes. Den tredje roet seg når den ble alene med de andre kyllingene så den fikk bli. Den er sjefen i gjengen og går ikke av veien for å "parre" de andre hønene. Sussexen er et skikkelig matvrak og alltid i fullt firsprang mot meg når hun ser meg, men jeg har aldri helt kommet over den gufne starten så jeg velger meg en annen rase.

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 24 November , 2011, 22:09 »
det var endlig utrolig :-) jeg har 4 orpington og 4 wyandotter og 7 sussex i min hønsegård og der har aldrig været noget...
0,3 blandings høns
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Lisbet Woller

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 27 November , 2011, 00:25 »
Tak for svar. Jeg arbejder videre med ideen.
Og Bettina: det er ikke mine fine Wyandotter oppe fra dig, der skal skiftes ud! De er så flotte, og får som race helt  bestemt en lang karriere her hos os.
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline EMO

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 27 November , 2011, 08:18 »
Min erfaring er rigtig god  /o

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #14 Dato: 27 November , 2011, 08:23 »
Jeg går lidt imod strømmen ;). Jeg købte rugeæg af lys sussex sidste år, og kyllingerne voksede sig store og slagteklare hos os. Jeg kan ikke sige hvorfor, men de tiltalte ikke mig på samme måde som fx mine maran'er. De var søde nok, og den ene hanekylling var "kæle-tam" og er stadig en førsteklasses hane i den hønsegård, hvor han bor nu.

Vi slagtede den sidste hanekylling i kuldet da den var 6 måneder, og det var en ordentlig basse. Kød var der nok af, men det smagte lidt "vildt", og jeg synes at maran smager bedre og er finere i strukturen.

Lidt begrænset erfaring, men det var mit input :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"