Jeg fik i sin tid kun sussex fordi jeg gerne ville have "helt almindelige" høns i gul blå columbia. Da farven kun findes inden for få racer, besluttede jeg for, at jeg selv måtte lave dem ud fra de gule sussex.
Sussex hønen har dog overrasket mig positivt, og jeg meget glade for mine gule sussex. Det er rolige dyr, som giver et flot slagtedyr med et flot skind, når de er slagtet. Endvidere har de være Ok æglæggere af pæne lysebrune æg af god størrelse, når det ikke lige har været fældeperiode.
Jeg solgte et par af de dyr jeg oprindeligt købte grundet tvillingetakker, da jeg gerne ville avle og udstille. Kort tid efter fik jeg at vide, at den ene var blevet skruk, så det kan de altså også.

Og jeg kan kun give dig ret i, at de trefarvede er kønne, men jeg er nu altså også ret begejstrede for de lyse, de gule i særdeleshed og de sølvgrå. Endnu har jeg til gode at se de rød sort columbia i udvokset tilstand, men mon ikke også de er kønne

. Jeg ved der kommer røde dværge til LU fra 2 forskellige udstillere, så der får jeg dem i hvert fald at se, omend vist kun i dværg