Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvorfor lægger de ikke æg??  (Læst 6043 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Stine R

• Passiv bruger
Hvorfor lægger de ikke æg??
« Dato: 19 November , 2011, 08:09 »
Hej alle

Mine kyllinger er nu voksne høns på 24 uger, så de BURDE være påbegyndt æglægningen ved 20. uge så vidt jeg har kunne læse  mig frem til...

Mine to voksne høner lægger heller ikke æg mere - de stoppede for lidt over halvanden måned siden ved fældning, men kom aldrig i gang igen.l..

jeg spekulerer på om det er foderet der er noget galt med...jeg skiftede traditionelt puttekorn ud med økologiske æglægningspiller og økologisk hvede for en 2 måneder siden fra DLG (æglægningspiller = Natur æg 95 kp 15 kg).

Racerne er store orpington og wyandot. Damerne er røde i kammen, omend ikke postkasserøde...men de er røde nok til at jeg ville have troet at de var æglæggende...

Er der nogen der kan hjælpe mig, for jeg er ved at gå ud af mt gode skind!

På forhånd tak!

Mange hilsener
Stine :)
Mange hilsener
Stine :)

0.1 Rhodesian Ridgeback
Orpington
Wyandot
Barnevelder
Maran
Blanding af orpington/Wyandot

Offline Joankinu

• Passiv bruger
Sv: Hvorfor lægger de ikke æg??
« Svar #1 Dato: 19 November , 2011, 08:12 »
Er de i fældning?
Ligger der fjer rundt omkring i hønsegården/hønsehuset?

Det kan nemlig godt være det der er galt - mine landhøns er slet ikke færdige med at fælde endnu, så det med æg er en saga blot lige pt.
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #2 Dato: 19 November , 2011, 12:19 »
jeg har wyandotter og venter også på æg  ???

den ene høne fra sidste år gik i fæld for lang tid siden (husker ikke helt tidspunktet) og hun er nu ved at se normal ud igen i fjerdragten (og hovedet) så håber snart hun kommer i gang.

har også en anden høne fra sidste år som havde fældet da jeg fik hende (mere end 1 måned siden) og der er stadig ikke kommet æg fra hende endnu.

de store kyllinger jeg også har er fra juni (en enkelt fra maj) og de er heller ikke begyndt at lægge æg endnu.

så jeg venter også på de mere eller mindre alle går i gang  :)
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline sussi

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 19 November , 2011, 12:29 »
Jeg får heller ingen æg. Har siden sommer fået max. ét æg om dagen.
Jeg har 3 brahma, 4 wyandotter og en wyandot hane.
Jeg overvejer at  ophøre med hønsegård, da jeg synes, det koster en masse penge i foder, og jeg får intet til gengæld (udover at have de smukkeste høns, der findes).
Jeg vil også gerne have "en fornuftig forklaring".

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #4 Dato: 19 November , 2011, 12:53 »
Det er altså helt naturligt for høns, ikke at lægge æg i vinterperioden, det er der jo ingen grund til, da det ikke er en god ide at ruge små kyllinger ud om vinteren.
Nogle racer er mere afhængige af lyset end andre, og hvis man vil sikre sig lidt æg om vinteren er det en fin ide at suplere sit hønsehold med et par hybrider, der gerne lægger æg i vinterperioden.

Man kan også sørge for at hønsenes dag er længere ca 14 timer er nødvendigt, for at holde gang i æglægningen, og det vil sige at lyset skal tænde hos hønsene kl 03 om natten og der skal være godt med foder de så kan gå i gang med aat spise.

Det vil snyde dem til at tro at det er tid til at lægge æg.

Ellers må man afvente at naturen igen om nogle måneder tænder for lyset over landet.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 19 November , 2011, 13:29 »
Vil også lige tilføje at så store racer som orpington nemt kan runde 30 uger inden de begynder æglægningen..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 19 November , 2011, 17:04 »
Kan bidrage med at have et sæt Brahma fra i Maj som ikke har lagt et eneste æg...

Jeg har suppleret med nogle Isa'er og venter spændt på et lille bitte æg!

Offline Dorte K

• Passiv bruger
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
« Svar #7 Dato: 19 November , 2011, 18:53 »
Jeg har 3 dværg maraner, venter også i voksende forventning. Har sågar ledt haven tyndt ;o) Mange mange æggebakker er klar t opfyldning!
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk

Offline Lotte M. S.

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 19 November , 2011, 19:32 »
Jeg fik mit 1. maranæg i går og hønen er fra slutningen af maj. Ellers har jeg en mindst 3 år gammel blandingshøne der leverer 1 lysegrønt æg næsten dagligt og en welsumer, som har lagt sit først æg i dag efter fældning er overstået. Så nu venter jeg bare på resten af madammerne  ;)
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline randi nielsen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 19 November , 2011, 20:19 »
da mine høns ikke lagde æg, sagde de kloge en lille håndfuld hvede, eller gå over til byg, endelig lægger de æg
randi

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 19 November , 2011, 20:30 »
Tilslutter mig Rixen. Ved racehøns tror jeg du skal være heldig at få æg allerede fra uge 24.

Man kan også sørge for at hønsenes dag er længere ca 14 timer er nødvendigt, for at holde gang i æglægningen, og det vil sige at lyset skal tænde hos hønsene kl 03 om natten og der skal være godt med foder de så kan gå i gang med aat spise.

Mine høns har lys fra 0700-2100, dvs 14 timer. Så man behøver ikke vække dem midt om natten.  ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #11 Dato: 19 November , 2011, 20:37 »
Mine høns har lys fra 0700-2100, dvs 14 timer. Så man behøver ikke vække dem midt om natten.  ;)
Det er hønsene da ligeglad med, bare deres dag er 14 timer lang, og lys om eftermiddagen fungere ikke her, de kan ikke finde på pind, men når det naturlige mørke falder på, så går de i seng af sig selv  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 19 November , 2011, 22:44 »
Ja, ja. Der er jo ganske mange der har forskudt arbejdsdag.  ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline Lis V

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 20 November , 2011, 12:06 »
Jeg har Australorps som er hhv 30,32 og 36 uger og de lægger heller ikke æg, det må komme til foråret.
1.0 mand
2.4 børn
1.0 Schæfer
1.0 Dansk/svensk gårdhund
1.12.10 høns, race og bandingshøns