Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nye Kyllinger  (Læst 2414 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kate

• Passiv bruger
Nye Kyllinger
« Dato: 11 ſeptember , 2008, 19:17 »
Marianne Vedel, nu må jeg altså vide hvordan går det med dine kyllinger ? Tager de på i vægt osv...
og hanen har han taget cigaren ud af "næbet" ?
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nye Kyllinger
« Svar #1 Dato: 11 ſeptember , 2008, 21:20 »
Kate, det går bare helt fantastisk. De vokser så man næsten kan stå og se det. Jeg har stadig syv til trods for at de er fritgående sammen med de andre og jeg har altså også har to katte + der er diverse andre farer i den store vide verden. Mødregruppen er begyndt at gå sammen med de andre tre høner og hanen, dvs. hanen har hele tiden gået sammen med de to grupper sådan lidt på skift.
Jeg har sågar set ham varme en kylling under sig, ved ikke om det er normalt.
Jeg kan ærgre mig lidt over at jeg ikke har vejet kyllingerne løbende, men på den anden side vokser de så tydeligt.
Alle tre mødre er stadig gode og omsorgsfulde, altså lige bortset fra klodsede uheld som at komme til at træde på en kylling, eller sparke den bagud, når der skrabes. Men lille blå har sovet på pind sammen med de andre høns de sidste to nætter, så der "kun" er to mødre til at varme de små på gulvet. Mødrene har også forsøgt at lokke kyllingerne til at flyve op på siddepindene, men de er nok noget optimistiske hvad det angår; jeg tror nu heller ikke at kyllingerne ville kunne holde sig varme der.
På trods af det ikke særlig venlige vejr vi har haft på det seneste er kyllingerne ude stort set hele dagen; og de er så sjove at iagttage, de gør stort set det samme som de voksne, skraber, netter sig, pikker i jorden, og støvbader! Når der er lidt sol, er det bare så sjovt at se dem ligge der og sparke med benene akkurat lige som de voksne, for at få mest mulig jord/sand ind alle mulige steder.
At få love at opleve at have kyllinger, er nok en af de største oplevelser man kan få - sikke et mirakel. Jeg er så stolt af mine fine små høns, der er kun ca. 8 måneder, og deres mor var en rugemaskine kombineret med en rød lampe, og så er de alligevel sådan nogle fantastiske mødre.
Jeg tror faktisk stadig hanen deler cigarer ud til dem der gider have en :)
Det blev vist en lidt rodet beretning om livet i hønsegården set fra sidelinien. Tak fordi du spurgte Kate  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 11 ſeptember , 2008, 22:04 »
Jeg har lige lagt nogle flere billeder i mit kyllinge album  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 12 ſeptember , 2008, 13:25 »

Hvor er det godt og hyggeligt at læse om  <E

Jeg får NÆSTEN lyst til at have kyllinger næste år  <A
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 12 ſeptember , 2008, 14:17 »
Så siger du bare til når damerne skrukker Lise, så kan du få lidt æg ud  ;)
Hilsen Susanne

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 12 ſeptember , 2008, 17:13 »
Ja, det må du ikke snyde dig selv for. Glæderne og spændingen ved at først have skrukkerne, så opleve kyllingerne klække og nu se dem vokse og udvikle sig er helt fantastisk. Og så vil jeg jo også lige tilføje, at det hele foregår i mit almindelige hønsehus, sammen med resten af flokken. Alle mine overvejelser og bekymringer om skrukkehus, kyllingegård osv. er gjort til skamme. Mine fine små høns klarer bare det hele i stiv arm, øh, jeg mener vinge.
Det er bestemt ikke sidste gang jeg forsøger mig med kyllinger. Pt. er jeg så ved at pep-talke mig selv til det faktum at med til historien hører, at mindst to af mine høner bliver "forfremmet" til suppehøns, som altså ikke skal ende i naboens fryser denne gang, og at de fleste af kyllingerne, skal blive til grill kyllinger her i huset. Jeg vil lige tilføje, at min kære mand IKKE er til nogen hjælp her, han kommer med bemærkninger à la "Du kan da ikke nænne at spise den lille gule høne" og lignende i den dur (mon det i virkeligheden er HAM, der har et problem?)
Glad kyllingehilsen
fra min hønsegård  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Kate

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 12 ſeptember , 2008, 17:37 »
Dejligt at høre det går godt og ja jeg får også helt lyst til at få kyllinger. Men tanken om at skulle have dem på blokken  :-[ det har jeg det ikke godt med..

med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 12 ſeptember , 2008, 17:40 »
Jeg sagde NÆSTEN!  Måske med noget beroligende te i spandevis.  Vi får se til foråret, om damerne bliver skruk.  Tak for tilbudet  :)

Der er jo mange farer.  I dag var vores killinger (ikke kyllinger!) - 4 måneder gamle - udenfor for kun anden gang.  Det var første gang, de så hønsene, og de gav sig straks til at forfølge dem  >:(  Det kan vi ikke have.  Alien-hønen må ikke stresses, så den taber de sidste fjer også  :o  Det blev nu værre for den ene mis, hun gik gennem trådhegnet ind til naboens hund og blev vældigt forskrækket, da den søde Baloo gøede af hende.  Jeg måtte have fat i nakken på hende og trække hende gennem en trådmaske ind til egen have igen.

Hvordan skulle jeg dog kunne leve med alle farerne, små kyllinger kan komme ud for?  :'(
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Kate

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 12 ſeptember , 2008, 17:44 »
Ja Liski det lyder som om der vil blive nok at gøre.... ::)

Men det lyder utrolig hyggeligt med de kyllinger
med venlig hilsen
Kate

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 12 ſeptember , 2008, 19:32 »
Se, Liski, der er jo det ved kyllinger at de har en hønemor. Forleden, da naboens hønsedræber (puddel) igen slap ud af haven, og skulle på rov her, blev den mødt af tre madammer med brusende vinger, så den valgte istedet at koncentrere sig om de andre høns, heldigvis var min mand lige i nærheden, så der blev ingen "sjov i gaden"  :o :o :o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Frk.olsen

• Passiv bruger
  • Feberramte...
« Svar #10 Dato: 12 ſeptember , 2008, 19:51 »
Hej Marianne

Hvis du ikke skulle kunne lægge dem på huggeblokken, vil jeg meget gerne overtage en 2-3 høner. Jeg har en hønsegård og hus klar i næste uge, men ingen høns at sætte i den... Jeg lover de nok skal få det godt :D

Rikke
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #11 Dato: 12 ſeptember , 2008, 19:58 »
@Rikke, det kan vi måske tale om, jeg kører til Haslev d. 24. september, da jeg skal på kursus på "djævleøen" d. 25.  ;D <R <B
At de får det godt vil betyde meget for mig  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Frk.olsen

• Passiv bruger
  • Feberramte...
« Svar #12 Dato: 12 ſeptember , 2008, 20:04 »
Åååh det kunne bare være SÅ dejligt... og godt, det lover jeg helt sikkert at de får det... Du er velkommen til at sende mig en PM, hvis du beslutter dig for at de skal en tur til hovedøen  ;)
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline Kate

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 13 ſeptember , 2008, 07:44 »
@ marianne

Nu har jeg været inde og se dit album, skønne billeder  :D Dine høns hygger sig rigtigt ! og de små kyllinger er bare søde  :)
med venlig hilsen
Kate

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 13 ſeptember , 2008, 13:18 »
@ Marianne

Jeg har begået en stor fejl.  Jeg tog et kig i dit galleri!  Hvor er det en fin og morsom serie billeder af kyllinger 2008.  :)  (Jeg håber, hun fandt den syvende?)  ;)
Det er godt, jeg har et helt efterår og en vinter til at komme mig i.  Jeg kan se, hvordan kyllinger kunne blive vanedannende.
Tak for de gode billeder.  <E
Min mand sidder lige nu og udbreder sig om fordelene ved vores hønsehus.  Jeg viste ham nemlig billederne af dit, og jeg tror, han er bange for, at jeg vil presse ham til at bygge sådan et til mig.  :D
Vores er meget svært at holde ordentligt rent og meget for stort til 3 høns.  Men hvis jeg nu skal have kyllinger næste sommer ...
Venlig hilsen
Lise Kirk