kristiank har jo ret i at tillid = rente. Så hvis Wandas nuværende bank ikke har "tillid" til hende (eller rettere: hendes økonomiske situation som enlig mor, nyuddannet osv) så bliver det nok ikke bedre i en anden bank hvor der hverken vil være tillid til Wandas økonomi - eller Wanda
.
Det argument var lidt letkøbt.
Fordi Wanda's bank (som kender hende og ved at hun sædvanligvis betaler til tiden, eller alternativt kommer og redegør for hvorfor hun ikke lige kan betale nu og her (hvis dette skulle være tilfældet)) vælger at flå hende på grund af usikkerhed/manglende tillid, betyder da ikke at alle banker vil behandle hende på samme måde.
Det virker lidt som om du mener at når en bankansat ser et nyt ansigt komme ind i 'forretningen', så stempler de umiddelbart det nye ansigt som enten en bankrøver eller en dårlig kunde. Hvis dette var tilfældet ville der ikke findes banker i dag.
Når vi nu taler om banker og behandling af kunder er jeg nødt til at viderebringe en anekdote. Nogen påstår at den er sand. Jeg ved det ikke, men den er stadig lige god.
En inder kommer ind i en af de store banker på Manhattan. Han udbeder sig et lån på USD 5.000. Den bankansatte spørger om han kan stille en eller anden form for sikkerhed. Jo, det kan han da nok. Vil banken tage hans Ferrari som sikkerhed for lånet. Det vil banken godt. Inderen henter sin Ferrari og den bliver kørt i garage under banken, og inderen får sine USD 5.000.
14 dage senere kommer inderen tilbage til banken. Betaler de USD 5.000 tilbage med renter. I mellemtiden har de i banken fundet ud af at den pågældende inder faktisk er blandt de 10 rigeste mennesker i Indien, så de kan jo ikke lige forstå hvorfor han i udgangspunkt optog et lån. Og derfor stille de ham spørgsmålet da han indfrier sin gæld.
Inderen svarer:
Kan I anvise mig et andet sted på Manhatten hvor man kan parkere for under USD 10 pr dag.