Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Åhrrr for satan da osse.  (Læst 6552 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Åhrrr for satan da osse.
« Svar #90 Dato: 26 November , 2011, 10:43 »
Nu er det jo også mig der har tillid... ;) hvad bankmand-Ole syntes om mig ved jeg ikke... (heldigvis :D )
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #91 Dato: 26 November , 2011, 18:56 »
kristiank har jo ret i at tillid = rente. Så hvis Wandas nuværende bank ikke har "tillid" til hende (eller rettere: hendes økonomiske situation som enlig mor, nyuddannet osv) så bliver det nok ikke bedre i en anden bank hvor der hverken vil være tillid til Wandas økonomi - eller Wanda ;).
Så Wanda, jeg forstår dig godt og er da også ret sikker på at dine initiativer med Netbank (kan blive vanedannende ::)) og ekstra afdrag på lån vil gøre indtryk og sænke renten på sigt. Godt gået /o at du fik taget hul på situationen.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #92 Dato: 26 November , 2011, 22:22 »
kristiank har jo ret i at tillid = rente. Så hvis Wandas nuværende bank ikke har "tillid" til hende (eller rettere: hendes økonomiske situation som enlig mor, nyuddannet osv) så bliver det nok ikke bedre i en anden bank hvor der hverken vil være tillid til Wandas økonomi - eller Wanda ;).

Det argument var lidt letkøbt.

Fordi Wanda's bank (som kender hende og ved at hun sædvanligvis betaler til tiden, eller alternativt kommer og redegør for hvorfor hun ikke lige kan betale nu og her (hvis dette skulle være tilfældet)) vælger at flå hende på grund af usikkerhed/manglende tillid, betyder da ikke at alle banker vil behandle hende på samme måde.

Det virker lidt som om du mener at når en bankansat ser et nyt ansigt komme ind i 'forretningen', så stempler de umiddelbart det nye ansigt som enten en bankrøver eller en dårlig kunde. Hvis dette var tilfældet ville der ikke findes banker i dag.

Når vi nu taler om banker og behandling af kunder er jeg nødt til at viderebringe en anekdote. Nogen påstår at den er sand. Jeg ved det ikke, men den er stadig lige god.

En inder kommer ind i en af de store banker på Manhattan. Han udbeder sig et lån på USD 5.000. Den bankansatte spørger om han kan stille en eller anden form for sikkerhed. Jo, det kan han da nok. Vil banken tage hans Ferrari som sikkerhed for lånet. Det vil banken godt. Inderen henter sin Ferrari og den bliver kørt i garage under banken, og inderen får sine USD 5.000.

14 dage senere kommer inderen tilbage til banken. Betaler de USD 5.000 tilbage med renter. I mellemtiden har de i banken fundet ud af at den pågældende inder faktisk er blandt de 10 rigeste mennesker i Indien, så de kan jo ikke lige forstå hvorfor han i udgangspunkt optog et lån. Og derfor stille de ham spørgsmålet da han indfrier sin gæld.

Inderen svarer:

Kan I anvise mig et andet sted på Manhatten hvor man kan parkere for under USD 10 pr dag.
Mvh
Erik Andersen

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #93 Dato: 26 November , 2011, 23:15 »
Det virker lidt som om du mener at når en bankansat ser et nyt ansigt komme ind i 'forretningen', så stempler de umiddelbart det nye ansigt som enten en bankrøver eller en dårlig kunde. Hvis dette var tilfældet ville der ikke findes banker i dag.
DET var da en lidt letkøbt bemærkning, Erik! Jeg skriver jo udtrykkeligt "Wandas økonomi". Den bliver jo ikke mere solid af at hun prøver en anden bank. Og jo, det kan hun jo selvfølgelig prøve. Men hvis man er eneforsørger uden høj indtægt, fast ejendom eller andre værdier - ja så ER det op ad bakke. Hvis banken så kender én som en pålidelig person der gerne vil betale tilbage ja så går det altså lidt lettere. Og det er da fint nok. Folk med orden i økonomien og de grundmurede værdier på plads vil jo ikke betale hvis Wanda af en eller anden (måske nok så god) grund ikke kan, vel? Derfor den høje rente for den relativt høje risiko. Men det kan der jo laves om på hen ad vejen og det er jo så også det Wanda har besluttet. Det er der da ikke noget galt i vel?
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #94 Dato: 26 November , 2011, 23:34 »
@Ankerine

Jeg hører dig højt og tydeligt.

Men 15,34 % i rente i en bank nu om stunder? Som fast kunde? Det er ikke imponerende. Hvis ikke det er åger er der sgu ikke noget der kan kaldes åger.

Jeg kunne forstå denne rente hvis Wanda havde store lån i forvejen, og så kom og bad om tillægslån.

For at underbygge min vurdering omkring 'åger', skal jeg måske medtage at jeg lavede et 'forældrekøb' til min ældste datter og hendes mand i september 2009. 80 pct finansieret via realkredit og 20 pct som banklån (korrekt - jeg lagde ikke selv en eneste krone). Som de fleste ved er boligpriserne faldet en del siden 2009. Så i dag er jeg 'teknisk insolvent' ifm dette boligkøb, men svarer selvfølgelig enhver sit.

Hvor meget nøjagtigt boligpriserne er faldet for området ved jeg ikke, men hele risikoen forbundet med faldet ligger på banklånet. Renten efter seneste stigning er lige i underkanten af 8 pct.

Og det er bestemt ikke fordi jeg er et kendt ansigt i min bank. Jeg har ikke været der i mere end 5 år. Min normale bankrådgiver gik til en anden bank for 3 år siden, så jeg har aldrig mødt min nuværende rådgiver. Alligevel opnåede jeg for ca 6 måneder siden en væsentlig nedsættelse af renten på et andet boliglån. Jeg tog telefonen og gjorde opmærksom på at jeg forventede samme rentesats for dette lån, som jeg havde ifm ovennævnte forældrekøb. Og sådan blev det. Renten blev med øjeblikkelig virkning nedsat fra 9,75 pct til 6,95 pct (den er så siden steget til knapt 8 pct for begge lån).

Så jo, selvtillid, og lækkert hår (jeg tror det var sådan én eller anden førte sig frem for år tilbage) hjælper. 
« Senest Redigeret: 27 November , 2011, 00:03 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #95 Dato: 26 November , 2011, 23:42 »
Du godeste, jeg er fra den tid hvor studielånene var på rystende 13,1 % og der var godt nok mange gældsaneringer på den tid, det var mindst 15 års slaveri hvis det skulle betales. /d
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #96 Dato: 27 November , 2011, 00:11 »
Jeg lavede lige en væsentlig tilføjelse/ændring. :)
Mvh
Erik Andersen

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #97 Dato: 27 November , 2011, 00:23 »
Da jeg for 20 år siden gik fra at være vellønnet IT-konsulent i lejebolig til at være sygeplejestuderende på SU og weekendjob MED hus på landet - så steg min rente også. De har nok i banken troet at jeg var blevet sindssyg. Lidt er der måske om snakken ;). Omvendt, da jeg blev færdig som sygeplejerske med diverse specialer oveni og udsigt til livslangt fast job - så faldt renten igen. Mine huslån var dengang på op til 21% Nu er det, der er tilbage, på 2,5%. Men jeg har heller ikke anden gæld, vi har trods alt to indtægter og har ikke det store privatforbrug. Så nu er vi solide bankkunder uden risiko da huset næsten er betalt og iøvrigt forsvarligt forsikret. Banken risikerer ingenting. Så jeg har været i næsten samme situation som Wanda. Det skader selvfølgelig ikke at prøve at forhandle men resultatet er nok ikke umagen værd. Man må slide sig igennem og få den periode overstået. Og det tror jeg altså ikke at Wanda er bleg for.
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #98 Dato: 27 November , 2011, 00:32 »
@Ankerine

Jeg hører dig højt og tydeligt.

Jeg hører dig stadig højt og tydeligt.

Her er alt baseret på min indtægt, mit helbred osv.

Hvis jeg var i Wanda's sted ville jeg stadig checke ud.

''Hvo intet vover, intet vinder''.
Som det så smukt er sagt for lange tider siden.

Og der er jo ikke noget tabt ved at prøve.
Mvh
Erik Andersen

Offline Piglet79

• Passiv bruger
    • familientanderup.dk
« Svar #99 Dato: 27 November , 2011, 00:36 »
Synes måske nogen glemmer, at det ikke er et boliglån, Wanda har, men et forbrugslån. Og der ud over, så har man ikke noget at stille som garanti, når man ikke ejer et hus eller en dyr bil. Det har altså også en del at sige. Synes også jeg nogen gange ser, at jo mere lån man har, jo lavere rente er det muligt at få...
Hilsen Tina

2,7 australorps - 0,1 hvid sussex - 0,1 brun italiener - 0,4 orloff - 0,1 new hampshire
1,1,6 bielefelder - 0,4 dv. wyandotter - 1,4 bronzekalkuner -1,1 hunde - 2,0 katte
Dejlig mand og 3 skønne drenge og en skøn datter

Offline KEW

• Bruger
« Svar #100 Dato: 27 November , 2011, 00:56 »
Wanda hvad er det nu du laver og er du i et forbund?
jeg fik et temmeligt godt bud fra lån og spar bank med 5% på alm. lønkonto uden bindinger
her skal du evt. være organiseret:

Behandlingsgaranti.dk
Centralforeningen for Stampersonel
CO10
Danmarks Jurist- og Økonomforbund
 Danmarks Lærerforening
Dansk Jernbaneforbund
Dansk Sygeplejeråd
 Dansk Told & Skatteforbund
 Danske Forsikringsfunktionærers Landsforening
 Den Danske Dyrlægeforening
 DM - Dansk MagisterforeningFarmakonomforeningen
FDM (Forenede Danske Motorejere)
Forbrugsforeningen
Forbundet Kommunikation og Sprog
 Foreningen af Radiografer i Danmark
 Forsvarets Civil-Etat
Fængselsforbundet
Gymnasieskolernes Lærerforening
HK/Post & Kommunikation
Ingeniørforeningen i Danmark
 Jordbrugsakademikerne
Konstruktørforeningen
Københavns Kommunes Embedsmandsforening
Københavns Lærerforening
LIC
Lægeforeningen
Lærerstuderendes Landskreds
 Maskinmestrenes Forening
 Pharmadanmark
Politiets Sprogforbund
Politiforbundet
PROSA
Præsteforeningen
Sammenslutningen af Funktionærer
 Søfartens Ledere
 Uddannelsesforbundet
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline bjyrka

• Passiv bruger
« Svar #101 Dato: 27 November , 2011, 01:55 »
Hej Wanda

Det har altid været dyrt at være fattig,men du bør shoppe rundt i bankerne fuldstændig som du gør i dagligvare butikker,og når du får et tilbud et par procent billigere så en lille hvid løgn om at det var 3 el 4 procent,så gætter jeg på din flinke bankmand går ned i pris.

Husker du du talte om at flytte til Phillipinerne,her er der renter der vil noget,fattige eller uden sikkerhed kan kun låne på Bombay,der låner de 5000 over 60dg,så betaler 100 om dg fra dag 1 efter udb.

Det giver en årlig effektiv rente på 150% ca

I banken er den officelle rente 2% om måneden men de låner vist aldrig ud til det,normalt er 5% pr måned.

Dette er årsagen til at forskellen på rig og fattig her blot bliver større og større for hvert år,det er lidt synd

Vh Niels
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #102 Dato: 27 November , 2011, 10:31 »
Man må slide sig igennem og få den periode overstået. Og det tror jeg altså ikke at Wanda er bleg for.

Jeg tænker helt det samme.  Jeg husker tydeligt da jeg for ca 4 år siden var i Nordea for at høre om jeg kunne blive kunde der da min daværende bank lå ca 100 km fra min nye bolig.  De ville end ikke have mig inde for døren, så skal de sq også slippe, men jeg var faktisk rystet, Jeg kom med fast indtægt og ja et lån, men de ville ikke røre mig med en ildtang. 
Jeg har vel ca 2½ år tilbage at betale lånet i. om 7-8 måneder ryger renten ned, det er jo ikke nogen uoverskuelig tidshorisont. Jeg bliver i min bank fordi det er det jeg har det bedst med... De ville mig dengang andre ikke ville, det er jeg da taknemmelig for. Jeg ved godt en bank er en forretning og jeg ved godt de tjener på mig pt... men helt ærligt, så længe jeg stadig ved at jeg til en hver tid kan komme ind med en pludselig stor regning eller noget og der altid bliver fundet en løsning, så har jeg det ganske fint med det... Jeg bliver hvor jeg er, og det er besluttet, koste hvad det vil... om 2½ år ser verden helt anderledes ud... :)

Men tusind tak for alle input.... det er en lærerig tråd denne her :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #103 Dato: 27 November , 2011, 10:43 »
He he, ja man skal ikke være fraværende her ret længe før andre har ordnet ens økonomi m m  ;D.
Hvordan går det med NETBANK?
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #104 Dato: 27 November , 2011, 11:20 »
Jeg ved godt en bank er en forretning og jeg ved godt de tjener på mig pt... men helt ærligt, så længe jeg stadig ved at jeg til en hver tid kan komme ind med en pludselig stor regning eller noget og der altid bliver fundet en løsning, så har jeg det ganske fint med det... Jeg bliver hvor jeg er, og det er besluttet, koste hvad det vil... om 2½ år ser verden helt anderledes ud... :)

Jeg forstår dig udmærket, Wanda. Jeg betaler også en alt for høj rente på alt for mange lån i min bank. Alligevel vil jeg ikke bytte for jeg ved at jeg kan låne mere hvis det virkelig kniber. Nu hvor jeg sidder i eget hus kan det betyde forskellen mellem at måtte sælge huset eller blive siddende. De kender mig og ved jeg betaler hvad jeg skal og det får man altså ikke lige med en ny bank.

Tænkte også på nogle af indlæggene.....husk lige der er forskel på renten på forbrugslån, billån og huslån. (det er derfor jeg har flere lån)
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe